Startonderbreking zelf maken
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Alweer een meedenkvraagje.
Ik heb een 123-Ignition liggen en wil deze installeren. Het wordt echter aangeraden om dan ook direct een nieuwe bobine te plaatsen wat voor mij betekent dat ik:
-
of de pantserkabel/bobine moet openmaken om bij de plus te kunnen.
-
of ik monteer een nieuw contactslot.
In beide gevallen help ik de diefstalbeveiliging om zeep en daarom ben ik aan het nadenken over een startonderbreking. En ik heb een ideetje... Volgens mij moet het te doen zijn met relais. In onderstaand schema worden twee relais gebruikt die indien ze beide bekrachtigd zijn de ontsteking van stroom voorzien. Om de relais te bekrachtigen worden twee schakelaars in de auto gebruikt. In onderstaand voorbeeld zijn dit de schakelaars voor parkeerlicht en de aanjager, maar deze zijn zelf te kiezen. Ook is het met meer of minder relais te doen wat resulteert in meer of minder handelingen die in de auto moeten worden gedaan voordat er gestart kan worden.
Als de schakelaar voor parkeerlicht relais 1 bekrachtigd dan zal deze bekrachtigd blijven omdat de spoel ook van stroom wordt voorzien door de uitgaande spanning van het schakelcontact. Dus ook als het parkeerlicht weer uit wordt gezet zal de spoel bekrachtigd blijven en is stap 1 gedaan. Relais 2 wordt nu van stroom voorzien door relais 1 en kan worden bekrachtigd door de aanjager. Ook hier geldt dat de spoel bekrachtigd blijft. In een andere volgorde zal het niet werken.
De diodes in het schema zorgen ervoor dat als de spoel bekrachtigd is er geen stroom meer loopt richting de schakelaar van het parkeerlicht en de aanjager. Anders gaan deze niet meer uit...

Als beide relais bekrachtigd zijn wordt in dit voorbeeld de ontsteking van stroom voorzien, maar dit kan ook de bobine of het aansturen van de startmotor zijn. Of een benzineafsluitklep. Volgens mij kan ik het op deze manier best moeilijk maken voor het boevengilde om zo maar even met mijn auto weg te rijden. En dat voor nog geen 10 euro...
Wat vinden jullie er van?
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Leuk idee en het principe werkt! Tijdens het starten wordt het contact verbroken (zodat alleen de startmotor en ontsteking stroom krijgen). Als je jou schema gebruikt gaat relais 2 dus tijdens het starten even uit. Dan krijgen de dieven 'm nooit aan de praat, maar jij ook niet :mrgreen:
Oplossing:
Als je in plaats van de 'contact' aansluiting op het contactslot de plus vanaf de bobine gebruikt dan werkt 't wel, want dan blijft er spanning op het circuit staan tijdens het starten. (Misschien had je dat ook al zo bedoeld)
Deze constructie maakt 't lastiger om de auto te starten, maar het is altijd mogelijk om een draadje te leggen van accu naar bobine en een schroevendraaier tussen de juiste contacten van de startmotor te duwen..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Het circuit komt tussen het contactslot en de bobine. Dus in de plus draad in de pantserkabel of een nieuwe draad als ik het contactslot vervang. En idd niet de accessoire aansluiting op het contactslot. Het is ook uit te breiden naar de voeding voor de 123 waarmee er twee verbindingen moeten worden gelegd om de auto te starten.
En daar moet de boef maar net bij stil staan....

Ik denk dat het beter is dan niets.
Want als je er bij stil staat hoe gemakkelijk het wordt als de plus van de bobine bloot ligt...
Grtz,
Roel
Zie ook Installatie 123-ontsteking
Dat is uiteraard weer mooi uit te breiden met een startonderbreker.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Je kunt je de moeite besparen om (niet heel erg) ingewikkelde trucjes uit te halen voor de voeding van de 123: gewoon aansluiten direct op de accu of ongeschakelde zekering oid werkt prima. De 123 schakelt na een seconde zonder signaal gewoon uit en heeft dan een verbuik van praktisch 0. Heb ik al vaker aan gerefereerd maar blijkbaar is de diode-gedachte een hardnekkige overbodigheid.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Thanks! Nuttige info, dit wist ik niet. Ik heb ook een tijdje gereden met een directe gezekerde voeding vanaf de accu en had er toen een schakelaar tussen en probeerde ik eraan de denken om de 123 uit te zetten. Allemaal niet nodig dus...."Daan van Oosten Slingeland" schreef:
De 123 schakelt na een seconde zonder signaal gewoon uit en heeft dan een verbruik van praktisch 0.
Zal ik ook nog even op m'n 123 installatie pagina updaten.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Ik heb géén nieuwe bobine geplaatst en wél een bobine met gepantserde kabel en rij al meer dan 5 jaar met een 123 zonder enig probleem!"Roel" schreef:
Het wordt echter aangeraden om dan ook direct een nieuwe bobine te plaatsen
Dit heb ik ook enige tijd gedaan en hoeft geen probleem te zijn."Jacques Smeets" schreef:
Ik heb géén nieuwe bobine geplaatst en wél een bobine met gepantserde kabel en rij al meer dan 5 jaar met een 123 zonder enig probleem!
Als de interne weerstand van je bobine echter te laag wordt (kleiner dan 1 ohm), gaat er een te hoge stroom door je 123 lopen.
Aangezien deze hiervoor niet inwendig gezekerd is, brandt dan je 123 door.
Het kan dus heel lang goed gaan, maar een oudere bobine kan nu eenmaal op een gegeven moment een te lage weerstand krijgen. Als je originele bobine nog fris en fruitig is, dan kun je die prima gebruiken. Maar om dat te kunnen meten moet je bij de inwendige plus kunnen, dus dat is weer niet heel handig.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Grappig om te zien dat het aansluiten van de 123 weer zo veel reacties losmaakt. Terwijl er al zo veel over geschreven is en het onderwerp over het zelf maken van een startonderbreker gaat. Ik kan op dit forum bijna niets vinden over startonderbrekers en als ik dan zie waar het met deze post naar toe gaat lijkt het wel of de Volvo liefhebbers zich helemaal geen zorgen maken over diefstal van hun auto. Ik moet er niet aan denken...
Maar ook weer wat geleerd over de 123! Ik wist niet dat deze zichzelf uitschakelt als er geen signaal meer is. Thanx Daan!
Grtz,
Roel
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Wat de diefstal betreft vind ik het ook erg zonde om de pantser kabel de vernieling in te helpen. Dit is een originele eenvoudige en doeltreffende startonderbreker. Echt zeer jammer dat er geen moderne bobine bestaat die in de pantser behuizing te bouwen is zonder dat de plus aan de buitenkant komt te zitten. Ik rijd dus ook al een hele tijd met een 123 en de oude bobine, al weet ik dat het een risico kan zijn, en al zou er mogelijk betere ontsteking zijn met een andere bobine.
Ik wil bij gelegenheid wel eens testen met een moderne krachtige bobine, ben benieuwd of dit echt veel gaat maken.
Dan moet je inderdaad een ander diefstal beveiliging gaan bedenken. Het idee hier is wel mooi maar niet echt origineel, een ervaren dief gaat hier zeker rekening mee houden en aan alle knopjes wat prutsen om de auto weg te krijgen.