- Berichten: 2147
Van gelijkstroom naar wisselstroom
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- De steun van de B20E moet op het B20blok
- Wat gebeurd er met de mechanische spanningsregelaar van Bosch die eerst functioneerde om de B18, doet ie het ook op wisselstroom?
- Moet ik extra draden trekken / elimineren?
- Vergeet ik nog iets?
- Nog een vraagje: Ik wil graag de dynamo testen in de bankschroef door er een luchtsleutel op te zetten. Draait hard genoeg lijkt me. Maar kan dit wel zo eenvoudig? Zoja, hoe meet ik dan de amperes met een simpele multimeter?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"Boele Braaksma" schreef:
Nu ik op het moment sta de gelijkstroomdynamo te 'reviverven' of een wisselstroom dynamo te pakken van een B20E, vraag ik me af wat ik allemaal aan moet passen?
- De steun van de B20E moet op het B20blok
- Wat gebeurd er met de mechanische spanningsregelaar van Bosch die eerst functioneerde om de B18, doet ie het ook op wisselstroom?
- Moet ik extra draden trekken / elimineren?
- Vergeet ik nog iets?
- Nog een vraagje: Ik wil graag de dynamo testen in de bankschroef door er een luchtsleutel op te zetten. Draait hard genoeg lijkt me. Maar kan dit wel zo eenvoudig? Zoja, hoe meet ik dan de amperes met een simpele multimeter?
De wisselstroomdynamo heeft (waarschijnlijk) een ingebouwde spanningsregelaar. In dat geval wordt de mechanische spanningsregelaar niet meer gebruikt (die kan er dus uit, of gewoon niet aansluiten).
Dynamo in de bankschroef testen kan prima. Geen idee hoe hard een luchtsleutel draait maar een paar honderd toeren is al genoeg.
De stroom meten gaat niet zo eenvoudig. Zo'n dynamo kan tientallen (100+?) amperes leveren, dat kun je over het algemeen niet meten met een simpele multimeter. Die gaan meestal tot 10 of 20A max.
Ik zou daarom de dynamo aansluiten op een accu en dan meten wat de spanning over de accu doet tijdens het draaien. Die moet hoger worden dan de accuspannig zelf (hmm, ik heb het gevoel dat ik dit eerder getypt heb vandaag), moet minstens 1-2V hoger zijn dan de accuspanning.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Erik Ciesluk" schreef:
"Boele Braaksma" schreef:
Nu ik op het moment sta de gelijkstroomdynamo te 'reviverven' of een wisselstroom dynamo te pakken van een B20E, vraag ik me af wat ik allemaal aan moet passen?
- De steun van de B20E moet op het B20blok
- Wat gebeurd er met de mechanische spanningsregelaar van Bosch die eerst functioneerde om de B18, doet ie het ook op wisselstroom?
- Moet ik extra draden trekken / elimineren?
- Vergeet ik nog iets?
- Nog een vraagje: Ik wil graag de dynamo testen in de bankschroef door er een luchtsleutel op te zetten. Draait hard genoeg lijkt me. Maar kan dit wel zo eenvoudig? Zoja, hoe meet ik dan de amperes met een simpele multimeter?
De wisselstroomdynamo heeft (waarschijnlijk) een ingebouwde spanningsregelaar. In dat geval wordt de mechanische spanningsregelaar niet meer gebruikt (die kan er dus uit, of gewoon niet aansluiten).
Dynamo in de bankschroef testen kan prima. Geen idee hoe hard een luchtsleutel draait maar een paar honderd toeren is al genoeg.
De stroom meten gaat niet zo eenvoudig. Zo'n dynamo kan tientallen (100+?) amperes leveren, dat kun je over het algemeen niet meten met een simpele multimeter. Die gaan meestal tot 10 of 20A max.
Ik zou daarom de dynamo aansluiten op een accu en dan meten wat de spanning over de accu doet tijdens het draaien. Die moet hoger worden dan de accuspannig zelf (hmm, ik heb het gevoel dat ik dit eerder getypt heb vandaag), moet minstens 1-2V hoger zijn dan de accuspanning.
Klopt, maar wilde niet dat topic verzieken

Accu is een goed idee! Niet aan gedacht. Het zijn twee oude wisselstroom dynamo's. Dus zonder interne spanningsregelaar. Kan ik dan de huidige gebruiken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 338
Waarschijnlijk kan een elektechneut hier meer over vertellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"Jacques Smeets" schreef:
Als ik goed geïnformeerd ben is het laten draaien van een wisselstroomdynamo zonder afnemer niet goed voor de gezondheid van de dynamo. Dus...niet doen in de bankschroef.
Waarschijnlijk kan een elektechneut hier meer over vertellen.
Ja, dat kan dus wel, maar dan met een accu aangesloten zoals ik voorstelde. De accu is dan de afnemer.
Groeten, een Elektrotechneut. Maar dan eentje die systemen met processoren en geheugens ontwikkeld, da's heel wat anders dan dynamo's.. :roll:
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.