Waterraadsel

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2011 09:59 #108997 door Rob Spoon
Waterraadsel is gemaakt door Rob Spoon
De afgelopen nachten heeft mijn 145 buiten gestaan. Doet hij meestal niet, (het verwende kreng), maar daardoor is er wel een probleem ontstaan.
Bij droog weer is er niks aan de hand, 's morgens normaals starten. Maar na stilstaan in zeiknat weer: maar een paar keer ronddraaien en verder niks. Accu wisselen (er staat er gelukkig één paraat), starten lopen.
Gisteravond de accu losgekoppeld, vanmorgen weer aangehaakt, starten lopen. Het probleem zit dus niet in de (net nieuwe) bougiekabels, de droge verdeelkap etc.

Laadstroom is prima, rond de 14V. Ik zal nog preciezer meten. In droge toestand geen lekstroom kunnen meten (tussen +kabel en +pool) na uitzetten motor. Ook dit moet ik nog doen in natte toestand, had ik vanmorgen in de regen geen zin in.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-12-2011 00:07 #109021 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Waterraadsel
Zou het niet het water maar de kou zijn? Oudere/versleten accu's geven het sneller op als ze koud zijn. Dat in combinatie met een flink dikkere motorolie (ook door de kou) kan de problemen verklaren.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-12-2011 08:14 #109024 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Waterraadsel
Hoi Erik,
Om dat uit te sluiten, heb ik de maandagavond de accu losgekoppeld, maar wel in de auto laten staan. Dinsdagochtend aanhaken en starten.
Ik zal vrijdag wel wat meer meten en testen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2011 10:04 #109031 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Waterraadsel
Vergeet niet dat de kou de chemische reactie in een accu trager doet verlopen.
Daarom zit er altijd een forse overcapaciteit in een accu om met koud weer toch de benodigde startstroom te kunnen ophoesten.
Waarom denk je dat de anwb nu veel mensen helpt die grotendeels met startproblemen tgv lege accu's zitten.
De olie is ook dikker en het gaat allemaal wat moeizamer maar een goede accu kan dat allemaal overbruggen.
Een goede en doorgeladen accu kan makkelijk een motor ca 10sec moeiteloos doen ronddraaien.
Ik denk dat je gewoon aan een andere accu moet, het zijn de kosten niet gelukkig.
gr marcel

Amazon Combi '66

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2011 11:15 #109032 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Waterraadsel
De accu is van eerder dit jaar, nog behoorlijk vers dus. Zoals ik al aangaf, heb ik om accuprobleem uit te sluiten de accu in de auto laten staan, maar wel losgekoppeld. Dan is er geen probleem als de auto buiten in nat weer staat.
Als de auto in de net zo koude garage droog staat, is er geen probleem als de accu wel aangesloten blijft staan.

Het raadsel blijft dus: Waar kan met nat weer een lekstroom onststaan, groot genoeg om een verse accu (bijna) leeg te trekken? :?:
Ik heb een ampere-meettang besteld, zodat ik zonder loskoppelen kan checken of er een (lek)stroom loopt. Binnenkort meer.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• W Neven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2011 11:43 #109033 door W Neven
Beantwoord door W Neven in topic Waterraadsel
dat is zeker wat je noemt een lekstroom... Desnoods een massa schakelaar/hoofdstroom schakelaar tussen je accu en je plus zetten.

Gebouw het uzelf...

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2011 13:17 #109036 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Waterraadsel
Interessant topic. Ik heb met mijn 244 een beetje hetzelfde.
Prima accu erin, laadspanning OK, maar sinds het nat weer is, beroerd starten, zeker na een paar dagen.
Dat het een lekstroom is, lijkt me duidelijk.

Ik rij inmiddels met twee reserve accu's en startkabels rond.
Al houdt deze derde accuu het nu redelijk goed.

Maar zoals Rob ook schrijft: Wat voor lekstroom kan er nu ontstaan door vochtig weer waar je met droog weer geen last van hebt?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2011 13:22 #109037 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Waterraadsel

"Lars Rengersen" schreef:
Interessant topic. Ik heb met mijn 244 een beetje hetzelfde.
Prima accu erin, laadspanning OK, maar sinds het nat weer is, beroerd starten, zeker na een paar dagen.
Dat het een lekstroom is, lijkt me duidelijk.

Ik rij inmiddels met twee reserve accu's en startkabels rond.
Al houdt deze derde accuu het nu redelijk goed.

Maar zoals Rob ook schrijft: Wat voor lekstroom kan er nu ontstaan door vochtig weer waar je met droog weer geen last van hebt?

De regensensor....

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2011 13:29 #109040 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Waterraadsel
Ja, ha ha. Ik dacht ook nog aan de 12v standverwarming :lol:

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2011 18:41 #109051 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Waterraadsel
Hallo Rob,
had ik ook met mijn 1800S. Als de wagen nat is (het beste na door regen gereden te zijn) met een gewone multimeter meten of er tussen accuklem en accupool stroom loopt (klem natuurlijk los maken en als je een klokje hebt dat loopt dit natuurlijk ook). Indien er dan stroom loopt de zekeringen eruit halen en kijken of er steeds nog stroom loopt (indien niet een andere keer proberen of de tuinslang erop). Indien ja: dan is het een kabel voor de zekeringen; indien nee: zekeringen 1 voor 1 weer plaatsen en steeds meten dan vind je het bewuste circuit. Het is nogal wat werk als je pech hebt en zonder electrisch schema zou ik er niet aan beginnen, maar een andere manier is mij niet bekend. Bij mij was het de kabel tussen de twee claxons waarvan de isolatie iets doorgeschuurd was en pas als hij nat was contact gaf.
Veel succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD