Startonderbreking zelf maken

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-01-2012 12:39 #110177 door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Startonderbreking zelf maken
Hallo Ivo,

Zou je denken? Ik snap dat een ervaren dief elke auto wel mee krijgt. Ik las vandeweek dar er vorig jaar meer dan 11.000 auto's zijn gestolen. Met een duitser loop je drie keer zo veel kans en het gaat dan voornamelijk over jnge BMW's en Mercedes-sen. Dus ondanks de moderne techniek...

Het gaat mij voornamelijk om het opwerpen van een drempel zodat iemand niet in 10 seconden met mijn auto weg kan rijden. En de boef moet maar net in de goede volgorde aan de knopjes prutsen om hem aan de praat te krijgen. Het concept is ut te breiden met meer relais om het nog moeilijker te maken. Of een utbreiding dat er een schakelaar juist NIET gebruikt mag worden.

Ik ben een testopstelling aan het maken. Ben wel nieuwschierig of het überhaupt gaat werken...

Grtz,
Roel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2012 12:44 #110178 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Startonderbreking zelf maken
Ik ben benieuwd!
Je kunt ook het draadje tussen je stroomverdeler en bobine in je binnenzak steken ;)

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-01-2012 15:40 #110183 door Roel Jansen (GAST)
Haha! Of een paar wielbouten los. Komen ze ook niet ver...

Ik weet inmiddels dat het werkt. Niet helemaal volgens bovenstaand schema want er zit een foutje in. Er moet ook een diode in de draad van 87 naar 85. Anders bekrachtigt relais 2 ook relais 1 en ben je in één keer klaar. Verder werkt het concept prima! Ik zal het binnenkort eens in de auto zetten en de radio er achter hangen ofzo.

Eerst maar even wat grondiger testen met een wat minder cruciaal onderdeel. ;)

Ik heb ook een schema gemaakt waarbij het gebruik van twee andere schakelaars juist NIET mag en het hele crcuit weer zonder spanning zet. Dat zal het prutsen totdat het werkt wel een langdurig klusje maken.

Die zal ik eerst es proberen voordat ik het hier neerzet.

Grtz,
Roel

• Raymond van der Ham
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 14:17 #110211 door Raymond van der Ham
Beantwoord door Raymond van der Ham in topic Startonderbreking zelf maken
gewoon een massaschakelaar met uitneembare sleutel..

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-01-2012 15:19 #110218 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Startonderbreking zelf maken
Hallo Roel
Jaren geleden een startonderbrekerset gekocht van het merk Scimitair,hiermee kun je drie verschillende dingen mee onderbreken bijv. de brandstofpomp ,startrelais en bobine.Dit gebeurd door middel van een code sleutel waarmee je de boel weer inschakelt. Ik heb nog een set nieuw liggen ,die was voor een andere auto bedoeld maar is er nooit van gekomen.
Als je intresse hebt ,hoor ik het wel.
Gr Jan

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2012 19:24 #110226 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Startonderbreking zelf maken
Als je de kap opentrekt en de baterij plus met een draadje aan de bobine hangt, maakt het toch niet uit wat er allemaal voor onderbrekers tussen zitten? De benzine pomp is bij de meeste mechanisch en de starter gewoon even aantikken met een schroevendraaier o.i.d.
De enige oplossing is de bobine zodanig afschermen dat je niet meer bij de plus kan (wat normaal het pantser ook doet),
een kastje omheen bouwen en met lastige boutjes vast maken.

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-01-2012 20:15 #110228 door Roel Jansen (GAST)
Ik denk dat ik ook de 123 hiermee ga onderbreken. Die draden lopen door een buis en de plus draad daarvan is niet zo gemakkelijk toegankelijk als de plus van de bobine. Daar plug je gewoon een platte steker bij op.

@Jan. Bedankt voor je aanbod. Maar ik heb dit nu in mijn hoofd en borduur er nog even op voort.

Grtz,
Roel

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-01-2012 18:36 #110255 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Startonderbreking zelf maken
Hallo Roel,

Ik lees niet iedere dag het forum, dus mijn bericht komt misschien te laat maar toch:
de weerstand van een "doucheslangbobine" vormt geen enkel probleem voor de 123Ignition,
dus de "aanrader" om een nieuwe bobine te monteren zou ik maar vergeten.
Mijn Amazon houd ik het liefste zo origineel mogelijk, maar de 123 is zo'n fantastisch ding dat
er toch voor gegaan ben. Toen bleek dat de plus inderdaad verpakt zit in een dikke doucheslang.
Wat ik voor oplossing heb gekozen (en dat is het elegantste wat ik tot nu toe gezien heb) is een wisselrelais.
Dit zet je in dezelfde stroomkring als de radio. Je weet wel: als je start worden dit soort dingen uitgeschakeld
opdat het maximale amperage naar de ontsteking gaat. Het relais moet je dan zo aansluiten dat de plus van de accu naar de 123 doorgeschakeld wordt en klaar is Kees!

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-01-2012 20:16 #110257 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Startonderbreking zelf maken

"Teun van Popta" schreef:
de weerstand van een "doucheslangbobine" vormt geen enkel probleem voor de 123Ignition,
dus de "aanrader" om een nieuwe bobine te monteren zou ik maar vergeten.

Waarom zou een te oude bobine geen enkel probleem vormen voor de 123?
Zie bijvoorbeeld de post van Cees Visser in re: 123 ontsteking

"Cees Visser" schreef:
De leverancier `TonCar' heeft een terugkoppeling gekregen van de producent. De oude defecte 123 ontsteking is onder garantie gerepareerd en de printplaat is vervangen. Probleem was de bobine. De weerstand moet minimaal 1 ohm zijn. Door onverziene omstandigheden is de weerstand onder deze 1 ohm gekomen en heeft zo de 123 ontsteking opgeblazen.Ik heb de nog oude bobine met panserkabel er in zitten. Deze moet nu dus vervangen worden voor een nieuwe bobine. Dat wordt dus panserkabel door slijpen en de nieuwe bobine op de plaats persen van de oude en dan opnieuw aansluiten.Het is zonde om de oude bobine die het nog perfect doet met een oude onsteking te gaan slopen. Ik ga dus opzoek naar een bobine met panserkabel, die defect is, om deze om te bouwen. Dus als je een 123 ontsteking gaat aanschaffen doe dan ook gelijk de bobine omwisselen. Dit scheelt een hoop narigheid en irritatie.

Dat is soepel afgehandeld, maar normaal kost printplaat vervangen 50 euro.

Ook in de handleiding schrijft 123 ignition zelf:

The primary resistance should not be lower then 1 ohm. ( If your car was fitted with a coil resistor, you could remove it to get a stronger spark, as long as the primary resistance is not lower then 1 ohm )

Zoals ik al schreef kun je als je zeker weet dat je bobine nog fris is hem zeker blijven gebruiken.
Maar omdat dat juist bij bobines met een pantserkabel lastig vast te stellen is, blijft het een gokje in mijn ogen.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2012 11:16 #110280 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Startonderbreking zelf maken
Wat ik voor oplossing heb gekozen (en dat is het elegantste wat ik tot nu toe gezien heb) is een wisselrelais.
Dit zet je in dezelfde stroomkring als de radio. Je weet wel: als je start worden dit soort dingen uitgeschakeld
opdat het maximale amperage naar de ontsteking gaat. Het relais moet je dan zo aansluiten dat de plus van de accu naar de 123 doorgeschakeld wordt en klaar is Kees!

die snap ik ff niet... :roll: op het moment dat je stopt met starten komt er namelijk weer spanning op 't radio-circuit waarbij het omschreven relais opkomt en de stroomkring naar de 123 verbreekt. of is dit een vorm van een ingenieuze startonderbreking :D
en zoals Daan al schreef, gewoon de spanning op de 123 laten staan omdat deze na een aantal seconden zelf uitschakelt is ook nog een oplossing (iig bedrijfszeker!).

Groet, Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD