- Berichten: 464
Van gelijkstroom naar wisselstroom
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
De bedrading van de oude gelijkstroomdynamo kun je gewoon gebruiken.
Ik heb een Golf dynamo (met dus een ingebouwde regelaar) geplaatst.
Als de "oren" maar op 6uur staan, dus één boven (12uur) en één beneden (6uur)
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Kruiswijk (GAST)
- Senior lid
-
- Berichten: 44
groet
peter kruiswijk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
Niet weggooien! Een dynamospecialist wil deze graag hebben!"marcel Smelter" schreef:
"marcel Smelter" schreef:
"Peter Kruiswijk" schreef:
Het voordeel van een wisselstroom dynamo tov een gelijkstroom dynamo is dat bij stationair toerental de dynamo al een max stroom kan leveren. een gelijkstroomdynamo moet het van zijn toeren hebben. mijn advies is dan ook om de gelijkstroom dynamo bij het oudijzer te deponeren. gebruik een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. het voordeel daarvan is dat het kabelboompje tussen de dynamo en de regelaar komt te vervallen. dat gaf vaak storing om dat de motor wat schud en de regelaar vast aan het binnenscherm zat. De afgeven stroom kan je alleen meten met een amperetang (inductie ongeveer 80 euro)
groet
peter kruiswijk
80 euro inductie? Ik denk dat je ampere bedoeld en 80A is echt héél veel hoor voor een Amazon,
40 tot 60 is zat hoor en een gelijkstroom zal pakweg 30 leveren op hoge toeren
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- v ramselaar
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
er is een boel info op de site gezet maar hier het begin het word een heel verhaal
werking gekijkstroom dynamo
een gelijkstroom dynamo begint op te laden met het remanent meganisme van het anker de D+
dit is +/- 2 volt dit gaat via de regelaar D+ naar het veld de Df
dit veld word magnetisch en het anker bouwt er zijn spanning mee op tot +/-13volt
dan koppelt de automaat in de regelaar de dynamo aan de accu B+
nu kan de accu geladen worden
de stroombegrenser in de regelaar begrenst het aantal ampere dat de dynamo max mag laden
als het max overschreden wordt (erg lege accu defecte accu enz ) zou het soldeertin in het anker kunnen smelten
dit doet hij door de veld draad te onderbreken aantal amps daalt hij maakt weer kontakt enz
de spannings regelaar in de regelaar verbreekt het veld als de ingestelde spanning is bereikt
de spanning daalt weer en hij sluit weer
als de motor gestopt is gaat er een paar ampere terug naar de dynamo de automaat koppelt de dynamo los van de accu
als U dit goed gelezen heeft kunt U er uit opmaken dat of
de stroombegrenser werkt of de spanningsregelaar nooit beide gelijk
het lampje werkt als volgt de ene zijde krijgt spanning van het contact
de andere zijde zit aan de D+ /61 van het anker als de dynamo niet laad 12v contact 0 volt anker dus hij brand op 12volt
als hij laad +/- 14 volt contact en +/- 14 volt dynamo er is geen spannings verschil over het lampje en hij is uit
stel er zit een overgangs weerstand in het contactslot en hij krijgt bv geen 14 maar 12volt van het contact
gaat het lampje flauw branden op 14v dynamo - 12v contact = 2volt
als U een gelijkstroom dynamo wilt testen los van de auto
verbind DF met D+ zet er spanning op en maak massa met het huis en hij gaat als het goed is draaien als een motor
nu de wisselstroom dynamo (alternator)
deze dynamo heeft geen remenent magnetisme en kan daar door niet uit zich zelf beginnen
hij heeft het kleine stroompje nodig wat van het lampje komt
de werking is verder hetzelfde als bij de gelijkstroom dynamo wat het lampje betreft
er is geen automaat nodig om de accu te koppelen
de diode`s in de dynamo staan zo gericht dat er alleen een stroom richting accu kan lopen
van de accu naar de dynamo staan zij gesperd
een stroom begrenzer is ook niet nodig het max vermogen is constructief bepaald
er is alleen een spannings regelaar deze zogt ervoor dat de spanning niet hoger komt als 14/14,4 volt
een gelijkstroom dynamo heeft een anker met een collector met borstels waar de hoofdstroom over loopt
het veld staat stil
een wisselstroomm dynamo heeft een rotor met sleepringen en borstels voor de veldstroom
de hooftstroom komt van de stator die stilstaat
de wiiselstroom in een gelijkstroom dynamo word gelijkgericht door de collector
in een wisselstroom dynamo door de diode`s
het grote voordeel is dat een wissestroom dynamo een hoog toerental mag draaien (10.000 )
dus als we de overbrenging krukas dynamo goed kiezen max motortoeren is bijna max dynamo toeren
draait hij al lekker om te laden bij stationair draaien motor
hieronder een scema voor het ombouwen van gelijk naar wisselsrtoom draad kleuren kunnen evt niet goed zijn
ik wist dat het een heel verhaal zou worden maar mischien heeft iemand er iets aan
george

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Kruiswijk (GAST)
- Senior lid
-
- Berichten: 44
De hoogte van de stroom wordt bepaald door de stroom die de verbruikers vragen plus de stroom die nodig is om de batterij te laden. als er een dynamo gemonteerd word die een hogere stroom kan afgeven dan de oude dan moet alleen de bedrading tussen de dynamo en de batterij voldoende diameter hebben. 6mm2 is genoeg.
dat was het.
peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Bedankt voor de reacties. Ik ga het eea bekijken. Wel/geen externe spanningsregelaar of een dynamo van de sloop halen. Wellicht zijn die tegenwoordig ook een stuk compacter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Gert Vegter" schreef:
Betreft dit de auto met dat Megasquirt-systeem? Daar wil je dan toch zeker geen gelijkstroomdynamo meer op hebben...?
Nee dat is een andere auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek Bolijn
-
- Premium lid
-
- Berichten: 139
www.veterancar.nl/dynamos.htm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.