Mistlampen/verstraler Amazon

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2013 07:54 #131864 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Mistlampen/verstraler Amazon
Dat dacht ik te zien aan je bruine draad die 12v geeft naar de claxon, maar die is natuurlijk negatief geschakeld. :oops:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2013 08:47 #131866 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Mistlampen/verstraler Amazon
@Ruud
als het allemaal "normale" relais zijn dan functioneert het inderdaad allemaal wel. ik werd even op het verkeerde been gezet door de term "seinrelais"; in een 140 is dit een zogenaamd "pulsrelais" (puls-aan, puls-uit).
wel wordt er in het schema de term mistlampen gebruikt, terwijl er (waarschijnlijk) verstralers bedoeld worden.
je zou het relais dat de verstralers van spanning voorziet zodra het contact wordt ingeschakeld (vanaf de 12V claxondraad)eventueel nog weg kunnen laten; de verstralers gaan automatisch uit zodra je je normale verlichting uitschakelt.

@ Ronald
precies ;)

@Ed
helemaal mee eens, hoewel het natuurlijk ook wel leuk is als alle lampen aangaan als je seint 8-)

Groet, Hans

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2013 14:57 #131874 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Mistlampen/verstraler Amazon
@Hans, heb je nog nooit je lichten laten branden? Ik een keer en dan is het snel gedaan hoor met mistlampen erbij...
Mochten de mistlampen volgens de wet geïnstalleerd worden dan moet er een wisselrelais (87 of 87a uitgang) gebruikt worden... Indien gedimd grootlicht gevoerd wordt kan dan de mistlamp automaisch uit gezet worden door het relais. Echter is dit absoluut niet nodig daar iedere moderne auto met standaard ingebouwde mistlampen niet volgens de wet functioneert. Elke wagen die ik heb gehad kan met gedimd grootlicht mistlampen voeren...

De nieuwste wagens gebruiken er zelfs één als ze de bocht door gaan...

Whahaaa... en bij mij doen ze het als ik een Amazon of katterug tegen kom ;)

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2013 16:04 #131879 door 05703-dummy
duidelijk, Ruud.
ook zonder mistlampen gaat 't overigens verkeerd als je je lampen laat branden kan ik je uit ervaring vertellen :oops: en ja, ik heb een zoemertje, maar dan moet wel je deurschakelaartje goed contact maken :cry:

en om dit topic nog maar even voort te zetten kan ik melden dat mijn mistlampen op halve spanning branden als ik ze inschakel mbv verlichte schakelaar (voor mij standaard stand), en dat ze naar volle spanning overschakelen zodra ik sein, of m'n groot licht aan doe. voor de APK zet moet ik 1 stekkertje omsteken, dan branden ze gewoon voluit als ik ze inschakel met de verlichtte schakelaar. :mrgreen:
da laatste is volgens mij ook zo ongeveer het enige waar ze bij APK op dit punt op letten: alle gemonteerde verlichting moet functioneren (of dit nou mistlampen of breedstralers of verstralers zijn maakt niet uit) en deze -extra- verlichting moet met een schakelaar mét signaallampje geschakeld worden.

Groet, Hans

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2013 17:17 #131881 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Mistlampen/verstraler Amazon
rond breed- ver- en andere stralers bestaat altijd onduidelijkheid tav de APK eisen, deze eisen zijn nl. de laatste jaren nogal eens varanderd; ik zou de exacte tekst er nog eens op na moeten lezen overigens.....
vroeger mocht je alleen maar mistlampen gebruiken in combinatie met andere verlichting en was het vaak zo geschakeld dat ze alleen met bv. stadslichten werkten enzo; dat is nu niet meer zo, je mag extra lampen zo schakelen dat je ze altijd aan kan zetten onafhankelijk van andere verlichting. ALS ze werken moeten ze het wel netjes doen, juiste kleur, links-rechts identiek en zo, maar ze hoeven niet te werken, dus als je de zekering eruit haalt wordt er niet naar gekeken, alleen wel of de lampen deugdelijk zijn gemonteerd. Controlelampje voor de voorop gemonteerde lampen is pas nodig vanaf bouwjaar, ik dacht, 1997. Veel latere regels rond verlichting zijn gebonden aan diverse bouwjaren en gelden niet voor bv. Kattenruggen en Amazons. Zo is bv een achteruitrijlicht niet verplicht voor een Amazon, maar ALS je er een monteert moet ie het wel doen volgens de regels, dus werken bij inschakelen achteruit; hoewel.......leuke anekdote: op mijn 48-er Dodge heb ik ooit een achteruitrijlamp gemonteerd met een gewoon schakelaartje op het dashboard; toen deze auto nog apk plichtig was werd het dus elke keer afkeur totdat ik las dat je ook een "werklicht" op de auto mocht hebben (zonder verdere omschrijving) vanaf dat moment heette die lamp dus werklicht en passeerde elke herkeuring zonder probleem....

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2013 19:41 #131886 door 05703-dummy
Oke... dan is er kennelijk weer eea veranderd, Pieter... ik heb nog ff op internet gezocht maar vindt weinig duidelijkheid... blijft dus een "mistig" iets :?
Feit is wel dat m'n Ama ooit werd afgekeurd vanwege o.a. een defect lampje in de schakelaar van de mistlampen :evil:
Mocht ik ooit eens aangehouden worden vanwege m'n mistlampen die overdag zwak op 6V branden dan kan ik altijd nog de discussie met de wetshandhaver aangaan dat dit dagrijverlichting betreft :D

Groet, Hans

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2013 20:00 #131887 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Mistlampen/verstraler Amazon
google op de woorden "APK RDW Keuringseisen" en je komt op de letterlijke apk tekst, staat alles in;

pas op dat de APK eisen kunnen afwijken van de wegenverkeerswet; zo is het voor apk niet meer nodig dat er een rijkskeurmerk in je kentekenplaat gestempeld is, maar formeel kan de politie je een bekeuring geven voor het ontbreken ervan.......

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD