Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-04-2014 19:24 #139731
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
De zoektocht heeft bijna een jaar geduurd maar ze zitten er in: MAGNECOR KV85….dit is echt onder het motto…gun je auto eens wat…en als je de degelijke kabels en vooral het vastklikken van de contacten eenmaal hebt ervaren weet je gewoon dat er maar weinig betere kabels zullen bestaan…aanrader dus!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-04-2014 02:13 #139744
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
Ja en nu jullie het toch over bougiekabels hebben, die van mij waren ook niet meer wat het geweest is dus overslag en soms geen vonk etc en dan wilde ik dat ik in jullie postie was.
Want hier kabels vergeet het maar ja voor een Toyota en dat past niet.
Nu was hier wel bougiekabel per meter te krijgen (kabel met een koperen kern) dus heb ik vier bougiekappen van NGK gekocht en een 1.5 kabel en ze zelf gemaakt.
Nu weet ik niet of een koperen kern minder is dan een koolstof of wat er ook in moge zitten maar hij doet het weer goed.
De kabel van de bobine naar de verdeler is nog steeds origineel dus geen kopere kern.
Dus ik heb nog steeds een weerstandskabel van de bobine naar de verdeler.
m.vr.gr.
Johan Geers
Want hier kabels vergeet het maar ja voor een Toyota en dat past niet.
Nu was hier wel bougiekabel per meter te krijgen (kabel met een koperen kern) dus heb ik vier bougiekappen van NGK gekocht en een 1.5 kabel en ze zelf gemaakt.
Nu weet ik niet of een koperen kern minder is dan een koolstof of wat er ook in moge zitten maar hij doet het weer goed.
De kabel van de bobine naar de verdeler is nog steeds origineel dus geen kopere kern.
Dus ik heb nog steeds een weerstandskabel van de bobine naar de verdeler.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-04-2014 08:00 #139745
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
Nog even wat zitten googlen omtrent bougiekabels, de kabels die Arno gebruikt of die ik zelf heb gemaakt zijn de enige goede kabels.
Reden deze kabels hebben nagenoeg geen weerstand en ons onsteking systeem is van de jaren zestig begen zeventig toen er nog geen kabels met grote weerstand waren.
Nu heb ik de kabel van mijn bobine naar verdeler nog een met weerstand maar die ga ik ook veranderen.
zie bij gevoegde websites
www.amt.nl/PageFiles/14830/001_2 ... rdelen.pdf
www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 6be4a96984
www.europeantuningshop.nl/index . ... t_id=14925
succes
Johan Geers
Reden deze kabels hebben nagenoeg geen weerstand en ons onsteking systeem is van de jaren zestig begen zeventig toen er nog geen kabels met grote weerstand waren.
Nu heb ik de kabel van mijn bobine naar verdeler nog een met weerstand maar die ga ik ook veranderen.
zie bij gevoegde websites
www.amt.nl/PageFiles/14830/001_2 ... rdelen.pdf
www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 6be4a96984
www.europeantuningshop.nl/index . ... t_id=14925
succes
Johan Geers
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-11-2016 13:11 #164682
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
Via Johan dit draadje gevonden.
Ik heb al 20 jaar dezelfde kabels en nog twee door elkaar ook :blush:
Laatst wilde de Ama niet starten en heb de kabels schoongemaakt en in de siliconenspray gezet. Ik kwam 1 afgebroken contact tegen in de verdeelkap maar had nog een goede kabel liggen. start nu weer prima.
Toch maar ff gaan googelen naar wat Arno heeft:
www.fineline-imports.nl/magnecor-bougiek...7-p18576-115858.html
Daar is een keus voor 8 en 8,5 mm.
Welke zal ik doen??
heb het maar ff gevraagd:
Beste heer,
Bedankt voor uw vraag.
Het verschil tussen deze 2 kabels is de dikte van de kabels.
Het voordeel van dikkere kabels is dat je minder verlies over de kabel hebt en hoe meer vonk je overhoudt.
De KV85 wordt het meeste gebruikt voor turbo motoren of auto’s die op gas rijden.
Als het goed is, heeft uw auto 7mm kabels, dus volgens ons zou 8mm dan goed zijn, tenzij u op gas rijdt.
Ik hoop uw vraag zo beantwoord te hebben, mocht u nog iets willen weten, dan horen wij dat graag.
Met vriendelijke groet/ Kind regards
Laura
Aangezien ik op gas rijd en er nu erg dunne kabels in zitten ga ik de 8,5mm set bestellen bestellen. Gelijk maar 2, 1 voor de reservebak die op vakantie meegaat
Ik heb al 20 jaar dezelfde kabels en nog twee door elkaar ook :blush:
Laatst wilde de Ama niet starten en heb de kabels schoongemaakt en in de siliconenspray gezet. Ik kwam 1 afgebroken contact tegen in de verdeelkap maar had nog een goede kabel liggen. start nu weer prima.
