Van gelijkstroom naar wisselstroom

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-12-2011 20:01 #108919 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Van gelijkstroom naar wisselstroom
Meeste wisselstroomdynamo's hebben een ingebouwde spanningsregelaar.
De bedrading van de oude gelijkstroomdynamo kun je gewoon gebruiken.
Ik heb een Golf dynamo (met dus een ingebouwde regelaar) geplaatst.
Als de "oren" maar op 6uur staan, dus één boven (12uur) en één beneden (6uur)
gr marcel

Amazon Combi '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Kruiswijk (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-12-2011 11:10 #109237 door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic Van gelijkstroom naar wisselstroom
Het voordeel van een wisselstroom dynamo tov een gelijkstroom dynamo is dat bij stationair toerental de dynamo al een max stroom kan leveren. een gelijkstroomdynamo moet het van zijn toeren hebben. mijn advies is dan ook om de gelijkstroom dynamo bij het oudijzer te deponeren. gebruik een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. het voordeel daarvan is dat het kabelboompje tussen de dynamo en de regelaar komt te vervallen. dat gaf vaak storing om dat de motor wat schud en de regelaar vast aan het binnenscherm zat. De afgeven stroom kan je alleen meten met een amperetang (inductie ongeveer 80 euro)

groet

peter kruiswijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2012 16:52 #109323 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Van gelijkstroom naar wisselstroom

"marcel Smelter" schreef:

"marcel Smelter" schreef:

"Peter Kruiswijk" schreef:
Het voordeel van een wisselstroom dynamo tov een gelijkstroom dynamo is dat bij stationair toerental de dynamo al een max stroom kan leveren. een gelijkstroomdynamo moet het van zijn toeren hebben. mijn advies is dan ook om de gelijkstroom dynamo bij het oudijzer te deponeren. gebruik een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. het voordeel daarvan is dat het kabelboompje tussen de dynamo en de regelaar komt te vervallen. dat gaf vaak storing om dat de motor wat schud en de regelaar vast aan het binnenscherm zat. De afgeven stroom kan je alleen meten met een amperetang (inductie ongeveer 80 euro)

groet

peter kruiswijk

Niet weggooien! Een dynamospecialist wil deze graag hebben!
80 euro inductie? Ik denk dat je ampere bedoeld en 80A is echt héél veel hoor voor een Amazon,
40 tot 60 is zat hoor en een gelijkstroom zal pakweg 30 leveren op hoge toeren

Amazon Combi '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-01-2012 10:53 #109358 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Van gelijkstroom naar wisselstroom
Of Peter bedoeld dat een dergelijke tang 80euro kost..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • v ramselaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2012 15:24 #109372 door v ramselaar
Beantwoord door v ramselaar in topic Van gelijkstroom naar wisselstroom
hallo

er is een boel info op de site gezet maar hier het begin het word een heel verhaal

werking gekijkstroom dynamo

een gelijkstroom dynamo begint op te laden met het remanent meganisme van het anker de D+
dit is +/- 2 volt dit gaat via de regelaar D+ naar het veld de Df
dit veld word magnetisch en het anker bouwt er zijn spanning mee op tot +/-13volt
dan koppelt de automaat in de regelaar de dynamo aan de accu B+
nu kan de accu geladen worden
de stroombegrenser in de regelaar begrenst het aantal ampere dat de dynamo max mag laden
als het max overschreden wordt (erg lege accu defecte accu enz ) zou het soldeertin in het anker kunnen smelten
dit doet hij door de veld draad te onderbreken aantal amps daalt hij maakt weer kontakt enz
de spannings regelaar in de regelaar verbreekt het veld als de ingestelde spanning is bereikt
de spanning daalt weer en hij sluit weer
als de motor gestopt is gaat er een paar ampere terug naar de dynamo de automaat koppelt de dynamo los van de accu
als U dit goed gelezen heeft kunt U er uit opmaken dat of
de stroombegrenser werkt of de spanningsregelaar nooit beide gelijk
het lampje werkt als volgt de ene zijde krijgt spanning van het contact
de andere zijde zit aan de D+ /61 van het anker als de dynamo niet laad 12v contact 0 volt anker dus hij brand op 12volt
als hij laad +/- 14 volt contact en +/- 14 volt dynamo er is geen spannings verschil over het lampje en hij is uit
stel er zit een overgangs weerstand in het contactslot en hij krijgt bv geen 14 maar 12volt van het contact
gaat het lampje flauw branden op 14v dynamo - 12v contact = 2volt

als U een gelijkstroom dynamo wilt testen los van de auto
verbind DF met D+ zet er spanning op en maak massa met het huis en hij gaat als het goed is draaien als een motor

nu de wisselstroom dynamo (alternator)

deze dynamo heeft geen remenent magnetisme en kan daar door niet uit zich zelf beginnen
hij heeft het kleine stroompje nodig wat van het lampje komt
de werking is verder hetzelfde als bij de gelijkstroom dynamo wat het lampje betreft
er is geen automaat nodig om de accu te koppelen
de diode`s in de dynamo staan zo gericht dat er alleen een stroom richting accu kan lopen
van de accu naar de dynamo staan zij gesperd
een stroom begrenzer is ook niet nodig het max vermogen is constructief bepaald
er is alleen een spannings regelaar deze zogt ervoor dat de spanning niet hoger komt als 14/14,4 volt

een gelijkstroom dynamo heeft een anker met een collector met borstels waar de hoofdstroom over loopt
het veld staat stil
een wisselstroomm dynamo heeft een rotor met sleepringen en borstels voor de veldstroom
de hooftstroom komt van de stator die stilstaat

de wiiselstroom in een gelijkstroom dynamo word gelijkgericht door de collector
in een wisselstroom dynamo door de diode`s
het grote voordeel is dat een wissestroom dynamo een hoog toerental mag draaien (10.000 )
dus als we de overbrenging krukas dynamo goed kiezen max motortoeren is bijna max dynamo toeren
draait hij al lekker om te laden bij stationair draaien motor

hieronder een scema voor het ombouwen van gelijk naar wisselsrtoom draad kleuren kunnen evt niet goed zijn

ik wist dat het een heel verhaal zou worden maar mischien heeft iemand er iets aan

george







[img

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Kruiswijk (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-01-2012 20:07 #109388 door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic Van gelijkstroom naar wisselstroom
Ik bedoelde inderdaad dat een inductietang ongeveer 80 euro kost. bij aanschaf er wel op letten dat deze ook DC kan meten= gelijkstroom.

De hoogte van de stroom wordt bepaald door de stroom die de verbruikers vragen plus de stroom die nodig is om de batterij te laden. als er een dynamo gemonteerd word die een hogere stroom kan afgeven dan de oude dan moet alleen de bedrading tussen de dynamo en de batterij voldoende diameter hebben. 6mm2 is genoeg.

dat was het.

peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-07-2013 12:47 #130356 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Van gelijkstroom naar wisselstroom
Nu vorige week de poelie kapot is gegaan, ga ik wederom een poging wagen om over te stappen op wisselstroom. Dit mede doordat ik een Kenlowe fan in de Amazon wil maken.

Bedankt voor de reacties. Ik ga het eea bekijken. Wel/geen externe spanningsregelaar of een dynamo van de sloop halen. Wellicht zijn die tegenwoordig ook een stuk compacter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-07-2013 16:04 #130362 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Van gelijkstroom naar wisselstroom
Betreft dit de auto met dat Megasquirt-systeem? Daar wil je dan toch zeker geen gelijkstroomdynamo meer op hebben...?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-07-2013 21:34 #130376 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Van gelijkstroom naar wisselstroom

"Gert Vegter" schreef:
Betreft dit de auto met dat Megasquirt-systeem? Daar wil je dan toch zeker geen gelijkstroomdynamo meer op hebben...?


Nee dat is een andere auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek Bolijn
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-08-2013 16:18 #130697 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic Van gelijkstroom naar wisselstroom
Misschien ten overvloede, maar op deze site kun je een eenvoudige handleiding van ombouwen van gelijkstroom naar wisselstroom vinden. Dit in Jip- en Janneketaal en speciaal voor volvo's.

www.veterancar.nl/dynamos.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD