- Berichten: 1916
Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-12-2013 11:30 #135295
door Niek de Boer
Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten is gemaakt door Niek de Boer
Ik heb op het dashboard van mijn Amazon met enkel remsysteem (1965) voor de veiligheid een rood lampje gemonteerd,dat gaat branden zodra het remvloeistofniveau meer dan een centimeter daalt.Het werkt goed,want wanneer je het reservoir niet geheel vult,brandt de lamp.En als je bij gevuld reservoir de dop wat omhoog tilt gaat de lamp ook aan.
Het lampje is aangesloten op een dop met drijver,die ik op het bekende doorzichtige remvloeistofreservoir heb geplaatst,dat bovenop het zwarte ijzeren reservoir van de hoofdremcilinder moet zitten als de auto van na 1 juli 1967 is(apk eis).
Een contact in die dop zorgt er voor dat als het vloeistofniveau daalt,twee draden op die dop met elkaar worden verbonden.De ene draad ligt aan de massa en de andere draad zit aan het lampje.Het lampje kan op die manier massa maken bij een te laag niveau van de vloeistof.Aan het lampje zit natuurlijk ook een draad waar spanning op staat bij ingeschakeld contact en ook bij lopende motor.
Zolang het niveau dus niet daalt ,zal de lamp niet branden!!!
Ik wil voor elke rit graag weten,of het systeem werkt.Ik moet dus een aansluiting maken,die er voor zorgt,dat de lamp wel aan gaat bij contact aan(net zoals oliedruk en amp lampje) en weer uitgaat zodra de motor loopt,maar wel weer aan gaat als het niveau daalt .
Wie kan mij vertellen hoe ik die aansluiting moet maken?
Bij voorbaat hartelijk dank ! Niek de Boer.
Het lampje is aangesloten op een dop met drijver,die ik op het bekende doorzichtige remvloeistofreservoir heb geplaatst,dat bovenop het zwarte ijzeren reservoir van de hoofdremcilinder moet zitten als de auto van na 1 juli 1967 is(apk eis).
Een contact in die dop zorgt er voor dat als het vloeistofniveau daalt,twee draden op die dop met elkaar worden verbonden.De ene draad ligt aan de massa en de andere draad zit aan het lampje.Het lampje kan op die manier massa maken bij een te laag niveau van de vloeistof.Aan het lampje zit natuurlijk ook een draad waar spanning op staat bij ingeschakeld contact en ook bij lopende motor.
Zolang het niveau dus niet daalt ,zal de lamp niet branden!!!
Ik wil voor elke rit graag weten,of het systeem werkt.Ik moet dus een aansluiting maken,die er voor zorgt,dat de lamp wel aan gaat bij contact aan(net zoals oliedruk en amp lampje) en weer uitgaat zodra de motor loopt,maar wel weer aan gaat als het niveau daalt .
Wie kan mij vertellen hoe ik die aansluiting moet maken?
Bij voorbaat hartelijk dank ! Niek de Boer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
21-12-2013 12:06 #135296
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Even snelle gedachte.
Stand 1 is contact
Stand 2 is puls naar de startmotor
Als je nou via stand 2 ook een normaal arbeidsrelais aanstuurt en dat arbeidsrelais zorgt dan dat de lamp snel even massA kan maken. Dan zie je of je lampje werkt waneer je daadwerkelijk start.
Of je moet een andere stroomverbruiker zoeken die alleen spanning heeft als de motor draait. (Weet er zo snel geen te bedenken) dan kan je bij niet draaiende motor en op stand 1 stroom door het lampje jagen en deze gaat rechtstreeks naar de massa. Als dan de motor draait kan je via die specifieke stroomverbruiker een relais schakelen dat de massa alleen via de dop terug kan.
Stand 1 is contact
Stand 2 is puls naar de startmotor
Als je nou via stand 2 ook een normaal arbeidsrelais aanstuurt en dat arbeidsrelais zorgt dan dat de lamp snel even massA kan maken. Dan zie je of je lampje werkt waneer je daadwerkelijk start.
Of je moet een andere stroomverbruiker zoeken die alleen spanning heeft als de motor draait. (Weet er zo snel geen te bedenken) dan kan je bij niet draaiende motor en op stand 1 stroom door het lampje jagen en deze gaat rechtstreeks naar de massa. Als dan de motor draait kan je via die specifieke stroomverbruiker een relais schakelen dat de massa alleen via de dop terug kan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
21-12-2013 12:37 #135298
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Dat kan, en er zijn misschien nog wel andere schakelingen te bedenken. Bijvoorbeeld via de oliedruk schakelaar (dus zelfs zonder relais).
Probleem blijft wel dat je dan alleen maar weet dat het lampje zelf in ieder geval niet defect is - of het "systeem", dus inclusief de contactschakelaar in de dop van het remvloeistofreservoir ook werkt, weet je dan nog niet .....
Probleem blijft wel dat je dan alleen maar weet dat het lampje zelf in ieder geval niet defect is - of het "systeem", dus inclusief de contactschakelaar in de dop van het remvloeistofreservoir ook werkt, weet je dan nog niet .....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1916
21-12-2013 13:27 #135299
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Ik denk ,dat je niet kunt testen of de drijver werkt zonder de dop even los te nemen en de drijver te lichten.Ik ben al blij als ik bij het gaan rijden kan zien of de lamp werkt.
Vraag 1. Welk soort relais heb ik nodig?
Vraag.2. Hoe sluit ik het aan?
Alvast bedankt voor het meedenken
Vraag 1. Welk soort relais heb ik nodig?
Vraag.2. Hoe sluit ik het aan?
Alvast bedankt voor het meedenken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
21-12-2013 14:00 #135301
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
21-12-2013 14:31 #135302
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Niek,
Prima - ik wilde er alleen maar op wijzen dat je op deze manier geen zekerheid hebt omtrent de werking van het systeem (maar wel het lampje dus).
Om je vraag te beantwoorden :
Ik heb de schema's even niet bij de hand, maar ik dacht dat het olielampje als volgt aangesloten is :
+12V
> olielampje
> oliedrukschakelaar
> massa
Oliedrukschakelaar is NC (normally closed), gaat open zodra olie op druk komt, dus als motor loopt gaat het lampje uit.
Als je dat nu als volgt wijzigt :
dan zou dat toch moeten kunnen werken ?
(wel even controleren of ik me niet vergis, en dezelfde +12V en massa aansluitingen gebruiken !)
Persoonlijk zou ik voor een andere oplossing gaan :
Er bestaan doppen met remvloeistofniveau schakelaars die een controle functie hebben. Als je het contact aanzet en met je vinger op die dop drukt, dan wordt de (mechanische) niveauschakelaar geactiveerd en moet het lampje gaan branden (altijd, dus ook als de motor draait). Dit is inderdaad geen automatische oplossing, maar geeft wel zekerheid over het functioneren van het hele systeem. Vereist alleen wel wat discipline om dit dan regelmatig te controleren (1x per maand ?)
Prima - ik wilde er alleen maar op wijzen dat je op deze manier geen zekerheid hebt omtrent de werking van het systeem (maar wel het lampje dus).
Om je vraag te beantwoorden :
Ik heb de schema's even niet bij de hand, maar ik dacht dat het olielampje als volgt aangesloten is :
+12V
> olielampje
> oliedrukschakelaar
> massa
Oliedrukschakelaar is NC (normally closed), gaat open zodra olie op druk komt, dus als motor loopt gaat het lampje uit.
Als je dat nu als volgt wijzigt :
dan zou dat toch moeten kunnen werken ?
(wel even controleren of ik me niet vergis, en dezelfde +12V en massa aansluitingen gebruiken !)
Persoonlijk zou ik voor een andere oplossing gaan :
Er bestaan doppen met remvloeistofniveau schakelaars die een controle functie hebben. Als je het contact aanzet en met je vinger op die dop drukt, dan wordt de (mechanische) niveauschakelaar geactiveerd en moet het lampje gaan branden (altijd, dus ook als de motor draait). Dit is inderdaad geen automatische oplossing, maar geeft wel zekerheid over het functioneren van het hele systeem. Vereist alleen wel wat discipline om dit dan regelmatig te controleren (1x per maand ?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
21-12-2013 15:34 #135305
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Rob, je gedachte is goed, maar de druksensor is 1 draad, de massa van het lampje is de voedende draad van de sensor. En de massa is het blok.
En ook bij jou opstelling kan er stroom lopen door beide lampjes als 1 van beide sensoren contact maakt.
En ook bij jou opstelling kan er stroom lopen door beide lampjes als 1 van beide sensoren contact maakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
21-12-2013 16:08 #135308
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Oeps :oops: inderdaad - dat kan inderdaad alleen met een speciale 2-draads druksensor (zoals jij toevallig wel hebt ....
).
En om de druksensor te gaan vervangen om alleen maar aan te tonen dat het lampje niet kapot is lijkt me een beetje te ver gaan .... (en erg kostbaar).
Stroom door beide lampjes als de remvloeistof schakelaar ingeschakeld wordt zou je nog kunnen ondervangen door een diode te plaatsen in de verbinding oliedrukschakelaar - remvloeistof lampje. Dat het remvloeistof lampje dan ook aan gaat als de oliedruk weg valt is op dat moment een mindere zorg, lijkt me. Maar goed, dat is niet meer relevant.

En om de druksensor te gaan vervangen om alleen maar aan te tonen dat het lampje niet kapot is lijkt me een beetje te ver gaan .... (en erg kostbaar).
Stroom door beide lampjes als de remvloeistof schakelaar ingeschakeld wordt zou je nog kunnen ondervangen door een diode te plaatsen in de verbinding oliedrukschakelaar - remvloeistof lampje. Dat het remvloeistof lampje dan ook aan gaat als de oliedruk weg valt is op dat moment een mindere zorg, lijkt me. Maar goed, dat is niet meer relevant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
21-12-2013 16:15 #135309
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
Als je hem dan weer aansluit in de huidige opstelling met een doorverbinddraad na het olielampje (zoals getekend) met een diode erin kan het weer wel.
beide lampjes gaan aan bij geen oliedruk en bij te weinig remvloeistof gaat alleen het betreffende lampje aan.
Samen komen we er wel

ps. @Rob ik heb nog de originele 1 draads druk sensor, ik heb 2 circuits in mijn huidige opstelling.
Edit, zou de dynamo niet een draad hebben die alleen 12V levert wanneer de motor aanstaat? Want de voedende draad staat rechtstreeks op de plus-pool en zal altijd over 12Vbeschikken.
beide lampjes gaan aan bij geen oliedruk en bij te weinig remvloeistof gaat alleen het betreffende lampje aan.
Samen komen we er wel


ps. @Rob ik heb nog de originele 1 draads druk sensor, ik heb 2 circuits in mijn huidige opstelling.
Edit, zou de dynamo niet een draad hebben die alleen 12V levert wanneer de motor aanstaat? Want de voedende draad staat rechtstreeks op de plus-pool en zal altijd over 12Vbeschikken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 338
21-12-2013 16:35 #135310
door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Waarschuwingslamp remvloeistofniveau aansluiten
De dynamo heeft een D+ aansluiting waar alleen 12v op staat als de dynamo stroom levert. (Dus als de motor loopt)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.