LPG tankzender conversie II

Lees meer
12-05-2021 18:58 - 12-05-2021 19:07 #193946 door Remco Versteeg
Beantwoord door Remco Versteeg in topic LPG tankzender conversie II
Om de benzinemeter ook te gebruiken voor LPG heb ik dit schakelingetje gemaakt.
Het relais wordt aangestuurd via het veiligheidsrelais, waar dus ook de klep van de LPG-tank mee wordt aangestuurd.
De variabele weerstand is om het max. niveau goed af te stellen (is een beetje afhankelijk van de transistor).
De collector van de transistor is idd niet aangesloten. De stroom loopt van E naar B. Deze is max. zo'n 100mA .
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2021 15:13 #193956 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic LPG tankzender conversie II
Hallo Remco,

Dat is een leuke schakeling! Goed resultaat met weinig onderdelen.
Ik heb het circuitje net gesimuleerd, en heb uit interesse twee vraagjes:
  • Kun je uitleggen waarom je een PNP transistor hebt gekozen? Volgens mij kun je die net zo goed vervangen door een diode (1N4148 bijvoorbeeld)?
  • Hoe heb je die instelweerstand bepaalt? In mijn simulatie kom ik erop uit dat er een kleinere weerstand (ca 180 Ohm) nodig is als ik het gedrag van de LPG vlotter zoveel mogelijk op die van de benzine-vlotter wil laten lijken. Met 300 of 350 Ohm loopt er bij een lege LPG tank meer stroom door het metertje dan bij een lege benzine-tank. Ik doe dan de aanname dat de benzinemeter zelf een weerstand van zo'n 120Ohm heeft (omdat je aangeeft dat er max 100mA loopt)
Hoor het graag!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2021 09:39 - 14-05-2021 09:40 #193962 door Remco Versteeg
Beantwoord door Remco Versteeg in topic LPG tankzender conversie II
Hoi Erik,

Ik heb de meter uit de auto gehaald en met een breadboard de theorie getest.
Ik had geen diode liggen, maar die kan je idd gewoon gebruiken, het gaat om de PN -overgang.
De 0,7V over de diode is precies genoeg om de meter te corrigeren voor het verschil in lege stand.

N.B. de genoemde 100mA was omdat de transistor deze stroom minimaal continu moet kunnen hebben. Als je gaat rekenen kom je volgens mij op 80mA als de tank leeg is (bij 12V accuspanning).

Ik heb het even opnieuw geschetst (zonder het relais), zoals de meter normaal is aangesloten en hoe die bij LPG is aangesloten.
   

Je zou ook de 330 Ohm weerstand kleiner kunnen maken en ipv de diode een doorverbinding kunnen maken, dan ligt de nul wat lager.De spanning bij de zenderaansluiting van de meter moet bij volle tank in elk geval ongeveer 5,3 Volt zijn en bij lege tank <0.7V.

Groeten, Remco
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2021 09:52 #193963 door Remco Versteeg
Beantwoord door Remco Versteeg in topic LPG tankzender conversie II
Ik heb trouwens eerst geprobeerd om een aangepast zender te verkrijgen bij Schramifa. De hadden het briljante idee dat ik een standaard zender bij hun kocht en dan zelf de smd-weerstandjes ging vervangen. Heel bijzonder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2021 17:20 #193969 door Remco Versteeg
Beantwoord door Remco Versteeg in topic LPG tankzender conversie II
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2021 15:51 #194010 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic LPG tankzender conversie II

Ik heb trouwens eerst geprobeerd om een aangepast zender te verkrijgen bij Schramifa. De hadden het briljante idee dat ik een standaard zender bij hun kocht en dan zelf de smd-weerstandjes ging vervangen. Heel bijzonder.
Ja dat is ook een optie, heeft als voordeel dat er geen extra componenten bij de brandstofmeter nodig zijn. Het is even een klusje maar als je de weerstanden en soldeerspullen hebt goed te doen.
Ik heb nog even verder gekeken, maar in mijn simulatie had ik de weerstand (spoel) van 300 Ohm naar GND van de benzinemeter niet meegenomen, die hoort er uiteraard wel bij.
Met die weerstand er in kom ik nu ook ongeveer op zo'n 330 Ohm voor de instelbare weerstand, hangt inderdaad af van de exacte spanning over de diode (en de gebruikte accuspanning)
 

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2021 10:06 - 20-05-2021 10:11 #194099 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG tankzender conversie II
Was een paar weken ¨uit de lucht¨ - zag het vervolg op m´n oude topic daarom nu pas. Ben ooit begonnen aan Arduino projectje, maar heb het door allerlei omstandigheden niet afgemaakt; komt wellicht nog.

Geweldig - een dergelijk eenvoudig schema zocht ik dus oorspronkelijk.Toch nog even een paar vraagjes @Remco om te zien of ik het wel goed begrijp : je schreef :

De spanning bij de zenderaansluiting van de meter moet bij volle tank in elk geval ongeveer 5,3 Volt zijn en bij lege tank <0.7V.

a) Ik neem aan dat je dit gemeten hebt met een regelbare spanningsbron nadat je de meter uit de auto had gehaald ?

b) Onder aanname van voedingsspanning = 12 V en weerstand benzinemeter (vol) 180 Ohm kan je inderdaad berekenen dat de spanning bij de zenderaansluiting 5,3 Volt moet zijn. Bij draaiende motor zal de spanning wat hoger zijn - afhankelijk van de dynamo 13.5  - 14 V. Een 1N4148 diode heeft een wat hogere ¨forward voltage¨ (volgens Vishay data sheet) van 1 V, niet 0.7 V. Als ik die waarden toepas kom ik bij 14 V voeding voor de zenderaansluiting op 6.18 V, en met jouw berekening kom ik dan op een iets hogere waarde uit voor Rx, nl 382 Ohm. Da´s natuurlijk geen enkel probleem, als je regelbare weerstand gebruikt. Maar is het hogere spanningverlies van 1 V over de diode geen probleem voor de leegstand ? Of is die 1 V in de Vishay data sheet theorie en 0.7 V in de praktijk, en maak ik het mijzelf veel te moeilijk ?

I.c.m. de ¨antiklots¨ condensator (over de zender) van Marijn Schaaf www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem/30...indelijk-weer#192810   lijkt dit wel een perfecte en vooral eenvoudige oplossing ......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2021 16:10 - 21-05-2021 11:57 #194105 door Remco Versteeg
Beantwoord door Remco Versteeg in topic LPG tankzender conversie II
Hallo Rob,

Ik heb inderdaad eerst met de hand uitgerekend en daarna in de praktijk getest (labvoedinkje, etc. )
(ik ben ook nog uit de tijd van PCSpice, dat op dos draaide en had geen zin software te (insta)leren kennen)

Ik heb getest met de “normale” spanning bij draaiende motor (bij mij 13,4 V).
Een extra lpg-zender had ik al gekocht om e.e.a. uit te proberen.,
Ik had alleen weerstanden van 1k 1w (dus dan 3 parallel) en de transistor liggen.
Omdat het daarmee direct echt goed werkte heb ik het zo aan de auto gesoldeerd.

Verder denk Ik dat een regelbare spanningsbrom op de zenderingang van de meter helemaal niet werkt. Ik zou eerder een stroombron proberen (stroom richting = van de meter af). De meter is zo gemaakt dat de invloed van de voedingsspanning niet zo groot is. De 142 Ohm bestaat uit een deel van de meter en, zoals Erik volgens mij opmerkte, een weerstand om het ding geschikt te maken voor 12V (ipv 6V).

De spanning over de diode heeft inderdaad invloed op de aanwijzing bij leeg. Bij 1 Volt staat de meter bij mij ook niet helemaal op nul.
De invloed van de diode op de vol-aanwijzing kan idd worden gecorrigeerd door de 330 ohm weerstand weer aan te passen. En dat geldt idd niet voor de nul.

Ik had daarom eerst overwogen, om de nul-stand preciezer in te kunnen stellen (niet afhankelijk zijn van opgelegde spanning door pn-overgang), een instelbare weerstand van rond de 5 Ohm in serie met de lpg-zender te zetten ipv de transistor/diode (dat deel kortgesloten) . Maar dan moest ik 2 dagen op Conrad wachten en ik wilde een eindje gaan rijden. En bleek dus eraf ook niet nodig.
Dat zou je eventueel ook kunnen simuleren. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. 

In de praktijk zal best veel variatie zitten in de werkelijk benodigde weerstandswaardes. De standaard toleranties op de componenten geven al een variatie van meer dan 10%. De zender werkt daarnaast ook met stapjes.
Dus om het nauwkeurig te krijgen, moet het voor elk geval specifiek worden ingesteld.

Ik had het idee van de condensator niet gezien. Die is echt nodig en ga ik er bij plakken.

Groeten Remco

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2021 11:50 - 21-05-2021 11:52 #194117 door Remco Versteeg
Beantwoord door Remco Versteeg in topic LPG tankzender conversie II
 
Toch maar even software geinstalleerd. Werkt dus ook, nadeel is dat de stroom hoger is.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2021 13:40 - 21-05-2021 13:42 #194118 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG tankzender conversie II
Mwah, nu maak je iets wat eenvoudig leek toch weer een beetje ingewikkeld (dateer zelf van voor tijdperk MS-DOS 1.0, dus dit behoeft enige uitleg) .....

Neem aan dat het rechtergedeelte (R6, R7 & R8) op benzine betrekking heeft; ik heb geen bezine, dus dat laat ik maar even buiten beschouwing.

Verder, als ik het goed begrijp, heeft je programma links de diode/transistor verwijderd, c.q. vervangen door een doorverbinding en de ¨330 ohm¨ weerstand aangepast (naar 262) en vervolgens een 6.4 ohm weerstand in serie gezet met de LPG zender ?

Omdat je zelf eerder terecht aangaf dat de nauwkeurigheid van componenten al +/- 10% bedraagt, etc, en e.a. dus sowieso voor ieder geval specifiek moet worden ingesteld, lijkt het dan niet verstandig om te kiezen voor :
- 1x pot meter 0 - 500 ohm, 0.5W
- 1x pot meter 0 - 10 ohm, 0.5W
om zo de ´leeg´ en ´vol´ stand goed af te kunnen regelen ?

plus natuurlijk die antiklotscondensator (hoog scrabble gehalte) van 1000 uF .... 

Zou het zo eenvoudig kunnen zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.