Eigenwijze verdeler

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-07-2013 23:37 #129913 door R Slijfer
Eigenwijze verdeler is gemaakt door R Slijfer
Vandaag ben ik met Roel bezig geweest om de ontsteking goed af te kunnen stellen van mijn b20b.

Nu het volgende: hij startte al niet meer en gaf terugslag uit de carbs.

Vlak voordat Roel hier was kwam ik er achter dat de verdeler 90 graden gedraaid zat ten opzichte van de vorige keer dat ik de boel had afgesteld.

Dit is heel vreemd want het lijkt alsof de verdeleras uit zichzelf 90 graden is gedraaid. Dit is onmogelijk want er zit totaal geen speling op de as!

Het zit dus nu zo: daar waar de rotor eerst bij cilinder 1 richting de linker voorlamp wees, wijst deze nu naar de linker zijspiegel.

Wie o wie kan mij helpen?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2013 07:20 #129919 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Eigenwijze verdeler
Heb je de verdeler juist, = diep genoeg, gemonteerd?
Kun je hem onafhankelijk van de stand van de motor met de hand ronddraaien?
Het kan zijn dat de verdeler onder niet goed ingrijpt.
Eventueel kan je fiber distributietandwiel kapot zijn.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-07-2013 07:38 - 17-07-2013 08:21 #129922 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Eigenwijze verdeler
Verdeler last maar op 1 manier, de uitsparing in het asje zit niet in het midden, dus je kan hem maar op 1 manier monteren.
We hebben gister nog geprobeerd het asje te draaien zonder deze eruit te halen, dit lukte helemaal niet! Geen enkele speling. met de verdeler aansluiting op de motor gemonteerd krijg je het asje in het blok niet eens omhooggetilt.

Tandwielen kunnen het niet zijn, hij loopt namelijk wel en hij klinkt ook helemaal goed.
Wat ik niet kan begrijpen is dat de rotor nu 90 Gr. Tegen de klok in is gedraaid!

De motor loopt dus prima, maar ik kan de verdeler niet ver genoeg naar rechts draaien voor de juiste timing, dit omdat het olieprijs het blok raakt.

180gr draaien is ook geen optie, dan raakt het vacuumhuis het blok.

* Olieprijs is natuurlijk oliepotje

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Laatst bewerkt 17-07-2013 08:21 door R Slijfer.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2013 07:39 #129924 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Eigenwijze verdeler
Dan moet je het oliepompasje een stukje verzetten. Even de zoekfunctie gebruiken.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2013 08:18 #129926 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Eigenwijze verdeler
Als alles goed gemonteerd was en heel is moet je de verdeler er dan tussendoor een keer uit gehad hebben of de bougiekabels er anders erop gestoken hebben anders kunnen je 90 graden verschil niet ontstaan zijn.
Oplossing zonder demontage: verdeler draaien tot je plek genoeg hebt om hem naderhand af te stellen, cylinder 1 (voorste) op bovenste dode punt, kijken naar welk bougiekabelpunt op de verdeelkap de rotor wijst en daar met de bougiekabel van cylinder 1 beginnen, dan tegen de klok in bougiekabels 3 4 2, dan boel opnieuw afstellen.
Wat Boele beschrijft klopt natuurlijk ook, dan zit 1 ook op de plek die Volvo bedoeld heeft (maakt voor het lopen echter niets uit).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-07-2013 08:19 #129927 door R Slijfer
Wat we gister nog hebben bedacht is:

Het asje 90 graden terug draaien zodat hij weer stond zoals hij altijd heeft gestaan.
Probleem is dan dat hij de oliepomp niet mee pakt( deze pakt hij alleen wanneer het asje 180 graden gedraaid worden i.v.m. de aansluiting hiervan op de oliepomp).

Het idee was om het asje 90 graden te draaien en dan net zo lang aan de krukas draaien totdat het asje weer in de oliepomp valt.

Is dit mogelijk? Of hoef ik dat niet eens te proberen?

Maar 1 vraag blijft onbeantwoord: Hoe kan het asje uit het niets 90 graden zijn verdraaid?

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2013 08:29 #129928 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Eigenwijze verdeler
Mogelijkheden:

Het tandwiel dat de verdeler aandrijft zit enigszins los op het asje.Asje demonteren en goed controleren.
De rotor zit niet goed op zijn plek aangedrukt
Zit de verdelerkap wel goed op zijn plek ( let op uitsparing)
De as van de stroomverdeler zelf is gebroken en is verdraaid.
Rudy vraagt zich af of de verdeler wel diep genoeg zit.Dit komt nogal eens voor .Er blijft dan ongeveer een kiertje van 1 a 2mm open tussen het aluminium huisje en de verdeler.Dit eerst even navoelen.Zo ja,dan eerst moertje lossen waar je de onsteking mee vastzet en dan aan de rotor draaien en tegelijk de verdeler naar beneden aandrukken.Dit laatste punt het eerste controleren.Hier heb je de meeste kans op.
Kijk ook even of het aluminium huisje wel aanligt op het blok
Zit het tandwiel dat de verdeler aandrijft wel helemaal onderin.Zo neen dan ligt het aluminium huisje niet aan op het blok.

Ik ben benieuwd .Succes!

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-07-2013 08:39 #129929 door R Slijfer
Niek,

Bedankt voor het meedenken!
Echter heb ik al deze dingen al meerdere malen gecontroleerd.

Er zit niets los, er is geen speling, de rotor past maar op 1 manier en met een andere verdeler heb ik precies hetzelfde probleem.
Hij loopt mooi mee op de nokkenas.

Kortom: alles wat tot nu toe is gesuggereerd is geprobeerd.

Ik weet hoe het heeft gezeten, dat is dus met cilinder 1 wijzend naar de linkerkoplamp en cilinder 3 wijzend naar de linkerbuitenspiegel. cilinder 4 wijzend naar de rechterbuitenspiegel en cilinder 2 wijzend naar de rechterkoplamp.

Nu is dus alles 90 graden verschoven, tegen de klok in.

Alles zit, zoals gezegt, zo als het hoort en de werking is verder ook prima.

• Leof
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2013 08:44 #129930 door Leof
Beantwoord door Leof in topic Eigenwijze verdeler
Het asje kan nooit uit zichzelf 90 graden zijn gedraaid. Dus moet er iets fout zijn geïnstalleerd. Misschien heb je iets aan deze handleiding: www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm .

P544B B16A, P220VE B18A

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-07-2013 08:52 #129931 door R Slijfer
Leo,

Het blok is niet eens uit elkaar geweest.
De verdeler zat zaterdag nog juist, zondag heb ik er niets aan gedaan, maandag ook niet en gister kwam ik er dus achter dat hij 90 graden gedraaid was.

Hoe gek dat allemaal ook klinkt, je zal het toch moeten geloven.
Ik heb niets aangepast, ik heb niets verdraaid, alles loopt zoals het hoort te lopen, ik heb geen grote problemen(behalve met afstellen).

Ik snap dat het voor jullie allemaal ook vreemd is, maar alle suggesties tot nu toe zijn niet van toepassing.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD