slome startmotor

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2013 23:25 #134356 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic slome startmotor

"LJ Dekker" schreef:
Gewoon het voltage meten tijdens starten, stort ie in onder de 10v dan is je accu zum kloot´n.

Nou, volgens mij is het redelijk normaal dat de accuspanning tijdens het starten echt heel ver instort, richting de 6V-8V bijvoorbeeld, terwijl er dan nog niks mis is met de accu. D'r loopt nogal wat stroom..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• LJ Dekker
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-11-2013 09:10 #134361 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic slome startmotor

"Erik Ciesluk" schreef:

"LJ Dekker" schreef:
Gewoon het voltage meten tijdens starten, stort ie in onder de 10v dan is je accu zum kloot´n.

Nou, volgens mij is het redelijk normaal dat de accuspanning tijdens het starten echt heel ver instort, richting de 6V-8V bijvoorbeeld, terwijl er dan nog niks mis is met de accu. D'r loopt nogal wat stroom..

Je kan gelijk hebben, ik had het wat beter moeten onderbouwen. Het is een combinatie van het amperage wat de auto van de accu vraagt tijdens het starten en de sterkte van de accu. Maar de regel is zo'n beetje wel dat als de spanning meer dan +-3v instort tijdens het starten dat je accu toch wel aan het overlijden is. Tenzij je bijvoorbeeld een flinke accu in de auto hebt zitten.

• Ritsaert Snijder
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-11-2013 10:11 #134363 door Ritsaert Snijder
Beantwoord door Ritsaert Snijder in topic slome startmotor
Ik heb er gisteravond nog even een accu naast gezet, eerst als vervanger (dus beide polen op die accu). Batterijtje van de multimeter was leeg... Zelfde startgedrag. Toen heb ik twee accu's gekoppeld. Zelfde resultaat.

Dat doet me concluderen dat;
* het niet aan de accu kan liggen
* en dat of de startmotor niet meer kan leveren of dat
* ik een Japanse heb voor de startmotor en dat de startmotor het volgens de Zweedse normen gewoon prima doet.

Ik wacht de winter af!

groet!
Ritsaert

Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2013 11:29 #134365 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic slome startmotor

"Hans Wassink" schreef:
...
ps, ik heb ook een b23 startmotor liggen, maar die past net niet, ook niet omdat er draad in de montage gaten zit, en ik die bouten er maar zo niet in krijg, of doe ik iets niet goed?

Hans

de opening in het onderblok waarin een AM en 740/940 startmotor bevestigd worden is bij
beide precies gelijk, nl. 82.5 mm, waardoor ze uitwisselbaar zijn. De oorspronkelijke 7/16"
bouten gaan dan wel niet doorheen de montagegaten waarin M12 draad zit. Ook de M12 bouten
gaan niet doorheen de openingen in het koppelingshuis (diam.=11.5mm).

Als alternatief voor die 7/16" bouten kunnen dan 2 kopbouten van motor gebruikt worden:
draad daarvan is ook 7/16", draait gemakkelijk helemaal doorheen M12 opening, en draad op bout
komt aan de andere kant helemaal vrij, waardoor dmv 2 M12 ringen+de oorspronkelijke 7/16" moer
de startmotor stevig op onderblok kan vastgezet worden, zie ook foto:

Bijlagen:

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2013 12:45 #134369 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic slome startmotor
Nog even een aanvulling t.a.v. hoe ver de accuspanning in elkaar mag zakken tijdens het starten:

CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het amperage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belastte voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).

In onbelaste toestand geeft een accu ruim 12V; dus als hij meer asl 3V in elkaar zakt tijdens het starten dan is hij niet meer al te best.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2013 13:13 #134370 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic slome startmotor
Willy, bedankt, dat geeft weer moed. Waar ik tegenaan liep was dat ik de bout er niet doorheen kreeg, hij loopt vast op, of tegen de tunnel. (Moet er van achteraf in). Dus ik dacht dat ik de bak iets moest laten zakken, kan wel maar is wel een beetje onhandig. Maar ik ga hem toch maar proberen te monteren.

Het vreemde blijft dat we met twee Ama's rijden, en dat de ene B18d veel sneller rondslaat als de B20a. Ik heb beide startmotoren losgehaald. Nagekeken, collectoren opgeschuurd enz. Ze zagen er alletwee als nieuw uit. Zelfs het startrelais heb ik losgesoldeerd om te kijken of de contacten soms ingeslagen waren. Dus ik denk toch ergens inwendige weerstand oid.

Hans

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2013 14:53 #134373 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic slome startmotor
Hoe is de compressie van de blokken? Een versleten blok geeft minder weerstand tegen het ronddraaien middels startmotor.
Testen met wat werk bij twee auto's: de verschillende combinaties bij uitwisseling laten zien waaraan het ligt.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2013 21:28 #134397 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic slome startmotor
Kan je ze makkelijk uitwisselen? Dan weet je in ieder geval of het aan de startmotor ligt.

• Ton Everaers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-11-2013 13:23 #134470 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic slome startmotor
Ik heb het zelfde euvel gehad.
Een nieuw startrelais loste het probleem op.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2013 17:39 #134513 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic slome startmotor
De B18 heeft gemiddeld ong. 10,5 -11,5 bar, de B20 8,5-9,5. Beide met ingetrapt gaspedaal en koude motor. Maar goed, de B20 draait wat minder toeren.
Ik ga eerst eens proberen om iets te lenen om de startstroom te meten, dan zal ik het hier melden

De tip dat een b23 startmotor meer toeren maakt wist ik echter niet, en dat lijkt me in ieder geval ook het pas maken waard!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD