wisselsstroomdynamo p 1800 s b20 met carburateurs
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 19:43 #107342
door Niek de Boer
wisselsstroomdynamo p 1800 s b20 met carburateurs is gemaakt door Niek de Boer
Omdat ik eigenlijk alleen maar aan amazons sleutel,maar nu bij een p1800 s met b20 en carburateurs de bosch wisselstroomdynamo met losse spanningsregelaar wil vervangen door een wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar loop ik tegen een probleem aan.
Bij een amazon verwijder je dan gewoon de regelaar met de bijbehorende kabelboom.Je houdt dan 2 draden over een dikke en een dunne . De dunne (rode) is voor het amp lampje en de dikke rode gaat via contactslot naar de startmotor en zo naar de accu via de hele dikke rode pluskabel. Die sluit je dan aan op de nieuwe wisselstroomdynamo met regelaar.Geen problemen.
Bij deze 1800 s b20 carburateur versie zit de losse regelaar op het linker binnenscherm.Vanaf de dynamo lopen 3 draden:
-een dikke bruine
-een iets minder dikke bruin/gele
-een dunne groene
Deze 3 verdwijnen in een kabelboom en ik heb geprobeerd die te volgen.Dat lukt niet best.Bij de regelaar zitten 2 aansluitingen.Op de ene zit een dunnere groene draad (die van de dynamo komt?) en op de andere aansluiting zitten 2 bruin/gele draden aan hetzelfde schuifje.Dit is dezelfde kleur en dikte als op de dynamo.In de kabelboom zie ik ook de dikke bruine lopen ter hoogte van de regelaar maar die loopt gewoon door ,naar ik denk de startmotor en accu.
Het lijkt me ,dat ik de bruin/gele van de oude dynamo gewoon op de nieuwe moet weglaten. De dikke bruine op de plus van de nieuwe dynamo moet aansluiten en de groene van de oude dynamo op de nieuwe dynamo moet zetten.Als deze groene alleen maar naar de regelaar loopt ,hoe komt die dan ooit bij het generator lampje?
Ik ben niet in het bezit van een schema voor dit specifieke type en kan dat ook niet vinden in de documenten op deze site.
Ik wil de boel natuurlijk goed aansluiten en niet het risico lopen de nieuwe dynamo door verkeerd aansluiten stuk te maken.
Wie weet raad?
Bij een amazon verwijder je dan gewoon de regelaar met de bijbehorende kabelboom.Je houdt dan 2 draden over een dikke en een dunne . De dunne (rode) is voor het amp lampje en de dikke rode gaat via contactslot naar de startmotor en zo naar de accu via de hele dikke rode pluskabel. Die sluit je dan aan op de nieuwe wisselstroomdynamo met regelaar.Geen problemen.
Bij deze 1800 s b20 carburateur versie zit de losse regelaar op het linker binnenscherm.Vanaf de dynamo lopen 3 draden:
-een dikke bruine
-een iets minder dikke bruin/gele
-een dunne groene
Deze 3 verdwijnen in een kabelboom en ik heb geprobeerd die te volgen.Dat lukt niet best.Bij de regelaar zitten 2 aansluitingen.Op de ene zit een dunnere groene draad (die van de dynamo komt?) en op de andere aansluiting zitten 2 bruin/gele draden aan hetzelfde schuifje.Dit is dezelfde kleur en dikte als op de dynamo.In de kabelboom zie ik ook de dikke bruine lopen ter hoogte van de regelaar maar die loopt gewoon door ,naar ik denk de startmotor en accu.
Het lijkt me ,dat ik de bruin/gele van de oude dynamo gewoon op de nieuwe moet weglaten. De dikke bruine op de plus van de nieuwe dynamo moet aansluiten en de groene van de oude dynamo op de nieuwe dynamo moet zetten.Als deze groene alleen maar naar de regelaar loopt ,hoe komt die dan ooit bij het generator lampje?
Ik ben niet in het bezit van een schema voor dit specifieke type en kan dat ook niet vinden in de documenten op deze site.
Ik wil de boel natuurlijk goed aansluiten en niet het risico lopen de nieuwe dynamo door verkeerd aansluiten stuk te maken.
Wie weet raad?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 19:54 #107343
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic wisselsstroomdynamo p 1800 s b20 met carburateurs
Niek,
Ik weet geen raad, wel heb ik gekeken in het PDF bestand onder documentatie. Daar staan meerdere schema's. Ik moet ergens nog een linkje hebben van een groot electrisch schema voor een 1800S. Zal hem proberen op te zoeken.
Hier in ieder geval het linkje met het pdf bestand waarin in ieder geval schema's staan: Klik!
EDIT: met Google zoeken op 'Wiring Diagram Volvo 1800S' kwam ik onderstaand schema tegen:
te groot om te plaatsen, dus even klikken!
Hoop dat het je toch kan helpen.
Ik weet geen raad, wel heb ik gekeken in het PDF bestand onder documentatie. Daar staan meerdere schema's. Ik moet ergens nog een linkje hebben van een groot electrisch schema voor een 1800S. Zal hem proberen op te zoeken.
Hier in ieder geval het linkje met het pdf bestand waarin in ieder geval schema's staan: Klik!
EDIT: met Google zoeken op 'Wiring Diagram Volvo 1800S' kwam ik onderstaand schema tegen:
te groot om te plaatsen, dus even klikken!
Hoop dat het je toch kan helpen.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 20:40 #107350
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wisselsstroomdynamo p 1800 s b20 met carburateurs
Hoi Boele,
Dank voor je vlotte reactie .De schemas die je geeft zijn helaas alle voor de types met de gelijkstroomdynamo.Een schema voor een E of een ES is mogelijk ook geschikt voor de aansluiting van de wisselstroomdynamo van het type waar ik mee bezig ben.Misschien kan een ander helpen?
Dank voor je vlotte reactie .De schemas die je geeft zijn helaas alle voor de types met de gelijkstroomdynamo.Een schema voor een E of een ES is mogelijk ook geschikt voor de aansluiting van de wisselstroomdynamo van het type waar ik mee bezig ben.Misschien kan een ander helpen?
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 20:42 #107351
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic wisselsstroomdynamo p 1800 s b20 met carburateurs
ik heb het schema bekeken en daar is natuurlijk best uit te komen......
met meten moet dit geen probleem zijn , een simpele weerstandsmeting door de draden heen en klaar.
er is echter een andere manier.
met een moderne dynamo heb je 2 draden , de b+ en de d+ dat is alles.
de b+ is een dikke draad naar de accu.
de d+ een dunne draad naar het laadlampje.
de manier is het afschermen van de draden in de kabelboom met b.v. krimpkous.
het trekken van 2 nieuwe draden , 1 naar de accu en 1 naar het laadlampje.
je omzeilt dan de draadboom , laat verder de draadboom origineel zonder hierin te hoeven knippen e.d.
de draadboom zelf kan inwendig vertakkingen hebben ofwel verbindingen hebben , dat is uit te sluiten met metingen.
de kabelboom is immers gemaakt voor een dynamo met losse regelaar en andere aansluitingen.
het is geen originele oplossing maar dat is de dynamo zelf ook niet.
voordeel is een bedrijfszekere/veilige aansluiting zonder aanpassingen van de draadboom.
met meten moet dit geen probleem zijn , een simpele weerstandsmeting door de draden heen en klaar.
er is echter een andere manier.
met een moderne dynamo heb je 2 draden , de b+ en de d+ dat is alles.
de b+ is een dikke draad naar de accu.
de d+ een dunne draad naar het laadlampje.
de manier is het afschermen van de draden in de kabelboom met b.v. krimpkous.
het trekken van 2 nieuwe draden , 1 naar de accu en 1 naar het laadlampje.
je omzeilt dan de draadboom , laat verder de draadboom origineel zonder hierin te hoeven knippen e.d.
de draadboom zelf kan inwendig vertakkingen hebben ofwel verbindingen hebben , dat is uit te sluiten met metingen.
de kabelboom is immers gemaakt voor een dynamo met losse regelaar en andere aansluitingen.
het is geen originele oplossing maar dat is de dynamo zelf ook niet.
voordeel is een bedrijfszekere/veilige aansluiting zonder aanpassingen van de draadboom.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 20:51 #107353
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wisselsstroomdynamo p 1800 s b20 met carburateurs
Bedankt R.Brandt.
Ik heb zelf ook al gedacht om gewoon een dikke draad naar de accu te leggen,maar blijft de vraag, Wat doe ik dan met de draad naar het lampje?
niek de boer
Ik heb zelf ook al gedacht om gewoon een dikke draad naar de accu te leggen,maar blijft de vraag, Wat doe ik dan met de draad naar het lampje?
niek de boer
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-10-2011 21:22 #107356
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic wisselsstroomdynamo p 1800 s b20 met carburateurs
Beste Niek
Wanneer je toch al een draad naar de accu aan het leggen bent, kun je misschien ook een draadje van D+ van de dynamo naar het lampje leggen. Op de ene kant van het lampje staat dan +12v, van de andere kant van het lampje loopt de draad dan naar D+. Zo heb ik het in de PV.
Wat er gebeurt is: Wanneer de dynamo stilstaat, en het contact wordt aangezet, loopt er stroom via het lampje naar D+, dit is het veld van de dynamo. Daar onstaat dan een magnetisch veld. Zodra de dynamo draait, gaat het veld zelf spanning leveren. Dan loopt er een stroompje terug van D+ naar het lampje. Het lampje krijgt dan ven twee kanten +12V aangeboden en brandt niet meer.
Hopelijk heb je hier wat aan, succes, Sven
Wanneer je toch al een draad naar de accu aan het leggen bent, kun je misschien ook een draadje van D+ van de dynamo naar het lampje leggen. Op de ene kant van het lampje staat dan +12v, van de andere kant van het lampje loopt de draad dan naar D+. Zo heb ik het in de PV.
Wat er gebeurt is: Wanneer de dynamo stilstaat, en het contact wordt aangezet, loopt er stroom via het lampje naar D+, dit is het veld van de dynamo. Daar onstaat dan een magnetisch veld. Zodra de dynamo draait, gaat het veld zelf spanning leveren. Dan loopt er een stroompje terug van D+ naar het lampje. Het lampje krijgt dan ven twee kanten +12V aangeboden en brandt niet meer.
Hopelijk heb je hier wat aan, succes, Sven
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 21:39 #107358
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic wisselsstroomdynamo p 1800 s b20 met carburateurs
je bent me net voor Sven 
zo heb ik het ook.
en Niek gebruik tussen de accu en dynamo een dikkere draad dan nu in de kabelboom
de oude dynamo is als ik het goed heb 35 amp.
ik weet niet wat voor vervangende dynamo je hebt maar deze zijn meestal zwaarder dan 35 amp.
dan moet ook de draaddiameter groter worden zeg 5mm2 , i.p.v.3mm2.

zo heb ik het ook.
en Niek gebruik tussen de accu en dynamo een dikkere draad dan nu in de kabelboom

de oude dynamo is als ik het goed heb 35 amp.
ik weet niet wat voor vervangende dynamo je hebt maar deze zijn meestal zwaarder dan 35 amp.
dan moet ook de draaddiameter groter worden zeg 5mm2 , i.p.v.3mm2.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 22:04 #107360
door Niek de Boer
Ik denk ,dat ik het zo ga doen.Allemaal hartelijk bedankt voor de hulp.
- v ramselaar
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2011 10:28 #107370
door v ramselaar
Beantwoord door v ramselaar in topic wisselsstroomdynamo p 1800 s b20 met carburateurs
hallo
het schema wat in de site staat is van een gelijkstroom dynamo dus niet geheel bruikbaar
weet U zeker dat U een wisselstoom dynamo op de auto heeft zitten ???
bij U is waarschijnlijk èèn van de bruin gele draden de controle lamp
als de stekkers los zitten neem dan een spanningszoeker
zet het contackt aan
het draadje van de spanning zoeker aan massa
als U nu met de spanning zoeker de bruin gele draad aanraakt gaat het controle lampje branden
zo ja knip ze los van elkaar en kijk welke van de twee
als U een gelijkstroom dyname heeft zit er een constand + draad op de regelaar de B+ (dikke bruine )
er staat op de dynamo op geen van alle draden spanning als de motor niet loopt
als U een wissestoom dynamo heeft zit de B+ al aan de dynamo er staat altijd spanning op
bij ombouw gelijkstroom naar wisselstroom
dikke bruine B+ op regelaar verbinden met de dikke bruin gele
dunne bruin gele losknippen
nu heeft u een constante + voor op de B + wisselstroom dynamo dikke bruin geel
voor het contole lampje verbind u bij de regelaar de dunne losgeknipte bruingele aan de groene
de groene bij de dynamo gaat nu op de D+ of 61 van de wisselstroom dynamo
als de bruin gele draden even dik zijn test dan welke controle lamp als boven uitgelegd
george
het schema wat in de site staat is van een gelijkstroom dynamo dus niet geheel bruikbaar
weet U zeker dat U een wisselstoom dynamo op de auto heeft zitten ???
bij U is waarschijnlijk èèn van de bruin gele draden de controle lamp
als de stekkers los zitten neem dan een spanningszoeker
zet het contackt aan
het draadje van de spanning zoeker aan massa
als U nu met de spanning zoeker de bruin gele draad aanraakt gaat het controle lampje branden
zo ja knip ze los van elkaar en kijk welke van de twee
als U een gelijkstroom dyname heeft zit er een constand + draad op de regelaar de B+ (dikke bruine )
er staat op de dynamo op geen van alle draden spanning als de motor niet loopt
als U een wissestoom dynamo heeft zit de B+ al aan de dynamo er staat altijd spanning op
bij ombouw gelijkstroom naar wisselstroom
dikke bruine B+ op regelaar verbinden met de dikke bruin gele
dunne bruin gele losknippen
nu heeft u een constante + voor op de B + wisselstroom dynamo dikke bruin geel
voor het contole lampje verbind u bij de regelaar de dunne losgeknipte bruingele aan de groene
de groene bij de dynamo gaat nu op de D+ of 61 van de wisselstroom dynamo
als de bruin gele draden even dik zijn test dan welke controle lamp als boven uitgelegd
george
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-10-2011 11:37 #107371
door Rene Brandt
dit klopt helemaal 
alleen ben je dan de kabelboom aan het verknippen
de vraag is waar je de voorkeur voor hebt.

alleen ben je dan de kabelboom aan het verknippen

de vraag is waar je de voorkeur voor hebt.