Loshalen pantserkabel

Lees meer
16-10-2017 14:08 #172523 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Loshalen pantserkabel
De pantserkabel is slechts een metalen omhulsel.
Bedoeld als anti diefstalbeveiliging om niet bij de + draad in dit omhulsel te kunnen komen.
De of het pantser is wel toevallig verbonden met massa . Vandaar de krimpkous.
Het gaat dus alleen om de draad in dit metalen omhulsel.
Zorg voor een goed gesoldeerde verbinding en isolatie . Dit vanwege kortsluitingsgevaar en als je dit niet goed doet .pech onderweg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2017 21:13 #172536 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Loshalen pantserkabel
Je kunt de pantserkabel ook halverwege open maken en de + aftappen. Vervolgens deze naar je 123 ignition leiden. Dan kan het contactslot en de bedrading intact blijven. De 123 heeft geen last van de constante plus. Zo hoef je verder niks te veranderen.
Er is meestal niks mis met de bobine van de pantserkabel. Ombouw naar de situatie als bij de B20 is een stuk lastiger.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2017 22:25 #172539 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Loshalen pantserkabel
In een ander thread werd geadviseerd om altijd de bobine te vervangen als je een 123 ontsteking monteert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2017 08:42 #172544 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Loshalen pantserkabel
Als ze dat adviseren zou ik dat ter harte nemen. Als je de authentieke look wilt behouden dan kan je de oude bobine open slijpen met een dremel en er een moderne in zetten. Want zoals gezegd als je een goede bobine met pantserkabel hebt zou ik die goed bewaren ze worden echt heel schaars.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2017 08:46 #172545 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Loshalen pantserkabel
Ik zie bij mijn auto dat de pantserkabel ontbreekt. Ik vraag mij nu alleen af hoe de nieuwe kabel naar de + aansluting van de nieuwe bobine dient te lopen die aan de voorkant van de bobine zit. Moet de kabel door het gat van de bobine van het interieur naar de motor lopen of is er een andere manier?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2017 12:00 #172550 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Loshalen pantserkabel
Ik zou de draad doorknippen en verlengen.
even een nieuw gaatje boren in het schutbord en een doorvoerrubber gebruiken.
ik zou wel een kabelhoes om de draad doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2017 12:24 #172551 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Loshalen pantserkabel
Check ff de stroom kringschema van je auto. Ik heb hem ff zo gauw niet bij de hand. Maar het lijkt mij logisch dat er van je contactslot een plus kabel loop naar de bobine. Daarom zeggen ze ook haal de plus uit je pantserkabel. Die pantserkabel loopt origineel van je contactslot door je schutbord naar je bobine. Aangezien jij aangeeft dat je geen pantserkabel hebt moet er wel een plus van je contact naar je bobine lopen anders start je volvo niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2017 15:05 #172553 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Loshalen pantserkabel
Nieuwe bobine standaard monteren is onzin, meten is weten, dus meet hem door.
Heb al meerdere pantserkabels doorgemeten en + afgetapt, bij Amazon en 1800S, als hij niet meer goed is zaagde ik hem door, zocht de + op en monteerde een nieuwe bobine.
Bij de latere modellen, zeg maar B20 Amazon/1800, loopt inderdaad vanaf je contactslot een + naar de bobine.
Dan is er een stuurslot als beveiliging.
Op de contactplaat bij contact zijn nog meerdere aansluitingen ongebruikt, sommigen gaan aan als de sleutel omdraait en kun je gebruiken voor radio of mistlichten.
Je ziet vaak dat men een onderbrekerplaatst op het schutbord, met een knop die je meeneemt, of een bij de accupool, verkrijgbaar in het VKO

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2017 18:30 #172570 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Loshalen pantserkabel
Er wordt geadviseerd om een nieuwe, zwaardere bobine (bv Bosch blue coil) te plaatsen bij montage van een 123-ignition, Ed. En dat is echt geen onzin, volgens mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.