- Berichten: 109
Bobine
- Wouter Stoop
-
- Premium lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"Wouter Stoop" schreef:
De bobine van mijn Amazon uit 1961 met B16 en 6 Volt geeft een slechte vonk af. Op benzine starten is ook met deze kou geen probleem, maar op LPG starten is moeilijker, alleen met veel choken . Kan het zijn dat starten op LPG, ook als de temperaturen buiten zomers zijn, alleen het beste kan met een goede bobine met krachtige vonk ? Bougies, kabels en verdamper zijn nieuw of gereviseerd.
Hallo Wouter,
Waarom verdenk je de bobine? Als de auto op benzine perfect start, zou ik eerder de LPG installatie (verdamper/afstelling) verdenken. Met deze kou zou je last kunnen krijgen van een verkeerd mengsel (koude lucht heeft een andere dichtheid dan warme lucht), of van een bevriezende verdamper. Ook presteren accu's minder goed in de kou.
De vraag die je stelt beantwoord je zelf al: 'het beste' starten heb je alleen als de gehele ontsteking in orde is..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Stoop
-
- Premium lid
-
- Berichten: 109
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1299
Voor het ontsteken van een LPG mengsel is een hogere spanning nodig dan voor het ontsteken van een benzine mengsel. Dus een zwakke vonk is in dit opzicht nadelig voor het starten op LPG.
Vraag is of je er met een nieuwe bibine de problemen oplost? Een 6V systeem is inherent een zwak systeem. Er is in het verleden veel omgebouwd naar 12V, maar als je aan originaliteit gehecht bent...........
Bij 6V wordt er ook vaak voor een gel accu gekozen (ik dacht van het fabrikaat Optima) Deze kan een grotere koudstart stroom leveren waardoor de starmotor wat harder rondgaat. En daar zit hem nu net de crux.
Als de startmotor langzaam ronddraait, is de snelheid van het openen van je contactpuntjes relatief langzaam. Daardoor zal er zich een klein vonkje vormen tussen de contactpunten. En deze vonkenergie komt dus nooit meer op je bougie.
Kun je controleren door (in het donker / duister) de verdelerkap los te nemen en dan te starten. Zie je wat blauwe vonken tussen je contactpuntjes dan weet je eigenlijk al genoeg.
Dit probleem is te ondervangen door een electronische ontsteking te monteren.
Ben zelf niet zo goed thuis in het 6V spul dus is het wat lastig om in deze een goed advies te geven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Stoop
-
- Premium lid
-
- Berichten: 109
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1299
Als dat zou is, dan blijft er niet veel anders meer over dan een slechte bobine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Stoop
-
- Premium lid
-
- Berichten: 109
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
Kan heel veel schelen.
Als het beginstation niet correct is zal de rest nooit goed komen.
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
Dit is een soort belastingsmeting, dit omdat een bobine vaak "gedeeltelijk" stuk kan zijn.
Bijvoorbeeld wel stationair lopen en met gasgeven afslaan.
of uitval in een bepaald toerengebied, uitval bijvoorbeeld tussen de 3000 en 4000 tpm.
Deze meting gebeurd nu vrijwel niet meer, de meggers staan hoofdzakelijk in het museum en vervanging is simpel en betaalbaar.
Maar jij kunt toch goedkoop shoppen bij je vader :mrgreen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.