Waterraadsel
- Rob Spoon
-
- Platinum lid
-
Bij droog weer is er niks aan de hand, 's morgens normaals starten. Maar na stilstaan in zeiknat weer: maar een paar keer ronddraaien en verder niks. Accu wisselen (er staat er gelukkig één paraat), starten lopen.
Gisteravond de accu losgekoppeld, vanmorgen weer aangehaakt, starten lopen. Het probleem zit dus niet in de (net nieuwe) bougiekabels, de droge verdeelkap etc.
Laadstroom is prima, rond de 14V. Ik zal nog preciezer meten. In droge toestand geen lekstroom kunnen meten (tussen +kabel en +pool) na uitzetten motor. Ook dit moet ik nog doen in natte toestand, had ik vanmorgen in de regen geen zin in.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Om dat uit te sluiten, heb ik de maandagavond de accu losgekoppeld, maar wel in de auto laten staan. Dinsdagochtend aanhaken en starten.
Ik zal vrijdag wel wat meer meten en testen.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
Daarom zit er altijd een forse overcapaciteit in een accu om met koud weer toch de benodigde startstroom te kunnen ophoesten.
Waarom denk je dat de anwb nu veel mensen helpt die grotendeels met startproblemen tgv lege accu's zitten.
De olie is ook dikker en het gaat allemaal wat moeizamer maar een goede accu kan dat allemaal overbruggen.
Een goede en doorgeladen accu kan makkelijk een motor ca 10sec moeiteloos doen ronddraaien.
Ik denk dat je gewoon aan een andere accu moet, het zijn de kosten niet gelukkig.
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als de auto in de net zo koude garage droog staat, is er geen probleem als de accu wel aangesloten blijft staan.
Het raadsel blijft dus: Waar kan met nat weer een lekstroom onststaan, groot genoeg om een verse accu (bijna) leeg te trekken?

Ik heb een ampere-meettang besteld, zodat ik zonder loskoppelen kan checken of er een (lek)stroom loopt. Binnenkort meer.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- W Neven
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Gebouw het uzelf...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Prima accu erin, laadspanning OK, maar sinds het nat weer is, beroerd starten, zeker na een paar dagen.
Dat het een lekstroom is, lijkt me duidelijk.
Ik rij inmiddels met twee reserve accu's en startkabels rond.
Al houdt deze derde accuu het nu redelijk goed.
Maar zoals Rob ook schrijft: Wat voor lekstroom kan er nu ontstaan door vochtig weer waar je met droog weer geen last van hebt?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
"Lars Rengersen" schreef:
Interessant topic. Ik heb met mijn 244 een beetje hetzelfde.
Prima accu erin, laadspanning OK, maar sinds het nat weer is, beroerd starten, zeker na een paar dagen.
Dat het een lekstroom is, lijkt me duidelijk.
Ik rij inmiddels met twee reserve accu's en startkabels rond.
Al houdt deze derde accuu het nu redelijk goed.
Maar zoals Rob ook schrijft: Wat voor lekstroom kan er nu ontstaan door vochtig weer waar je met droog weer geen last van hebt?
De regensensor....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2162
had ik ook met mijn 1800S. Als de wagen nat is (het beste na door regen gereden te zijn) met een gewone multimeter meten of er tussen accuklem en accupool stroom loopt (klem natuurlijk los maken en als je een klokje hebt dat loopt dit natuurlijk ook). Indien er dan stroom loopt de zekeringen eruit halen en kijken of er steeds nog stroom loopt (indien niet een andere keer proberen of de tuinslang erop). Indien ja: dan is het een kabel voor de zekeringen; indien nee: zekeringen 1 voor 1 weer plaatsen en steeds meten dan vind je het bewuste circuit. Het is nogal wat werk als je pech hebt en zonder electrisch schema zou ik er niet aan beginnen, maar een andere manier is mij niet bekend. Bij mij was het de kabel tussen de twee claxons waarvan de isolatie iets doorgeschuurd was en pas als hij nat was contact gaf.
Veel succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.