Bobine

• Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-01-2012 13:48 #110286 door Wouter Stoop
Bobine is gemaakt door Wouter Stoop
De bobine van mijn Amazon uit 1961 met B16 en 6 Volt geeft een slechte vonk af. Op benzine starten is ook met deze kou geen probleem, maar op LPG starten is moeilijker, alleen met veel choken . Kan het zijn dat starten op LPG, ook als de temperaturen buiten zomers zijn, alleen het beste kan met een goede bobine met krachtige vonk ? Bougies, kabels en verdamper zijn nieuw of gereviseerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2012 14:01 #110287 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Bobine

"Wouter Stoop" schreef:
De bobine van mijn Amazon uit 1961 met B16 en 6 Volt geeft een slechte vonk af. Op benzine starten is ook met deze kou geen probleem, maar op LPG starten is moeilijker, alleen met veel choken . Kan het zijn dat starten op LPG, ook als de temperaturen buiten zomers zijn, alleen het beste kan met een goede bobine met krachtige vonk ? Bougies, kabels en verdamper zijn nieuw of gereviseerd.

Hallo Wouter,

Waarom verdenk je de bobine? Als de auto op benzine perfect start, zou ik eerder de LPG installatie (verdamper/afstelling) verdenken. Met deze kou zou je last kunnen krijgen van een verkeerd mengsel (koude lucht heeft een andere dichtheid dan warme lucht), of van een bevriezende verdamper. Ook presteren accu's minder goed in de kou.

De vraag die je stelt beantwoord je zelf al: 'het beste' starten heb je alleen als de gehele ontsteking in orde is..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-01-2012 16:12 #110291 door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Bobine
Ik was laatst bij de LPG boer om de verdamper te reviseren, vanwege slecht starten op LPG. Ze hadden de kabel van verdelerkap naar de bobine los gehaald en gestart: bleek een zwakke vonk te hebben. Maar op benzine choke uit , starten en lopen. Dus daarom mijn vraag of de vonk op LPG starten heftiger moet zijn.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2012 17:59 #110293 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bobine
Wouter,
Voor het ontsteken van een LPG mengsel is een hogere spanning nodig dan voor het ontsteken van een benzine mengsel. Dus een zwakke vonk is in dit opzicht nadelig voor het starten op LPG.

Vraag is of je er met een nieuwe bibine de problemen oplost? Een 6V systeem is inherent een zwak systeem. Er is in het verleden veel omgebouwd naar 12V, maar als je aan originaliteit gehecht bent...........

Bij 6V wordt er ook vaak voor een gel accu gekozen (ik dacht van het fabrikaat Optima) Deze kan een grotere koudstart stroom leveren waardoor de starmotor wat harder rondgaat. En daar zit hem nu net de crux.
Als de startmotor langzaam ronddraait, is de snelheid van het openen van je contactpuntjes relatief langzaam. Daardoor zal er zich een klein vonkje vormen tussen de contactpunten. En deze vonkenergie komt dus nooit meer op je bougie.
Kun je controleren door (in het donker / duister) de verdelerkap los te nemen en dan te starten. Zie je wat blauwe vonken tussen je contactpuntjes dan weet je eigenlijk al genoeg.
Dit probleem is te ondervangen door een electronische ontsteking te monteren.
Ben zelf niet zo goed thuis in het 6V spul dus is het wat lastig om in deze een goed advies te geven

• Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-01-2012 20:16 #110296 door Wouter Stoop
Bedankt voor je reactie . Ik heb een Optima gel accu, 123-ignition, de LPG installatie wordt 12 Volt aangestuurd . Ik heb een omvormer kastje van 6 naar 12 Volt. Ga dan toch maar een nieuwe bobine proberen. Optie ?

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2012 20:37 #110298 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bobine
Wouter, als er al een 123-ignition op zit dan zou daar het probleem niet mogen zitten. Ik neem aan dat je de 6V versie voor een B4B motor gemontered hebt?
Als dat zou is, dan blijft er niet veel anders meer over dan een slechte bobine.

• Wouter Stoop
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-02-2012 05:21 #110303 door Wouter Stoop
Het is de versie voor de B16.

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2012 17:26 #110310 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Bobine
Kijk toch eens of je wél 6V op de + van de bobinemet starten hebt.
Kan heel veel schelen.
Als het beginstation niet correct is zal de rest nooit goed komen.

Amazon Combi '66

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-02-2012 11:56 #110818 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Bobine
Hoe kan je de staat van een bobine eigenlijk testen? Ik zou namelijk ook wel eens willen weten of de mijne aan vervanging toe is. Kan je dit zelf testen? Of kan dit bij een garage?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2012 12:39 #110820 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Bobine
Dat gebeurde vroeger met een megger.
Dit is een soort belastingsmeting, dit omdat een bobine vaak "gedeeltelijk" stuk kan zijn.
Bijvoorbeeld wel stationair lopen en met gasgeven afslaan.
of uitval in een bepaald toerengebied, uitval bijvoorbeeld tussen de 3000 en 4000 tpm.
Deze meting gebeurd nu vrijwel niet meer, de meggers staan hoofdzakelijk in het museum en vervanging is simpel en betaalbaar.

Maar jij kunt toch goedkoop shoppen bij je vader :mrgreen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD