Eigenwijze verdeler
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-07-2013 09:35 #129935
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Eigenwijze verdeler
De reincarnatie van Christine in je amazon? Voor je 90 graden fenomeen is er echt niets anders als oorzaak te verzinnen dan montage of defect (of natuurlijk iets wat buiten onze zintuigen ligt, maar of dat zich met je verdeler bezig houdt?).
Maar goed, laten we vergeten wat er van tevoren was en houd het geheel na het opnieuw afstellen goed in de gaten, als alles echt juist gemonteerd was en het onafhankelijk van de verdeler is, is eventueel is het hart van het fiber distributietandwiel losgeraakt en heeft zich na 90 graden weer vastgeklemd (of natuurlijk een probleem met het tussenasje met tandwieltje, wat ik echter nog niet gezien heb).
Snelste oplossing om af te kunnen stellen: verdeler de 90 graden draaien zodat je weer plek om af te stellen hebt en de bougiekabels ook navenant 90 graden verzetten op je verdeelkap zodat ze weer goed staan tov de rotor (eventueel 1 op dode punt + tuimelen en stand controleren), dan afstellen.
Daarna zal de rotor bij 1 hoogstwaarschijnlijk niet naar de markering op de verdelerrand wijzen maar dat maakt dus niets uit als je weet waar bij jou de 1 hoort. Als je dit wel belangrijk vindt: zie tip van Boele (tussenasje verzetten, doe het dan volgens handboek, en ja: draaien tot hij in de pomp valt werkt).
succes, Rudi (email gezien?)
Maar goed, laten we vergeten wat er van tevoren was en houd het geheel na het opnieuw afstellen goed in de gaten, als alles echt juist gemonteerd was en het onafhankelijk van de verdeler is, is eventueel is het hart van het fiber distributietandwiel losgeraakt en heeft zich na 90 graden weer vastgeklemd (of natuurlijk een probleem met het tussenasje met tandwieltje, wat ik echter nog niet gezien heb).
Snelste oplossing om af te kunnen stellen: verdeler de 90 graden draaien zodat je weer plek om af te stellen hebt en de bougiekabels ook navenant 90 graden verzetten op je verdeelkap zodat ze weer goed staan tov de rotor (eventueel 1 op dode punt + tuimelen en stand controleren), dan afstellen.
Daarna zal de rotor bij 1 hoogstwaarschijnlijk niet naar de markering op de verdelerrand wijzen maar dat maakt dus niets uit als je weet waar bij jou de 1 hoort. Als je dit wel belangrijk vindt: zie tip van Boele (tussenasje verzetten, doe het dan volgens handboek, en ja: draaien tot hij in de pomp valt werkt).
succes, Rudi (email gezien?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-07-2013 09:56 #129936
door R Slijfer
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Beantwoord door R Slijfer in topic Eigenwijze verdeler
Grappig dat je over Christine begint (van Stephen King neem ik aan?).
We hebben de auto namelijk ook deze bijnaam gegeven!
Ik snap best dat je me voor gek verklaard omdat ik blijf beweren dat er niets is veranderd, maar ik snap er zelf net zo weinig van.
Ik ga denk ik het asje maar even verdraaien en hem vervolgens goed afstellen, mocht dit nog problemen geven dan ga ik wel over op 123 ignition.
En Rudi, ik heb je mail gehad! Ik ga het in orde maken.
We hebben de auto namelijk ook deze bijnaam gegeven!
Ik snap best dat je me voor gek verklaard omdat ik blijf beweren dat er niets is veranderd, maar ik snap er zelf net zo weinig van.
Ik ga denk ik het asje maar even verdraaien en hem vervolgens goed afstellen, mocht dit nog problemen geven dan ga ik wel over op 123 ignition.
En Rudi, ik heb je mail gehad! Ik ga het in orde maken.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-07-2013 10:18 #129937
door Rudi
Ik verklaar niemand voor gek, maar er moet een oorzaak voor zijn (en ik hoop en verwacht dat die niet in een parallel universum ligt).
Soms zoekt men heel lang naar iets. Ik heb eens echt lang gezocht naar de oorzaak waarom mijn P1800 niet meer te starten was na de winterstop: afstelling met vonk en zo goed, benzineleiding vol en benzinepomp in orde; de oorzaak bleek uiteindelijk ongeveer 7 liter water in de benzinetank (afvoergaatje van bakje dicht en rubber niet goed afsluitend), na het vaak proberen te starten dus overal water, helaas liep hij er niet op
, veel werk de boel weer schoon te krijgen omdat alles kompleet gedemonteerd moest worden.
Als het verwisselen van de verdeler geen oplossing gebracht heeft helpt een 123 ook niet.
Asje controleren is altijd goed, daarna ook alles volgens handboekte plaatsen. Als er dan toch weer eens onverklaarbaar gradenverschillen optreden zou ik dan echt in de richting van het fiber distributietandwiel gaan kijken (en bij de proefrit niet te ver van huis, het beste thuis een paar keer lastwissel van de motor).
succes, Rudi
Soms zoekt men heel lang naar iets. Ik heb eens echt lang gezocht naar de oorzaak waarom mijn P1800 niet meer te starten was na de winterstop: afstelling met vonk en zo goed, benzineleiding vol en benzinepomp in orde; de oorzaak bleek uiteindelijk ongeveer 7 liter water in de benzinetank (afvoergaatje van bakje dicht en rubber niet goed afsluitend), na het vaak proberen te starten dus overal water, helaas liep hij er niet op

Als het verwisselen van de verdeler geen oplossing gebracht heeft helpt een 123 ook niet.
Asje controleren is altijd goed, daarna ook alles volgens handboekte plaatsen. Als er dan toch weer eens onverklaarbaar gradenverschillen optreden zou ik dan echt in de richting van het fiber distributietandwiel gaan kijken (en bij de proefrit niet te ver van huis, het beste thuis een paar keer lastwissel van de motor).
succes, Rudi
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-07-2013 10:35 #129938
door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Eigenwijze verdeler
Haha ik geloof niet in andere dimensies, zover zal het dus ook niet gaan!
Als het wel het fiber tandwiel is, is dat natuurlijk wel een geweldig excuus om de stalen van mijn oude b18 te gaan monteren!
Als het wel het fiber tandwiel is, is dat natuurlijk wel een geweldig excuus om de stalen van mijn oude b18 te gaan monteren!
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-07-2013 15:47 #129942
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Eigenwijze verdeler
Het is niet waarschijnlijk,dat er iets met het kunststof tandwiel van de distributie is,want dan is de timing van de kleppen ook niet goed.Controleer dit als volgt : als de kleppen van eerste of vierde cilinder wisselen of gesteld moeten worden ,moeten de zuigers daarvan in bovenste dode punt staat dus op 0graden op krukaspoelie.Als dit zo is zit het kunststof tandwiel op de goede plek ten opzichte van het krukastandwiel.
Het is ook zeer wel mogelijk dat het tandwiel dat op de nokkenas loopt enigszins los zit op het asje dat de verdeler en oliepomp bedient.Dus om die reden ongeveer 90 graden verkeerd staat.Haal het er eens uit en probeer het tandwiel dan te verdraaien op het asje. Goed vastzetten en dan draaien.Er zijn er die een spanstiftje hebben,maar er zijn er ook die alleen maar geklemd zitten.Ik heb dat wel eens meegemaakt,dus het kan wel.Soms is het asje niet of nauwelijks met een tangetje uit het blok te krijgen.Het onderste deel van het asje is dan erg vervuild en wil niet door de nauwe passing in het blok.
Het is ook zeer wel mogelijk dat het tandwiel dat op de nokkenas loopt enigszins los zit op het asje dat de verdeler en oliepomp bedient.Dus om die reden ongeveer 90 graden verkeerd staat.Haal het er eens uit en probeer het tandwiel dan te verdraaien op het asje. Goed vastzetten en dan draaien.Er zijn er die een spanstiftje hebben,maar er zijn er ook die alleen maar geklemd zitten.Ik heb dat wel eens meegemaakt,dus het kan wel.Soms is het asje niet of nauwelijks met een tangetje uit het blok te krijgen.Het onderste deel van het asje is dan erg vervuild en wil niet door de nauwe passing in het blok.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-07-2013 15:56 #129943
door Niek de Boer
Ik heb met een 1800 eens hetzelfde mee gemaakt als Rudy.Gelukkig had ik het snel door :ik had na het controleren van de bougievonk enz de benzineslang bij de carburateurs losgenomen.Starten en er kwam wel vloeistof,maar gelukkig merkte ik snel dat die niet naar benzine rook.Anders zou in me waarschijnlijk ook rot hebben gezocht.Toen ik de tank liet leeglopen door de aftapplug er uit te draaien kwam er eerst ongeveer 15 liter water uit voordat er benzine kwam.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-07-2013 18:02 #129947
door Rudi
Als hij na de 90 graden toch nog goed loopt is het geheel zeker onverklaarbaar. Als je erna opnieuw af moest stellen kan het ook zijn dat de verdeler toch niet goed klem in de aluminium voet zat en zich verdraaid heeft. Dat heb ik eens gehad toen ik ondergronds reed (en zo slecht als het ging verder naar buiten rijden moest): de harde knallen weerkaatsten goed tegen de wanden ...
succes, Rudi
succes, Rudi
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-07-2013 12:12 #130015
door Niek de Boer
Zijn er al vorderingen?