Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-12-2013 17:18 #135313
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Hoi Jaques,Ronald en Rob.Bedankt voor alle info.Het eenvoudigste lijkt mij aansluiten via de oliedruksensor,Het enige minpunt is,dat het oliedruklampje niet altijd aan gaat bij contact aan,omdat er soms nog voldoende oliedruk is wanneer kort er voor nog is gereden.
Kunnen jullie me nog zeggen waar de draden op moeten bij een vier polig relais waar de cijfers 30 ,85,86 en 87 op staan bij de mogelijkheden waar een relais gebruikt moet worden.
Wanneer ik zou kiezen voor de oliedruksensor heb ik het voordeel dat ik de minste extra aansluitingen moet maken.Het liefst heb ik zo weinig mogelijk bedrading in de auto.Ik zou dan een dubbel stekkertje op de oliedruksensor maken met een draad die weer met een dubbelstekkertje op de draad van de remvloeistofdrijver die naar de massa van het lampje loopt.Zie ik dit juist?
Ik moet dan maar voor lief nemen,dat bij onvoldoende oliedruk of een te laag remvloeistof niveau beide lampjes aan gaan.Of nog een diode gebruiken.
Dus willen jullie nog even aangeven op welke nummers van het relais de draadjes moeten komen,dan heb ik alles compleet,
Nogmaals hartelijk dank. Niek de boer
Kunnen jullie me nog zeggen waar de draden op moeten bij een vier polig relais waar de cijfers 30 ,85,86 en 87 op staan bij de mogelijkheden waar een relais gebruikt moet worden.
Wanneer ik zou kiezen voor de oliedruksensor heb ik het voordeel dat ik de minste extra aansluitingen moet maken.Het liefst heb ik zo weinig mogelijk bedrading in de auto.Ik zou dan een dubbel stekkertje op de oliedruksensor maken met een draad die weer met een dubbelstekkertje op de draad van de remvloeistofdrijver die naar de massa van het lampje loopt.Zie ik dit juist?
Ik moet dan maar voor lief nemen,dat bij onvoldoende oliedruk of een te laag remvloeistof niveau beide lampjes aan gaan.Of nog een diode gebruiken.
Dus willen jullie nog even aangeven op welke nummers van het relais de draadjes moeten komen,dan heb ik alles compleet,
Nogmaals hartelijk dank. Niek de boer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-12-2013 17:22 #135314
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Een andere mogelijkheid,die ik zelf had bedacht,is het plaatsen van een klein belschakelaartje naast het lampje dat massa maakt met een draad naar het lampje.
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-12-2013 17:28 #135316
door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Normaal gesproken staat er een schemaatje op het relais."Niek de Boer" schreef:
Dus willen jullie nog even aangeven op welke nummers van het relais de draadjes moeten komen.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-12-2013 17:44 #135318
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
In de gegeven opstellingen maakt voor het relais de polariteit niet uit.
Dus 85-86 voor de aansturing (contact 2 of de+ van de motor)
30-87 voor de aansturing van de lamp.
Bij de druksensor stelling heb je geen relais nodig
Als ik mijn digitaledruksensor uitlees valt de druk binnen een sec weg na het uitzetten van de motor. Er zit idem een vertraging in de gemonteerde originele sensor.
Dus 85-86 voor de aansturing (contact 2 of de+ van de motor)
30-87 voor de aansturing van de lamp.
Bij de druksensor stelling heb je geen relais nodig
Als ik mijn digitaledruksensor uitlees valt de druk binnen een sec weg na het uitzetten van de motor. Er zit idem een vertraging in de gemonteerde originele sensor.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-12-2013 18:01 #135322
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Niek,
Relais - normaal gesproken zijn de aansluitingen als volgt :
met 85-86 schakel je het te schakelen circuit 30-87 in, dus als 85 van de schakelaar komt en 86 gaat naar massa, dan worden 30 en 87 doorverbonden.
Met de D+ draad van de dynamo zou ook een oplossing mogelijk zijn - dan heb je inderdaad een relais nodig.
Ik heb ook gedacht aan het oppikken van het bobine signaal, net zoals bij het LPG veiligheids relais, maar dat vereist dus een speciaal relais.
Maar, als ik Ronald's eerdere commentaar goed begrijp, dan is er geen relais nodig met het volgende schema :
contact aan : beide lampjes branden
motor draait : beide lampjes uit
motor draait en laag remvloeistof niveau : alleen remvloeistoflampje brandt
motor draait en oliedruk valt weg : beide lampjes branden
Dat laatste is niet erg, want het enige dat je op dat moment wilt is zo snel mogelijk stoppen en de motor afzetten. Doe je dat niet, dan gaat er vanzelf nog een lampje branden. Tenminste, ik neem aan dat als de oliedruk wegvalt en je motor in de soep loopt, de motor ook afslaat en het ampere lampje gaat branden - heb dit zelf gelukkig nog nooit meegemaakt .... :mrgreen:
Relais - normaal gesproken zijn de aansluitingen als volgt :
met 85-86 schakel je het te schakelen circuit 30-87 in, dus als 85 van de schakelaar komt en 86 gaat naar massa, dan worden 30 en 87 doorverbonden.
Met de D+ draad van de dynamo zou ook een oplossing mogelijk zijn - dan heb je inderdaad een relais nodig.
Ik heb ook gedacht aan het oppikken van het bobine signaal, net zoals bij het LPG veiligheids relais, maar dat vereist dus een speciaal relais.
Maar, als ik Ronald's eerdere commentaar goed begrijp, dan is er geen relais nodig met het volgende schema :
contact aan : beide lampjes branden
motor draait : beide lampjes uit
motor draait en laag remvloeistof niveau : alleen remvloeistoflampje brandt
motor draait en oliedruk valt weg : beide lampjes branden
Dat laatste is niet erg, want het enige dat je op dat moment wilt is zo snel mogelijk stoppen en de motor afzetten. Doe je dat niet, dan gaat er vanzelf nog een lampje branden. Tenminste, ik neem aan dat als de oliedruk wegvalt en je motor in de soep loopt, de motor ook afslaat en het ampere lampje gaat branden - heb dit zelf gelukkig nog nooit meegemaakt .... :mrgreen:
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-01-2014 12:58 #135891
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Niek,
Misschien is dit nog interressant :
www.carbuildersolutions.com/uk/brake-fluid-reservoir-cap
Remvloeistof reservoirdop, met testknopje ....
Misschien is dit nog interressant :
www.carbuildersolutions.com/uk/brake-fluid-reservoir-cap
Remvloeistof reservoirdop, met testknopje ....
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-01-2014 15:28 #136026
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Allemaal prachtige oplossingen, maar misschien wel wat complex.
Als ik het goed wordt dat lampje bij de latere Amazons naast voor het vloeistofniveau toch ook gebruikt voor de waarschuwingsschakelaar van de handrem en indien een van de gescheiden remcircuits lek gaat (door het schakelaartje op de remverdeler).
Als je nu in een parallele stroomkring een schakelaartje op je handrem zet, heb je èn een signaallamp als de handrem nog aangetrokken is en meteen de controle of het lampje werkt (handrem aangetrokken ==> lampje branden).
Als ik het goed wordt dat lampje bij de latere Amazons naast voor het vloeistofniveau toch ook gebruikt voor de waarschuwingsschakelaar van de handrem en indien een van de gescheiden remcircuits lek gaat (door het schakelaartje op de remverdeler).
Als je nu in een parallele stroomkring een schakelaartje op je handrem zet, heb je èn een signaallamp als de handrem nog aangetrokken is en meteen de controle of het lampje werkt (handrem aangetrokken ==> lampje branden).
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-01-2014 16:12 #136031
door Rob Vijgenboom
Klopt - maar de vraag was om het lampje automatisch te doen branden zodra je het contact aan zet ... (dat kan dus zoals jij het beschrijft inderdaad ook als je altijd je auto parkeert met de handrem aangetrokken - iets wat ik nooit doe).
Hoe dan ook, dit geeft alleen maar 'schijnzekerheid' want het toont weliswaar aan dat het lampje kan branden, maar het zegt op zich nog niets over het functioneren van het systeem (vlotter contact in het remvloeistof reservoir). Lijkt mij persoonlijk niet zo zinvol.
Vandaar dat ik verwees naar een remvloeistof-reservoir-dop met testfunctie. Is ook niet automatisch, maar geeft wel tenminste 'echte' zekerheid ....
Hoe dan ook, dit geeft alleen maar 'schijnzekerheid' want het toont weliswaar aan dat het lampje kan branden, maar het zegt op zich nog niets over het functioneren van het systeem (vlotter contact in het remvloeistof reservoir). Lijkt mij persoonlijk niet zo zinvol.
Vandaar dat ik verwees naar een remvloeistof-reservoir-dop met testfunctie. Is ook niet automatisch, maar geeft wel tenminste 'echte' zekerheid ....