Bobine
- Marijn de Koning
- Elite lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
"Marijn de Koning" schreef:
Wat gebruiken ze tegenwoordig als vervanger voor de megger dan?
Een nieuwe bobine...
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Marijn de Koning" schreef:
Tja, dat is helaas waarschijnlijk wel wat ze bij de meeste garages doen. Gewoon verdachte onderdelen vervangen tot het probleem is opgelost. Kost wat, maar dat vinden ze bij de garage vervolgens weer niet erg :mrgreen:
Arbeidsuren zijn ook niet goedkoop

- union bp poelaert
- Premium lid
-
Ik vrees dat ik eveneens een probleem met de bobine heb. Alleen weet ik niet hoe ik de werking van de bobine testen moet zonder multimeter. Ik heb wel een testlamp. Hoe kan ik uitmaken of de bobine stuk is of niet. Txs
B
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
De beste test die je als hobbyist kunt uitvoeren is de volgende.
Trek bij draaiende motor een van de bougiekabels los en houdt die losgetrokken bougiekabel in de buurt van het motorblok. Als het goed is kun je nu vonken trekken van 7 a 10mm.
Om dit te kunnen doen moet je wel eerst een lange M4 schroef in de bougiedop steken. (WAARSCHUWING: doe dit allen als de motor stilstand anders krijg je een opfl.......)
Kijk ook als je het motortoerental opvoert of je nog steeds vonken kunt trekken van 7 a 10mm.
Als de vonken die je kunt trekken korter zijn dan 7mm dan heb je in principe een probleem; dit hoeft nog niet perse je bobine te zijn.
Is de rest van je ontstekingsinstallatie wel in orde?
Contactpunt: lichthoogte correct ingesteld? (~ 0.4mm) en contactpunten niet ingebrand
Condensator nog goed? Als deze slecht is zullen je contactpuntjes snel inbranden.
Rotor nog goed? moet een weerstand van ca. 5000 Ohm hebben
Verdelerkap? Niet vervuild of vochtig, scheuren o.i.d. Zit de koolstift er nog wel in?
Bougiekabels in orde? Niet gescheurd of gebarsten?
Een ander interessant probleem is het volgende. Een bobine die koud is kan best nog wel goed werken, maar als hij warm is kan hij er zomaar mee ophouden (of een verminderde vonkenergie afgeve). Dus voer de bovenstaande test uit als de bobine warm is (bijv als je 10km gereden hebt).
PS. Kan me indenken dat iemand denkt dat een vonkje van 1 a 2mm ook wel voldoende zal zijn, immers de electrodeafstand van de bougie is immers maar 0.7mm.
Helaas: in de cilinder heerst geen atmosferische druk maar een druk van ca. 10 bar, dus heb je meer spanning nodig om een vonk over te laten springen. E.e.a. is in de natuurkunde bekend onder de naam Paschenkurve (dit voor de puristen die even willen googlen)
- union bp poelaert
- Premium lid
-