123 ignition op B18B met pantserdiode

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2012 18:39 #121377 door Ed van der Zee
123 ignition op B18B met pantserdiode is gemaakt door Ed van der Zee
Hallo mensen,
Ik heb twee vragen
Vandaag wezen stoeien met een P1800S uit '66, deze heeft de pantser diode, dus van bobine rechtstreeks aan het contactslot en daar zit je + in.
We hebben hem aangesloten en met de + op de accu start de wagen, echter we zoeken een constante +, zodat we de pantserkabel niet hoeven te mollen.
Waar kunnen we de constante + vandaan halen, we hebben het startrelais geprobeerd maar die valt ook weg na het starten

Ik vond een schakeling van Ben Flierman met twee diodes, echter snap het niet helemaal.
Betekent dat dat je de nieuwe bobine parallel sluit aan de oude ? .
Kan iemand dit uitleggen ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2012 19:27 #121381 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 123 ignition op B18B met pantserdiode
:shock: wat bedoel je met een pantserdiode???
het is een gepantserde kabel, maar hier zit toch geen diode in???

Groet, Hans

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2012 19:52 #121383 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123 ignition op B18B met pantserdiode
Ik ben al wat verder, tinustechniek heeft eendubbel diode set, plus van dunne kabel startrelais en een van een van de plussen via het startslot.
Wie heeft deze gebruikt met de gepantserde kabel er nog in ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2012 19:58 #121384 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123 ignition op B18B met pantserdiode
Ik begrijp je bedoeling niet helemaal.
je wilt de pantserkabel niet slopen en tegelijk heb je het over een nieuwe bobine parallel met de oude.
Een nieuwe bobine kan niet parallel met de oude tenzij je de pantserkabel stukmaakt.
De meningen verschillen over dit onderwerp.
Ik begrijp dat je in ieder geval een nieuwe bobine wilt plaatsen.
De mooiste oplossing is naar mijn smaak de pantserkabel openmaken en de oude bobine losmaken van de montageplaat.
Dus de nieuwe bobine op de plaats van de oude en de plus aan de verlengde draad in de pantserkabel.
Sommigen laten de oude bobine zitten zoals die zit en monteren ergens anders de nieuwe bobine al dan niet met een diode setup.
De 123 ignition kan in principe aan de + van de accu, de 123 schakelt automatisch uit bij motor uit.
De diode setup is dus voor de voeding van de bobine.
Vergeet niet dat door toevoeging van diodes een extra schakel aan het circuit is toegevoegd, meer kans op storing.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2012 20:41 #121385 door Ed van der Zee
Dank voor jullie tips, zoals vaak staat de oplossing al ergens.......in dit geval dicht bij; ik vond op de site van Lars al een hele mooie beschrijving, waar bij naast de dubbel diode ook de optie om de oude bobine te verwijderen, de plus op te zoeken en en een nieuwe bobine aansluiten en erin schuiven.
Met plaatjes
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... eking.html

Lars weer bedankt !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2012 22:40 #121393 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic 123 ignition op B18B met pantserdiode
Sloop niets!
Het simpelste is een wisselrelais inbouwen. Ik weet even niet meer waar het schema is en we zijn nu even weg voor de kerstdagen. Als je kunt wachten tot woensdag, dan stuur ik je het schema Ed.

Hele fijne Kerst,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2012 22:56 #121396 door Ed van der Zee
Hoi Teun,

Dank voor je reactie, ik ben erg benieuwd naar de schakeling, maar ik denk dat het hetzelfde doet als de dubbele diode zoals beschreven door Lars.
De P1800 wordt dagelijks gebruikt, de originele bobine zit er nog in.
We zijn bang dat deze, in combinatie met de 123-ignition, niet heel lang meer mee gaat en willen een 'preventieve' langjarige oplossing .

Ik ga een oude pantser coil, die ik nog heb liggen van een oude Amazon, openslijpen zoals Lars beschrijft.
We hebben al een nieuwe bobine en willen die mogelijkheid uitproberen, dus de originele bobine en coil laten we intact.

Doe rustig aan en ook voor jou, en alle forum lezers, prettige Kerstdagen gewenst

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-12-2012 10:53 #121410 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 123 ignition op B18B met pantserdiode
Hallo Ed,

Je schrijft:
We zijn bang dat deze, in combinatie met de 123-ignition, niet heel lang meer mee gaat .......

Ik ben pas 33 werkzaam in de powerelektronica dus ik weet misschien een heel klein beetje waarover ik praat.
Vanuit de techniek is er geen enkele aanleding om te veronderstelen dat een standaad bobine een kortere levensduur krijgt als je hem met een 123-ignition gaat aansturen.
Er zijn mensen die ddarvoor welliswaar argumenten aanvoeren; maar ik kan ook argumenten op tafel leggen waarom de levensduur juist langer zou worden!

Echter als je een 123-ignition plaatst, heb je de mogelijkheid om een "superbobine" te monteren zodat je een krachtigere vonk krijgt (dit werkt niet met een contactpunt gestuurde ontsteking!!)

Als je zegt dat je uit voorzorg de bobine wilt vervangen omdat de levensduur eindig is.......... Tja, daar heb je een punt.
Hoe lang gaat een bobine mee?
Zijn een paar natuurkundige en chemische wetten waarmee je het zou kunnen uitrekenen.
Temperatuur en temperatuurwisselingen zijn de voornaamste die de levensduur bekorten. Verder degradatie van de olie die als isolatie in de bobine verwerkt zit.
Zelf heb ik nog nooit een defecte bobine gehad met mijn oldtimers (en ze hebben allemaal een elektronische ontesteking; de meeste rijden rond met een eigen ontwerp, eentje heeft een 123 aan boord omdat de verdeler te ver heen was)

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-12-2012 11:26 #121411 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123 ignition op B18B met pantserdiode
@Ed, graag gedaan

@Han: Volgens mij zit het probleem dan juist in het feit dat de 123-ontsteking dan mogelijk niet lang mee gaat.
In de handleiding schrijft 123 "The primary resistance should not be lower then 1 ohm."
Nu is het wel zo dat de interne weerstand van de bobine met pantserkabel als hij nieuw is ruim hoog genoeg is.
Het probleem is echter dat je niet zondermeer kunt vaststellen wat die weerstand in de loop der jaren is geworden.
En dat lager dan 1 ohm einde oefening is voor de printplaat in de 123 heeft Cees Visser ondervonden (zie forum-item )

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-12-2012 12:29 #121412 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 123 ignition op B18B met pantserdiode
Lars,
Een standaard bobine heeft een primaire weerstand van ca. 4?. Als een bobine defect raakt is dit in bijna alle gevallen een sluiting in het hoogspanningsgedeelte.(t.g.v. degradatie van de olie die ter isolatie in een bobine zit). Primaire weerstand wordt hierdoor niet beïnvloed.
Natuurlijk schrijft een fabrikant van alles op om aansprakelijkheid zo veel mogelijk “weg te kunnen wuiven”. Lees maar eens een bijsluiter van medicijnen; dan kan het middel zelfs erger zijn als de kwaal.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD