- Berichten: 2147
Upgraden zekeringkast Volvo Amazon?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Als de LPG choke bij contact AAN even werkt, zie ik de dashboard verlichting een beetje dimmen. De choke lijkt niet helemaal goed te werken. Allereerst spanning gemeten, maar wat blijkt, de spanning is goed, echter het amperage wordt niet goed overgegeven.
Tijdelijke oplossing, het bekende draaien / opschuren van de zekeringen en het werkt weer (een tijdje.)
Wie heeft er ervaringen met steekzekeringkasten op de plek van de huidige originele zekeringkast? Het probleem is dat er bij de originele kast veel stekkers aan 1 zijde te bevestigen zijn. Bij nieuwere typen niet, voor zover ik dat kon vinden.
Ik kan zelf wel iets gaan verzinnen, maar als iemand anders hier al eens mee bezig is geweest, ben ik niet te beroerd om dat af te kijken / kopieren.

Een voorbeeld wat ik vond op het internet maar nog niet echt mijn goedkeuring kan krijgen:
Afbeelding te groot om te plaatsen, klik hier voor foto
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146

allemaal extra overgangsweerstand met die stekkers.
netjes solderen met krimpkous is zowel optisch als technisch een goede manier om draden te verbinden en te verlengen.
zekeringkasten zijn er in velerlei soorten en maten o.a op conrad.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 430
Dit heb ik uiteraard niet in de motorruimte maar onder het dashbord.
Arno, kan het zijn dat je door het relais bekrachtigd een lus creëert die het relais open houdt?
Daar lijkt het in ieder geval wel op...
Succes met klussen

Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Arno Pfennings" schreef:
Ik heb onlangs een extra kastje erbij gezet voor de benzinepomp en Fan...om te beginnen. Geschakeld via een relais dat wordt bekrachtigd door een van de aansluitingen van het originele zekeringkast....echter op dit moment moet ik nog uitzoeken hoe ik het voor elkaar heb gekregen om het relais in een houd-configuratie te schakelen...oftewel na het starten wordt deze via een andere route bekrachtigd zodat je ook met verwijderde contactsleutel een lopende motor blijft houden![]()
Hey Arno,
Wellicht heb je per ongeluk een diode relais te pakken gehad?
Ik heb ook al eens een extra zekeringkast gemaakt. Direct 12v vanaf accu. Geen geschakelde kast dus. Die doet het beter, maar geeft soms ook storingen door de bakelieten zekeringen. Ik heb meer vertrouwen in een spatwater dicht exemplaar gecombineerd met steekzekeringen. Groter contactoppervlak.
Heb je een punt, de draden splitsen door ze te solderen kan ook. Maar liever zoek ik een zekeringkast die op de huidige zekeringkast lijkt. Ik ben bekend met de website van Conrad, echter als er 12 aansluitingen nodig zijn, kan de huidige kabelboom dat waarschijnlijk niet halen. Ik weet niet hoe jouw ervaringen met het solderen van 40 jaar oude draden zijn, maar bij mij helaas niet al te goed.."Rene Brandt" schreef:
Je voorbeeld is een fiasco , dat ziet er toch niet uit
allemaal extra overgangsweerstand met die stekkers.
netjes solderen met krimpkous is zowel optisch als technisch een goede manier om draden te verbinden en te verlengen.
zekeringkasten zijn er in velerlei soorten en maten o.a op conrad.nl
"Ruud Klok" schreef:
Hej Boele, Ik heb / ben bezig met een nieuwe zekeringenkast maar zeker alles meteen nejtes af, dus in plaats van 3 uitgangen op 1 zekering plaats ik 3 zekeringen. onder de zekeringenkast soldeer ik aan de + zijde de contacten aan de acc en de 12v+ (zie je niks van.
Dit heb ik uiteraard niet in de motorruimte maar onder het dashbord.
Arno, kan het zijn dat je door het relais bekrachtigd een lus creëert die het relais open houdt?
Daar lijkt het in ieder geval wel op...
Succes met klussen
Ruud, heb je een foto (per mail of whatsapp?) Ben benieuwd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
dat heb ik vroeger op de ambachtschool geleerd van een oude leraar electrotechniek.
dat vergeet je nooit meer.
om te beginnen de draden die na het strippen groen zijn uitgeslagen van de koperoxyde altijd vervangen.
De niet meer verkrijgbare s39 doet wonderen , alternatieve vloeimiddelen zijn verkrijgbaar.
tin moet vloeien , dus niet plakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Als ik arno was zou ik de relais aansturing losttreken van de zekeringskast en rechtstreeks op de accesoire aansluiting van het contactslot aansluiten, sleutel uit, relais uit, motor aan relais aan.
De amazon heeft een apart electrisch schema, bij het kapotgaan van een zekering kan de electriciteit een andere route kiezen en rare dingen doen. Het relais zal hoogstwaarschijnlijk op een aansluiting zitten die stroom krijgt van de dynamo als de motor loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Opvallend is dat na montage de wagen sneller start, de ruitenwissers sneller gaan en de kachelblower het beter doet! Voor mij een succes dus! Ook licht het ampere lampje uit het andere topic niet meer op. Kortom, zeer tevreden!
Ohja, en mocht iemand dit ook zo in willen bouwen, let op de wijze! Ik had hem in eerste instantie achter het scharnier, lijkt goed te gaan totdat je de kap sluit. Dat past dus net niet! Iets verplaatsen ging gelukkig goed. Helaas wel een paar extra gaatjes.

Goed:
Fout:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.