- Berichten: 53
B 18 D en 123 ignition
- 06871-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-12-2011 00:41 #108840
door 06871-dummy
Beantwoord door 06871-dummy in topic B 18 D en 123 ignition
Volvo vrienden,
Is de conclusie juist dat de 123 Ignition vacuüm nodig heeft en er dus een vacuümslangetje moet komen én dat de keuze van de curve afhangt van de nokkenas die gemonteerd is?
Volvovrienden,
Hartelijk dank voor alle informatie
Is de conclusie juist dat de 123 Ignition vacuüm nodig heeft en er dus een vacuümslangetje moet komen én dat de keuze van de curve afhangt van de nokkenas die gemonteerd is?
Volvovrienden,
Hartelijk dank voor alle informatie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 534
14-12-2011 09:50 #108843
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B 18 D en 123 ignition
Bijna:
De curve is inderdaad grotendeels afhankelijk van de nokkenas, deze bepaalt ten slotte de timing van de kleppen.
En als je bovenstaande reacties goed leest (ik zeg het letterlijk): je kunt zonder vacuum prima rijden, maar als je de mogelijkheid hebt kun je hem beter gewoon aansluiten.
De curve is inderdaad grotendeels afhankelijk van de nokkenas, deze bepaalt ten slotte de timing van de kleppen.
En als je bovenstaande reacties goed leest (ik zeg het letterlijk): je kunt zonder vacuum prima rijden, maar als je de mogelijkheid hebt kun je hem beter gewoon aansluiten.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sieds Hiddema
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 73
14-12-2011 10:28 #108845
door Sieds Hiddema
- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA
Beantwoord door Sieds Hiddema in topic B 18 D en 123 ignition
Ook nog even een duit in het zakje:
Mijn B 18 D 90 pk heeft ook geen vacuum vervroeging.
100% origineel en in 46 jaar is er niets aan deze 544 Sport gewijzigd.
Volgens mijn info zijn er 3 types B 18 D
80 pk 5000 U/min A nokkenas 22-24 graden voorontsteking bij 1500 u/min
86 pk 5000 u/min C nokkenas 17-19 "
90 pk 5500 u/min C nokkenas 17-19 "
en alle drie 2 SU-HS 6 carburateurs
Volg dit verhaal met belangstelling omdat de 123 ook nog op mijn verlanglijstje staat maar ik rij alleen op LPG en de oude verdeler funktioneerd prima met een RETRONICS elektronische ontsteking.
Mijn B 18 D 90 pk heeft ook geen vacuum vervroeging.
100% origineel en in 46 jaar is er niets aan deze 544 Sport gewijzigd.
Volgens mijn info zijn er 3 types B 18 D
80 pk 5000 U/min A nokkenas 22-24 graden voorontsteking bij 1500 u/min
86 pk 5000 u/min C nokkenas 17-19 "
90 pk 5500 u/min C nokkenas 17-19 "
en alle drie 2 SU-HS 6 carburateurs
Volg dit verhaal met belangstelling omdat de 123 ook nog op mijn verlanglijstje staat maar ik rij alleen op LPG en de oude verdeler funktioneerd prima met een RETRONICS elektronische ontsteking.
- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sieds Hiddema
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 73
14-12-2011 13:28 #108849
door Sieds Hiddema
- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA
Beantwoord door Sieds Hiddema in topic B 18 D en 123 ignition
In een origineel fabrieksboek uit '58-'64 van de 544 -210 staat dat op de B18 D een Bosch VJU 4 BL 33 verdeler hoort te zitten.
De centrifugaalvervroeging bij de B18 D is bij 1300 -1850 toeren 10 graden
en bij 2800- 3300 toeren 22 graden
echter hier staat ook dat er een vacuumvervroeging is/kan zijn en bij 18 cmHg 15 graden vervroeging moet zijn op de krukas.
De centrifugaalvervroeging bij de B18 D is bij 1300 -1850 toeren 10 graden
en bij 2800- 3300 toeren 22 graden
echter hier staat ook dat er een vacuumvervroeging is/kan zijn en bij 18 cmHg 15 graden vervroeging moet zijn op de krukas.
- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 06871-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
16-12-2011 00:50 #108907
door 06871-dummy
Beantwoord door 06871-dummy in topic B 18 D en 123 ignition
Volvo vrienden.
De ontsteking zit er in.
Vacuüm heb ik aangesloten en ik heb gekozen voor de B18B curve.
Na de operatie startte zij vlot.
Mijn Blauwe Dame krijgt nog wat verder onderhoud, dus op de weg heb ik het nog niet geprobeerd.
Als dat goed afloopt horen jullie niets meer anders meld ik me opnieuw.
Hartelijk dank voor alle hulp en een groet van
Johan
De ontsteking zit er in.
Vacuüm heb ik aangesloten en ik heb gekozen voor de B18B curve.
Na de operatie startte zij vlot.
Mijn Blauwe Dame krijgt nog wat verder onderhoud, dus op de weg heb ik het nog niet geprobeerd.
Als dat goed afloopt horen jullie niets meer anders meld ik me opnieuw.
Hartelijk dank voor alle hulp en een groet van
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 06871-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
20-12-2011 12:32 #109003
door 06871-dummy
Beantwoord door 06871-dummy in topic B 18 D en 123 ignition
Volvo vrienden,
Ik ben de weg op geweest met mijn Blue Lady.
Zij rijdt weer als vanouds, met één restrictie: Bij het versnellen schokt ze wat, als of er telkens één ontsteking mist.
Zou ik dan toch een andere een andere curve dan voor de B 18 B in moeten stellen?
Ik ben de weg op geweest met mijn Blue Lady.
Zij rijdt weer als vanouds, met één restrictie: Bij het versnellen schokt ze wat, als of er telkens één ontsteking mist.
Zou ik dan toch een andere een andere curve dan voor de B 18 B in moeten stellen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 534
20-12-2011 12:48 #109005
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B 18 D en 123 ignition
Probeer 't zou ik zeggen!
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.