Toch maar ff gaan googelen naar wat Arno heeft:
www.fineline-imports.nl/magnecor-bougiek...7-p18576-115858.html
Daar is een keus voor 8 en 8,5 mm.
Welke zal ik doen??
heb het maar ff gevraagd:
Beste heer,
Bedankt voor uw vraag.
Het verschil tussen deze 2 kabels is de dikte van de kabels.
Het voordeel van dikkere kabels is dat je minder verlies over de kabel hebt en hoe meer vonk je overhoudt.
De KV85 wordt het meeste gebruikt voor turbo motoren of auto’s die op gas rijden.
Als het goed is, heeft uw auto 7mm kabels, dus volgens ons zou 8mm dan goed zijn, tenzij u op gas rijdt.
Ik hoop uw vraag zo beantwoord te hebben, mocht u nog iets willen weten, dan horen wij dat graag.
Met vriendelijke groet/ Kind regards
Laura
Aangezien ik op gas rijd en er nu erg dunne kabels in zitten ga ik de 8,5mm set bestellen bestellen. Gelijk maar 2, 1 voor de reservebak die op vakantie meegaat
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-11-2016 19:32 #164690
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
Alleen de echte Bosch zoals Volvo het bedoeld heeft.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-11-2016 19:35 - 03-11-2016 19:35 #164691
door Zon
Beantwoord door Zon in topic Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
Ik wil ook graag mijn kabels vervangen en kreeg de volgende adviezen (icm een 123 ontsteking en een 40kV bobine) :
- GEEN koperen kern (zou te goed geleiden)
- NIET ontstoord (hoe kan ik dat zien? nog nooit opgelet eerlijk gezegd)
Heeft iemand ervaring?
Magnecor werd inderdaad aangeraden.
Ik dacht dat Beru een goed merk was, maar lees nu ook verhalen dat het tegenwoordig minder is.
- GEEN koperen kern (zou te goed geleiden)
- NIET ontstoord (hoe kan ik dat zien? nog nooit opgelet eerlijk gezegd)
Heeft iemand ervaring?
Magnecor werd inderdaad aangeraden.
Ik dacht dat Beru een goed merk was, maar lees nu ook verhalen dat het tegenwoordig minder is.
Laatst bewerkt 03-11-2016 19:35 door Zon.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-11-2016 21:15 #164696
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
Het lijkt erop dat de Babylonische spraakverwarring weer eens opduikt.
In principe zijn er twee soorten Bougiekabels. Volvo leverde standaard kabels met een koperen kern. Vaak zie je dat hier een ontstoorde bougiedop op zit. Weerstand is meestal 1 tot 10 kilo-Ohm. De rotor is meestal ook van het ontstoorde type, daar zit een weerstand van 5 kilo-Ohm in.
In de 80-er jaren kwamen de kabel met een koolstofkern in zwang. Dit vooral voor de "radio-ontstoring". Omdat deze kabels slechter geleiden heb je dan eigenlijk weer een hogere ontsteekspanning nodig (lees bobine die meer spanning afgeeft).
Daarnaast zijn er duizend en een varianten op de markt. Elke fabrikant claimt dat zijn product uniek is met...... Er worden gouden bergen beloofd.
Belangrijkste van een ontsteekinstallatie is dat de isolatie in orde is. Na verloop van jaren ontstaan er kleine breukjes in het isolatiemateriaal en lekt er stroom weg. Als je een optater krijgt (of iets voelt tintelen) als je de bougiekabels vasthoudt, nou dan zijn ze al "ruim over de datum". Hetzelfde geldt voor je verdelerkap. Slecht starten bij vochtig weer is ook een indicatie dat je de kabels en verdelerkap al jaren geleden had moeten vervangen.
Voor een standaard Volvo bobine zou ik kiezen voor voor een bougiekabel met koperkern.
Als je een ander bobine gebruikt, houd je dan aan de aanbeveling van de fabrikant van die bobine.
Een elektronische ontsteking (123 Ignition en dergelijke) heeft weinig invloed op het type bougiekabel dat je dient te gebruiken.
In principe zijn er twee soorten Bougiekabels. Volvo leverde standaard kabels met een koperen kern. Vaak zie je dat hier een ontstoorde bougiedop op zit. Weerstand is meestal 1 tot 10 kilo-Ohm. De rotor is meestal ook van het ontstoorde type, daar zit een weerstand van 5 kilo-Ohm in.
In de 80-er jaren kwamen de kabel met een koolstofkern in zwang. Dit vooral voor de "radio-ontstoring". Omdat deze kabels slechter geleiden heb je dan eigenlijk weer een hogere ontsteekspanning nodig (lees bobine die meer spanning afgeeft).
Daarnaast zijn er duizend en een varianten op de markt. Elke fabrikant claimt dat zijn product uniek is met...... Er worden gouden bergen beloofd.
