Smiths RPM teller ombouwen naar nieuwer type (1800E)

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2013 16:00 #127412 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Smiths RPM teller ombouwen naar nieuwer type (1800E)
Printje kan trouwens best goedkoop:

imall.iteadstudio.com/open-pcb/p ... yping.html

10 printjes, dubbelzijdig, max. 50x50mm voor 9.90 dollar + 3.90 dollar verzendkosten.. geen geld! Levertijd is langer (lees: meerdere weken) dan bijvoorbeeld eurocircuits, maar kwaliteit schijnt gewoon net zo goed te zijn. Gokje waard lijkt me.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2013 22:40 #127452 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Smiths RPM teller ombouwen naar nieuwer type (1800E)
't was slecht weer, dus een snelle testopstelling gebouwd:

1 Oude VU-meter (zelfde werking als een toerenteller), 1 microprocessor, en een functiegenerator die het toerental van de motor nabootst. Snel wat software geschreven en de boel aan elkaar gehangen. Werkt nu leuk, er kan/moet nog wat gespeeld worden want het gedrag van de toerenteller is een compromis tussen een stabiele naald of een directe reactie.

De microcontroller telt de binnenkomende pulsen, en berekent het bijbehorende uitgangssignaal om de naald op de juiste plek te zetten. Met de functiegenerator simuleer ik toerentallen tussen de 900 en 6000 toeren; de naald geeft het juiste toerental aan.

Keer wat anders dan lassen.. Foto's en wellicht een filmpje volgen als ik de boel in een echte toerenteller heb gebouwd, de opstelling ziet er nu niet echt indrukwekkend uit :)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-05-2013 11:35 #127478 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Smiths RPM teller ombouwen naar nieuwer type (1800E)
Interessant als je dat zelf kan maken!

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2013 15:29 #127493 door Erik Ciesluk
Ja, is leuk prutsen!

Ik bedacht me nog wat.. aangezien ik de toerenteller nu met een processortje aanstuur, zijn de mogelijkheden eindeloos:

Kennen jullie die optie bij moderne (sport-) wagens, waarbij alle meters bij het op contact zetten volledig uitslaan, en dan weer netjes terug naar 0 bewegen, als een soort self-test? Dat kan nu ook met een oude Smiths toerenteller... Boele, interested? :twisted:

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2013 19:08 #127499 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Smiths RPM teller ombouwen naar nieuwer type (1800E)
Boele,

Ik heb hier geen verstand van, en misschien sla ik de plank wel helemaal mis, maar is dit niet wat jij zoekt ? :

www.spiyda.com/magento/index.php/vehicle...onversion-board.html

• Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-05-2013 21:41 #127505 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Smiths RPM teller ombouwen naar nieuwer type (1800E)
Haha,
dat is voor een rallyauto wel leuk! :P

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2013 13:57 #127583 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Smiths RPM teller ombouwen naar nieuwer type (1800E)

"Erik Ciesluk" schreef:
Ja, is leuk prutsen!

Ik bedacht me nog wat.. aangezien ik de toerenteller nu met een processortje aanstuur, zijn de mogelijkheden eindeloos:

Kennen jullie die optie bij moderne (sport-) wagens, waarbij alle meters bij het op contact zetten volledig uitslaan, en dan weer netjes terug naar 0 bewegen, als een soort self-test? Dat kan nu ook met een oude Smiths toerenteller... Boele, interested? :twisted:

Haha, een erg hoog 'Fast & The Furious' gehalte. Ik ben zelf van de KISS oplossingen. Weet nu eigenlijk niet zo goed wat te doen. Is zo'n minicontroller in de toerenteller zelf te bouwen? Dit soort klusjes doen mij denken aan dramatisch geeindigde modelbouw-projecten. (Lees nog niet 1 auto af kunnen maken.) ;)

"Rob Vijgenboom" schreef:
Boele,

Ik heb hier geen verstand van, en misschien sla ik de plank wel helemaal mis, maar is dit niet wat jij zoekt ? :

www.spiyda.com/magento/index.php/vehicle...onversion-board.html

RVI naar RVC, betekent het dat ik hem dan kan aansturen met een pulsdraad vanuit de Megasquirt ECU?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2013 15:58 #127819 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Smiths RPM teller ombouwen naar nieuwer type (1800E)

"Erik Ciesluk" schreef:
't was slecht weer, dus een snelle testopstelling gebouwd:

1 Oude VU-meter (zelfde werking als een toerenteller), 1 microprocessor, en een functiegenerator die het toerental van de motor nabootst. Snel wat software geschreven en de boel aan elkaar gehangen. Werkt nu leuk, er kan/moet nog wat gespeeld worden want het gedrag van de toerenteller is een compromis tussen een stabiele naald of een directe reactie.

De microcontroller telt de binnenkomende pulsen, en berekent het bijbehorende uitgangssignaal om de naald op de juiste plek te zetten. Met de functiegenerator simuleer ik toerentallen tussen de 900 en 6000 toeren; de naald geeft het juiste toerental aan.

Keer wat anders dan lassen.. Foto's en wellicht een filmpje volgen als ik de boel in een echte toerenteller heb gebouwd, de opstelling ziet er nu niet echt indrukwekkend uit :)

Schijnt niet te werken met de RVC ombouwprintplaat.

Dus mocht je nog een toerenteller zoeken om in in te bouwen... Ik heb een 1800E teller over. ;-)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD