Relais Amazon ???
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-01-2013 18:43 #122426
door Arno Pfennings
Relais Amazon ??? is gemaakt door Arno Pfennings
Kijkend naar het amazon elektrisch schema, vroeg ik mij echt af wat de ontwerpers hebben gedacht om bijna voor elke functie wel een relais in te zetten behalve voor het gewone licht (dat kennelijk via de dashboardschakelaar loopt)
Wat is hier de gedachte achter geweest (buiten kostenbesparing)?
Wat is hier de gedachte achter geweest (buiten kostenbesparing)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-01-2013 21:20 #122438
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Relais Amazon ???
Voor bijna elke functie een relais?
Ik kom op 3 relais voor de hele auto:
1) Voor het seinen met grootlicht is een relais gebruikt.
2) Blijkbaar hoort er voor het achteruitrijlicht ook een te zijn
3) (optioneel) voor de overdrive heb je een relais nodig.
Eventueel zou je het relais op de startmotor ook mee kunnen tellen, dan zit je op 4. Bekijk eens een moderne auto... daar wordt bij wijze van spreke nog een relais gebruikt om het handremlichtje aan/uit te zetten.
Kachelmotor, verlichting, contactslot, toeter: alles gaat gewoon dwars door de schakelaars. Ik denk dat kostenbesparing niet echt een issue is geweest, want volgens mij is het duurder om schakelaars te ontwerpen waar zulke grote stromen doorheen lopen dan een standaard relais in te zetten. Bovendien zijn die schakelaars over het algemeen zo goed dat ze het prima 40-50 jaar volhouden..
Nu de schakelaars na zoveel jaar toch wel op hun eind beginnen te raken kan het nú wel een goede optie zijn om ze te ontzien en het schema om te bouwen dat de grote stromen door de relais lopen.
Ik kom op 3 relais voor de hele auto:
1) Voor het seinen met grootlicht is een relais gebruikt.
2) Blijkbaar hoort er voor het achteruitrijlicht ook een te zijn
3) (optioneel) voor de overdrive heb je een relais nodig.
Eventueel zou je het relais op de startmotor ook mee kunnen tellen, dan zit je op 4. Bekijk eens een moderne auto... daar wordt bij wijze van spreke nog een relais gebruikt om het handremlichtje aan/uit te zetten.
Kachelmotor, verlichting, contactslot, toeter: alles gaat gewoon dwars door de schakelaars. Ik denk dat kostenbesparing niet echt een issue is geweest, want volgens mij is het duurder om schakelaars te ontwerpen waar zulke grote stromen doorheen lopen dan een standaard relais in te zetten. Bovendien zijn die schakelaars over het algemeen zo goed dat ze het prima 40-50 jaar volhouden..
Nu de schakelaars na zoveel jaar toch wel op hun eind beginnen te raken kan het nú wel een goede optie zijn om ze te ontzien en het schema om te bouwen dat de grote stromen door de relais lopen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
16-01-2013 21:39 #122441
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Relais Amazon ???
Dat is inderdaad wel verstandig, heden te dage rijden we ook overdag met licht aan, ik merkte dat bij mijn P1800E de lichtschakelaar wel erg warm werd, een andewre loste het probleem niet op, relais ertussen en het was over
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2013 17:53 #123046
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Relais Amazon ???
Als ik er nu een relais bij wil zetten voor de koplampen en een die er toch klassiek uit ziet...welke is dat het beste type hiervoor? Dezelfde als ook wordt gebruikt voor het groot licht?
03-02-2013 18:48 #123049
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Relais Amazon ???
Je kunt in de elektrische schema's van de 164 de schakeling voor mistlampen kopiëren , inderdaad heb je het meeste aan de grootlicht relais.
Wat ik aanraadt is om de juiste kleuren draad te gebruiken, dan weet je- of iemand anders- altijd de weg te vinden....
Wat ik aanraadt is om de juiste kleuren draad te gebruiken, dan weet je- of iemand anders- altijd de weg te vinden....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-02-2013 11:37 #123453
door Arno Pfennings
Als ik naar het schema van de amazon kijk vraag ik mij af of het beter is om 2 relais NA de grootlichtvoetschakelaar te zetten OF gewoon 1relais VOOR de voetschakelaar zodat in ieder geval de dashboardschakelaar wordt ontzien...
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-02-2013 13:42 #123503
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Relais Amazon ???
Je kunt alle schakelaars wel van een relais gaan voorzien maar wat hoop je hiermee te bereiken?
Onze oude beestjes zijn toentertijd ontworpen om zonder tussenkomst van relais normaal te functioneren.
Het wordt een ander verhaal als je extra lampen gaat monteren; dan ga je duidelijk meer stroom trekken en dan is het dus raadzaam om de extra verlichting via een relais te schakelen.
De grootste vijand van schakelaars is het NIET gebruiken in combinatie met vocht. Dan ontstaat corrosie met alle desastreuze gevolgen van dien.
Het beste is dus regelmatig gebruik te maken van je auto, en ook van ALLE schakelaars. Door de schakelaar regelmatig tye gebruiken wordt de corrosie op de contacten als het ware weggepoetst.
Onze oude beestjes zijn toentertijd ontworpen om zonder tussenkomst van relais normaal te functioneren.
Het wordt een ander verhaal als je extra lampen gaat monteren; dan ga je duidelijk meer stroom trekken en dan is het dus raadzaam om de extra verlichting via een relais te schakelen.
De grootste vijand van schakelaars is het NIET gebruiken in combinatie met vocht. Dan ontstaat corrosie met alle desastreuze gevolgen van dien.
Het beste is dus regelmatig gebruik te maken van je auto, en ook van ALLE schakelaars. Door de schakelaar regelmatig tye gebruiken wordt de corrosie op de contacten als het ware weggepoetst.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-02-2013 13:46 #123504
door Arno Pfennings
Mistlamprelais net erin gezet ...ik denk dat de koplampen origineel aangesloten blijven zonder extra relais...
Reden voor een extra relais en dikke toevoerdraad zou het ontalsten van de schakelaar zijn en vooral iets meer spanning over de lampen...
Reden voor een extra relais en dikke toevoerdraad zou het ontalsten van de schakelaar zijn en vooral iets meer spanning over de lampen...
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-02-2013 20:17 #123509
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Relais Amazon ???
Toch adviseer ik om wel een relais te gebruiken voor de koplampen.
Als je zoals ik dat af en toe doe, soms een hele dag de auto gebruikt bv tijdens een autorally, dan zul je merken dat de schakelaar loei- en loeiheet kan worden als je de hele tijd met dimlichten rijdt.
Sinds er bij mij een relais tussen zit, blijft de schakelaar gewoon op kamertemperatuur.
Als je zoals ik dat af en toe doe, soms een hele dag de auto gebruikt bv tijdens een autorally, dan zul je merken dat de schakelaar loei- en loeiheet kan worden als je de hele tijd met dimlichten rijdt.
Sinds er bij mij een relais tussen zit, blijft de schakelaar gewoon op kamertemperatuur.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-02-2013 22:12 #123515
door Arno Pfennings