Belangrijkste van een ontsteekinstallatie is dat de isolatie in orde is. Na verloop van jaren ontstaan er kleine breukjes in het isolatiemateriaal en lekt er stroom weg. Als je een optater krijgt (of iets voelt tintelen) als je de bougiekabels vasthoudt, nou dan zijn ze al "ruim over de datum". Hetzelfde geldt voor je verdelerkap. Slecht starten bij vochtig weer is ook een indicatie dat je de kabels en verdelerkap al jaren geleden had moeten vervangen.
Voor een standaard Volvo bobine zou ik kiezen voor voor een bougiekabel met koperkern.
Als je een ander bobine gebruikt, houd je dan aan de aanbeveling van de fabrikant van die bobine.
Een elektronische ontsteking (123 Ignition en dergelijke) heeft weinig invloed op het type bougiekabel dat je dient te gebruiken.
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-11-2016 21:37 - 03-11-2016 23:19 #164698
door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
Ik wil Han niet tegen spreken, maar heb 20 jaar met silicone-koolstof kabels gereden met standaard bobine en contactpunten zonder problemen, (destijds bij Nordicar gekocht).
Nu heb ik sinds 2 jaar een hoogspannings bobine met hotspark. (je hoort de vonk bij het starten)
En ben toch niet voor magnecor gegaan maar MSD dat is iets goedkoper en maak ik zelf op maar met een krimptooltje, zelf aansluiten en als je dan voor een 8 cilinder besteld heb je reserve materiaal en het is zelfs goedkoper dan 2x een setje van 2 te bestellen!
bovendien kan je het op maat maken.
www.ignitionproducts.eu/nl/bougiekabels/...150917039.1476361363
MSD ignition Red Super Conductor 8.5mm Bulk Wire - Select Lenght
1.8 Meter(6ft) (34039)
1 29,95 EUR 29,95 EUR
MSD ignition Boots and Terminals, Silicone, Straight 9 Pack
(8846)
1 23,95 EUR 23,95 EUR
MSD ignition Boots/Terminals, Coil 90° Socket
(8851)
1 22,95 EUR 22,95 EUR
MSD ignition Boots and Terminals, Straight, Socket
(3322)
1 12,95 EUR 12,95 EUR
MSD ignition Mini-stripper & krimper voor 8,5 mm super conductor Bougiekabel
(3503)
1 12,95 EUR 12,95 EUR
Verzending en afhandeling (DPD Classic - Pakketdienst) 0,00 EUR
Subtotaal excl. btw:84,91 EUR
btw:17,84 EUR
Totaal incl. btw:102,75 EUR
En volgens mij is die kabel gewoon uit de zelfde fabriek komen rollen
Nu heb ik sinds 2 jaar een hoogspannings bobine met hotspark. (je hoort de vonk bij het starten)
En ben toch niet voor magnecor gegaan maar MSD dat is iets goedkoper en maak ik zelf op maar met een krimptooltje, zelf aansluiten en als je dan voor een 8 cilinder besteld heb je reserve materiaal en het is zelfs goedkoper dan 2x een setje van 2 te bestellen!
bovendien kan je het op maat maken.
www.ignitionproducts.eu/nl/bougiekabels/...150917039.1476361363
MSD ignition Red Super Conductor 8.5mm Bulk Wire - Select Lenght
1.8 Meter(6ft) (34039)
1 29,95 EUR 29,95 EUR
MSD ignition Boots and Terminals, Silicone, Straight 9 Pack
(8846)
1 23,95 EUR 23,95 EUR
MSD ignition Boots/Terminals, Coil 90° Socket
(8851)
1 22,95 EUR 22,95 EUR
MSD ignition Boots and Terminals, Straight, Socket
(3322)
1 12,95 EUR 12,95 EUR
MSD ignition Mini-stripper & krimper voor 8,5 mm super conductor Bougiekabel
(3503)
1 12,95 EUR 12,95 EUR
Verzending en afhandeling (DPD Classic - Pakketdienst) 0,00 EUR
Subtotaal excl. btw:84,91 EUR
btw:17,84 EUR
Totaal incl. btw:102,75 EUR
En volgens mij is die kabel gewoon uit de zelfde fabriek komen rollen

Laatst bewerkt 03-11-2016 23:19 door S.P.H Simon. Reden: Hans - s
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-11-2016 22:47 #164701
door Zon
Beantwoord door Zon in topic Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
Han en Simon: dank voor jullie reacties.
De MSD heeft een copper core.
De Magnecor KV85 een stainless steel core.
Dus niet dezelfde kabel?
Offtopic: overigens bedacht ik me dat een ander voltage (bv van 25 kV naar 40 kV) invloed kan hebben op de bougie electrode afstand. Maar ik lees daar helemaal niets over.
De MSD heeft een copper core.
De Magnecor KV85 een stainless steel core.
Dus niet dezelfde kabel?
Offtopic: overigens bedacht ik me dat een ander voltage (bv van 25 kV naar 40 kV) invloed kan hebben op de bougie electrode afstand. Maar ik lees daar helemaal niets over.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-11-2016 23:26 #164705
door Johan Geers (GAST)
Mocht iemand met stalen kabels aan de slag willen gaan, Adams Calssic verkoopt deze aan de meter.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers