123Ignition welke voordelen hebben jullie zelf gemerkt?

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2013 09:20 #126532 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 123Ignition welke voordelen hebben jullie zelf gemerkt?
Ed, dit lijkt erop dat men (123Ign) beter de bestaande stroomverdelers had kunnen nemen door op basis hiervan de elektronica toe te voegen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2013 10:27 #126535 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 123Ignition welke voordelen hebben jullie zelf gemerkt?
Ik zie bij onze Tinus bobineweerstanden van 0,6-1,7 en 3,3 Ohm als optie....is voor de 123ign de 3,3 de beste keuze...of heeft iemand de 1,7 Ohm...?

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2013 21:56 #126565 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 123Ignition welke voordelen hebben jullie zelf gemerkt?

"Ed van der Zee" schreef:
Recent heb ik bij een 164E met 123ignition een probleem gehad met het uitlopen van het lager...

Hoe lang was die 123 ontsteking al in gebruik c.q. hoeveel kilometer was er mee gereden?

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2013 20:18 - 27-04-2013 21:12 #126615 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic 123Ignition welke voordelen hebben jullie zelf gemerkt?
Tot voor kort ( 2011 ) had ik altijd een verbruik van 1 op 9, maximaal 1 op 10. B18D op benzine.
Tegenwoordig 1 op 11 bij dezelfde rijstijl.
In 2011 heb ik een 123 laten monteren omdat de originele verdeler aan revisie toe was, maar tegelijkertijd een B20 uitlaatspruitstuk met gereviseerde SU's .
Het is dus niet eenduidig aan te wijzen wat de oorzaak is van het verbeterde verbruik, in ieder geval niet mijn rechtervoet, in tegendeel: het rijdt zo lekker bij 3800 tpm in de wetenschap dat je dan nog behoorlijk wat reserve hebt.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Laatst bewerkt 27-04-2013 21:12 door Siang Phoa.

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2013 20:38 #126617 door Arno Pfennings
Siang ik kan mij er iets bij voorstellen....net dat extra beetje peper in een gerecht.. ;)

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2013 21:12 #126620 door Arno Pfennings
Ik zie hier al wat verschil in toepassing voor de verschillende bobine-impedanties:

www.hot-spark.com/1-volvo-saab.htm

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2013 22:05 #126623 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123Ignition welke voordelen hebben jullie zelf gemerkt?
Het minimum is 1 ohm. Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat ik uiteindelijk heb.
Ik heb me nooit verdiept in of 1,7 of 3,3 nu beter is, maar vooral gelet op de spanning van het secundaire circuit.
Er staat hier wel wat info www.circuitsonline.net/forum/view/60148
Daar stelt men dat een lagere primaire weerstand bobine "sneller" is en dus hogere toerentallen aan kan. Volgens mij maakt het voor onze Volvo motoren niet zo heel veel uit.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2013 22:21 #126625 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123Ignition welke voordelen hebben jullie zelf gemerkt?
Ja Lars, hoe veel hij had gelopen kan ik helaas niet afleiden.
De wagen is het jaar ervoor door een deelnemer van de SBKA gekocht in Amsterdam en de 123 zat er al in.
Toch blijkt uit deze ervaring, dat de 123ignitions dus niet zo'n lange levensduur hebben .....

Ben bezig oude ontstekingen te reviseren en krijg steeds meer bewondering voor deze Bosch producten.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2013 10:29 #126634 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123Ignition welke voordelen hebben jullie zelf gemerkt?
Wat mij opvalt is dat er mensen zijn die een 123 ignition kopen om beter hogere toerentallen te kunnen gaan rijden.
Toen ik dat aan het uitzoeken was i.c.m tt5 as dubbele webers e.d. bleek de 123 ignition helemaal niet geschikt voor hoge toerentallen, meerdere professionals hebben mij dit afgeraden.
Het komt er op neer dat de electronica stuk kan gaan.
Als het gaat om zwevende contactpunten te voorkomen bij hoge toerentallen ben je dus beter af met een setje hotsparks.
neemt niet weg dat bij normaal gebruik de 123 ignition (bij mij) nu al jaren probleemloos werkt.

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2013 16:12 #126648 door Arno Pfennings
Rene, hoe uit zich het "niet werken bij hogere toerentallen" van een 123ign?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD