B 18 D en 123 ignition

• 06871-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-12-2011 15:40 #108803 door 06871-dummy
B 18 D en 123 ignition is gemaakt door 06871-dummy
Volvo vrienden,

Ik wil in mijn Amazon 1966, B18 D motor 123 ignition inbouwen.
Het bijsluitertje van die 123 ignition vermeldt echter niet dat hij ook geschikt is voor een B 18 D.

Mijn huidige ontsteking heeft centrifugaal vervroeging (dus geen vacuüm vervroeging), terwijl er op de 123 ignition wél aan aansluiting zit voor vacuüm vervroeging.
Is deze 123 ignition dan niet geschikt voor mijn B 1D? En moet ik het houden bij de oude vertrouwde onderbreker puntjes?

Ik wacht even jullie reacties af.
Hartelijke groet,

Johan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2011 18:12 #108815 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B 18 D en 123 ignition
het verschil tussen de b18D en b18A is niet bepaald spectaculair.
standaard b18A levert 75pk/4700tpm
standaard b18D levert 80pk/5000tpm
als er geen voorgeprogameerde b18D curve is toegevoegd denk ik dat de b18A curve dicht genoeg in de buurt komt.
de vacuumaansluiting kan ook afgekoppeld blijven , uitproberen voor het verschil kan ook , ik verwacht weinig verschil.
belangrijker is om er achter te komen of er een andere nokkenas in zit , mogelijk is de kop een keer gevlakt en zijn er andere carburateur(s) geplaatst.
meestal is er wel iets veranderd , als dat zo is zou je een andere curve kunnen proberen.
voorlopig volstaat echter de b18A curve prima.

• 06871-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-12-2011 20:12 #108820 door 06871-dummy
Beantwoord door 06871-dummy in topic B 18 D en 123 ignition
Beste R. Brandt.
Bedankt voor je reactie.

Jij denkt dat ik de vacuüm vervroeging op de 123 Ignition niet aan hoef te sluiten?

Wat de instelling voor de curve betreft:
In het onderdelen boek staat voor mijn Amazon combi als Bosch nummer voor de ontsteking vermeld:
0 231 153 002 of 0231 153 003. Zoek ik dit na in de bijsluiter van de 123 Ignition dan komt daar de 0 231 153 001 in voor als ontsteking voor de B 18 A en de B 18 B.
Moet ik nu de curve instellen voor de B 18 A of de B 18 B?

Hartelijke groet,

Johan

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2011 21:08 #108827 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B 18 D en 123 ignition
Zoals R Brandt al zei: het is de vraag of alles op de auto nog origineel is, ik zou beginnen met de A curve.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• 06871-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-12-2011 21:36 #108829 door 06871-dummy
Beantwoord door 06871-dummy in topic B 18 D en 123 ignition
Beste Volvovrienden,

Originele onderdelen van de motor:
Ik neem aan dat bij de revisie (via Scandcar) een paar jaar geleden de goede nokkenas geplaatst is. Daarna is er nooit met de motor gerommeld.

Vacuüm vervroeging aansluiting:
Ik blijf de vraag houden of de aansluiting voor het motorvacuüm zonder problemen niet aangesloten kan worden. Ik zou denken dat ze die aansluiting er toch niet voor niets opgezet hebben.
Of zit in de ingestelde curve's dat vacuüm al verwerkt?
Maar waarom zit die er dan toch op.

Dat was het .
Hartelijke groet,

Johan

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2011 22:20 #108833 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic B 18 D en 123 ignition
Wanneer je de huidige ontsteking verwijderd en de 123 plaatst, heb je geen vervroeging meer. Immers: Het centrifugaalmechaniekje heb je ook verwijderd. De 123 heeft toch een manier nodig om de mate van vervroeging te bepalen en is zo ontworpen dat hij dit op onderdruk in het spruitstuk doet. Het lijkt dus verstandig om de vacuumslang wel aan te sluiten. Ik vermoed dat wanneer je de slang niet aansluit het ook geen zin heeft om over vervroegingscurven na te denken, omdat de ontsteking, die geregeld wordt door een microprocessor, gegevens mist. Mijn advies: wel aansluiten.
Als suggestie voor de curve zou ik inderdaad denken aan de B18A ná 1966, en anders zou je de curve voor de B20D misschien kunnen proberen omdat daar dacht ik dezelfde nokkenas inzit.

Succes, Sven

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2011 22:21 #108834 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B 18 D en 123 ignition
Paar puntjes:

- De B18D is met verschillende nokkenassen geleverd (origineel), dus het is niet zonder meer duidelijk welke as er nu in zit.

- De vacuumaansluiting kun je zonder problemen niet aansluiten, maar...

- De vacuumaansluiting kun je met net zo weinig problemen wél aansluiten als je toch een aansluiting op je carb hebt zitten. Dit zal het brandstofverbruik ten goede komen (lees: zuiniger).

- Begin met de B18B stand. Als dit niet naar tevredenheid werkt: probeer de A stand. Je rijdt nu met een 'b' ontsteking rond, dus dat zou ik als uitgangspunt nemen.

- Een distributeur met een vacuum aansluiting heeft intern zowel centrifugaal- als vacuumvervroeging. Het is dus niet of of, maar en en.

- Mocht je denken aan een diode setup of doorknippen van het harnas van het contactslot: bespaar je de moeite. Je kunt de 123 gewoon aansluiten op een ongeschakeld 12 V punt. Hij zal na 1 seconde op standby springen als hij geen signaal krijgt en dan een verbruik hebben dat lager is dan het gemiddelde autoklokje of radio.

- Ten slotte: maak je niet teveel zorgen! Gaat allemaal prima lukken.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2011 22:26 #108835 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B 18 D en 123 ignition
Ow, en wat Sven zegt is, met alle respect, onzin.

Vervroeging wordt elektronisch (met computer) bepaald o.a. aan de hand van toerental van de motor. De vacuumsensor wordt gebruik om te bepalen of er gas wordt gegeven en dus wordt opgetrokken, of gewoon wordt 'gecruised' en past daar de vervroeging op aan om een en ander zuiniger te krijgen. De vacuumsensor vervangt niet het centrifugaalmechanisme.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2011 22:32 #108836 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B 18 D en 123 ignition
de revisieblokken van scandcar worden meestal met een K as opgebouwd.
op verzoek met A as , D as komt minder voor.
dat moet je dus even navragen.
wat de vacuumvervroeging of verlating betreft.
alles is veranderd , om te beginnen de brandstof , de benzine is niet meer wat het geweest is , of lpg.
waarschijnlijk ook nu de nokkenas.
gewoon uitproberen , met of zonder vacuum-aansluiting.
mocht er wel een K as in zitten zou ik kiezen voor een b18-20 E curve , injectie.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2011 22:39 #108837 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic B 18 D en 123 ignition
Daan, helemaal gelijk, ik was iets te kort in mijn uitlegje. De centrifugaalvervroeging wordt niet vervangen door de vacuumvervroeging. Die is er idd om te detecteren of er vermogen gevraagd wordt of niet. Maar helemaal onzin is het toch niet; als je gas geeft en dus onderdruk genereert in het spruitstuk wordt de ontsteking vervroegd.
Groet, Sven

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD