- Berichten: 430
Groot licht??
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-08-2011 16:51 #105184
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Groot licht?? is gemaakt door Ruud Klok (GAST)
Hallo forum,
Ik ben in het bezit van een Amazon uit 1967 en zit met een aantal zaken betreffende mijn Ama.
Een er van is dat mijn grootlicht prima werkt via de voetschakelaar, echter niet via de sein/richting aanwijzer handle.
Nu heb ik al uitgebreid in de documentatie gezocht en weet dat in de schakelaar 4 contacten zitten.
1 - Geel = spanning op de schakelaar;
2 - Groen = richting aanwijzer rechts;
3 - Blauw = richting aanwijzer links;
4 - Grijs = Signaal naar het relais voor grootlicht seinen.
Nu werkt de schakelaar wat betreft de richtingaanwijzers naar behoren maar bij het seinen krijg ik geen spanning op de grijze draad.
Als ik van onder het stuur kijk zie ik dat een palletje ontspant bij het naar voren halen van de schakelaar maar zie verder geen resultaat, schakelaar lijkt altijd contact te maken maar krijg geen spanning.
Is de schakelaar nou stuk of zie ik iets niet.
Alvast bedankt,
Ruud
Ik ben in het bezit van een Amazon uit 1967 en zit met een aantal zaken betreffende mijn Ama.
Een er van is dat mijn grootlicht prima werkt via de voetschakelaar, echter niet via de sein/richting aanwijzer handle.
Nu heb ik al uitgebreid in de documentatie gezocht en weet dat in de schakelaar 4 contacten zitten.
1 - Geel = spanning op de schakelaar;
2 - Groen = richting aanwijzer rechts;
3 - Blauw = richting aanwijzer links;
4 - Grijs = Signaal naar het relais voor grootlicht seinen.
Nu werkt de schakelaar wat betreft de richtingaanwijzers naar behoren maar bij het seinen krijg ik geen spanning op de grijze draad.
Als ik van onder het stuur kijk zie ik dat een palletje ontspant bij het naar voren halen van de schakelaar maar zie verder geen resultaat, schakelaar lijkt altijd contact te maken maar krijg geen spanning.
Is de schakelaar nou stuk of zie ik iets niet.
Alvast bedankt,
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
07-08-2011 18:08 #105186
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Groot licht??
hallo allemaal,
Kijk ik net weer in het schema en kom ik er achter dat er via de schakelaar massa gemaakt wordt.
Dus geen spanning
en toch niet goed gekeken.
Nu snap ik het dus helemaal niet meer.
Nogmaals gemeten en ik ben er achter gekomen dat de schakelaar wel werkt, en hij maakt gewoon massa.
Maar weet iemand waar ik nu nog kan kijken?? Ik kom er niet achter waar het relais zit, je moet hem horen bij gebruik maar...
Er zit in de motorruimte wel 2 relais maar geen grijze draad....
Nogmaals bedankt, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen...
Ruud
Kijk ik net weer in het schema en kom ik er achter dat er via de schakelaar massa gemaakt wordt.
Dus geen spanning
en toch niet goed gekeken.Nu snap ik het dus helemaal niet meer.
Nogmaals gemeten en ik ben er achter gekomen dat de schakelaar wel werkt, en hij maakt gewoon massa.
Maar weet iemand waar ik nu nog kan kijken?? Ik kom er niet achter waar het relais zit, je moet hem horen bij gebruik maar...
Er zit in de motorruimte wel 2 relais maar geen grijze draad....
Nogmaals bedankt, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen...
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1918
07-08-2011 21:29 #105196
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Groot licht??
Aan het grootlicht relais zitten drie aansluitingen : een dubbele rode draad op 87.De ene gaat naar het blauwe grootlicht lampje en de andere naar de koplampen
een zwarte draad op 30 naar zekeringkast.
een grijze draad op 85 naar schakelaar
Het andere relais is voor de achteruitrijlichten.
3 aansluitingen : grijs !!! (niet verwisselen met andere grijze draad) op 87
bruin op 30 zekeringkast
zwart op 85 naar contact op versnellingsbak
Origineel zit het grootlichtrelais aan de voorzijde en het achteruitrijlichtrelais aan de achterzijde
Ik doe dit even uit mijn hoofd,dus ik houd wel een slag om de arm.
Het relais kan ook stuk zijn! Doen je achteruit rijlichten het wel ( zo niet mogelijke verwisseling grijze draad).
De voetschakelaar gaat niet via het relais en staat in feite los van het signaal.
Je schrijft ,dat je richtingaanwijzers goed werken.Maar dan moet je toch wel bij linksaf gaan de schakelaar naar boven zetten en bij rechtsaf gaan naar beneden,want de groene draad is voor links en de blauwe voor rechts.Het kan zijn ,dat je je vergist hebt bij het opschrijven,anders zijn er verderop draden verwisseld.
een zwarte draad op 30 naar zekeringkast.
een grijze draad op 85 naar schakelaar
Het andere relais is voor de achteruitrijlichten.
3 aansluitingen : grijs !!! (niet verwisselen met andere grijze draad) op 87
bruin op 30 zekeringkast
zwart op 85 naar contact op versnellingsbak
Origineel zit het grootlichtrelais aan de voorzijde en het achteruitrijlichtrelais aan de achterzijde
Ik doe dit even uit mijn hoofd,dus ik houd wel een slag om de arm.
Het relais kan ook stuk zijn! Doen je achteruit rijlichten het wel ( zo niet mogelijke verwisseling grijze draad).
De voetschakelaar gaat niet via het relais en staat in feite los van het signaal.
Je schrijft ,dat je richtingaanwijzers goed werken.Maar dan moet je toch wel bij linksaf gaan de schakelaar naar boven zetten en bij rechtsaf gaan naar beneden,want de groene draad is voor links en de blauwe voor rechts.Het kan zijn ,dat je je vergist hebt bij het opschrijven,anders zijn er verderop draden verwisseld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-08-2011 21:51 #105202
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Groot licht??
Als het groot licht wel werkt via de voetschakelaar is het grootlicht relais goed, de fout zit in de richtingaanwijs/groot licht schakelaar. Draadbreuk, versleten oid. Als je een goede wilt, heb ze liggen, zit in Arnhem.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1918
08-08-2011 12:09 #105218
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Groot licht??
Wat Zee zegt lijkt me niet juist! Wanneer je het groot licht met de voetschakelaar bedient ,loopt dit niet via het relais.Je kunt dit ook zien in het schema.Indien je het hele relais weg laat,werkt het groot licht gewoon wel via de voetschakelaar.
De grootlichtsignaalschakelaar hoeft dus niet defect te zijn.
Ik raad je het volgende aan:
Kijk met een proeflampje of er spanning staat op de grijze draad aan de raw schakelaar achter het stuurkkapje.Hier moet spanning op staan ,ook al is het contact niet ingeschakeld.Als hier geen spanning op staat is er zeker iets mis,maar dat hoeft helemaal niet aan de schakelaar te liggen.
Je proeflampje moet uit gaan als je de schakalaar naar je toe haalt.
Gaat dat niet uit,dan kan het aan de schakelaar liggen.Maar controleer of de schakelaar wel massa maakt via de zwarte draad,die aan een van de twee parkerboutjes zit voor de bevestiging van de schakelaar aan de stuurkolom.Die zwarte draad komt via de kabelboom,waarin ook de gele en blauwe en de groene draad zitten.De zwarte massa draad zit vast onder het parkerboutje waarmee het chokemechanisme vast zit.Hieraan zit ook de houder voor het richtingaanwijzerrelais vast.Dit zit onder het dashboard.Wanneer hier geen massa is ,werken de richtingaanwijzers wel,maar het grootlichtsignaal niet.
Dit kan dus een oorzaak zijn.
Het relais onder de motorkap (dit kan origineel rond of rechthoekig zijn)zit links op het binnenscherm.
Op de zwarte draad moet altijd spanning staan.Deze komt van de onderste zekering af en daar staat -ongeacht of het contact is ingeschakeld of niet -spanning.Het relais geeft die spanning -als het goed is - altijd door aan de grijze draad.Daarom staat daar ook altijd spanning op bij de schakelaar.
Als je de schakelaar naar je toe haalt, wordt de spanning ahw ""onderbroken""dmv de massa,die de schakelaar moet maken,
waardoor het relais de spanning doorgeeft aan de rode draden die het groot licht doen branden.
Ik weet niet zeker of het relais massa moet maken via de bevestigingsparkers op het binnenscherm. Dus zet het voor de zekerheid goed vast.Je voelt en hoort of het relais werkt.
Mijn ervaring is dat dit euvel meestal aan het relais te wijten is.
Je weet nu in elk geval hoe een en ander hoort te werken en je kunt wat uitproberen.
Ik ben geen electroman dus mijn bewoordingen zijn wellicht voor kritiek vatbaar,maar door ervaring weet ik wel zeker dat het zo werkt.
Ik merk nog op dat grootlicht signaal niet verplicht is voor de apk
Veel succes toegewenst!
De grootlichtsignaalschakelaar hoeft dus niet defect te zijn.
Ik raad je het volgende aan:
Kijk met een proeflampje of er spanning staat op de grijze draad aan de raw schakelaar achter het stuurkkapje.Hier moet spanning op staan ,ook al is het contact niet ingeschakeld.Als hier geen spanning op staat is er zeker iets mis,maar dat hoeft helemaal niet aan de schakelaar te liggen.
Je proeflampje moet uit gaan als je de schakalaar naar je toe haalt.
Gaat dat niet uit,dan kan het aan de schakelaar liggen.Maar controleer of de schakelaar wel massa maakt via de zwarte draad,die aan een van de twee parkerboutjes zit voor de bevestiging van de schakelaar aan de stuurkolom.Die zwarte draad komt via de kabelboom,waarin ook de gele en blauwe en de groene draad zitten.De zwarte massa draad zit vast onder het parkerboutje waarmee het chokemechanisme vast zit.Hieraan zit ook de houder voor het richtingaanwijzerrelais vast.Dit zit onder het dashboard.Wanneer hier geen massa is ,werken de richtingaanwijzers wel,maar het grootlichtsignaal niet.
Dit kan dus een oorzaak zijn.
Het relais onder de motorkap (dit kan origineel rond of rechthoekig zijn)zit links op het binnenscherm.
Op de zwarte draad moet altijd spanning staan.Deze komt van de onderste zekering af en daar staat -ongeacht of het contact is ingeschakeld of niet -spanning.Het relais geeft die spanning -als het goed is - altijd door aan de grijze draad.Daarom staat daar ook altijd spanning op bij de schakelaar.
Als je de schakelaar naar je toe haalt, wordt de spanning ahw ""onderbroken""dmv de massa,die de schakelaar moet maken,
waardoor het relais de spanning doorgeeft aan de rode draden die het groot licht doen branden.
Ik weet niet zeker of het relais massa moet maken via de bevestigingsparkers op het binnenscherm. Dus zet het voor de zekerheid goed vast.Je voelt en hoort of het relais werkt.
Mijn ervaring is dat dit euvel meestal aan het relais te wijten is.
Je weet nu in elk geval hoe een en ander hoort te werken en je kunt wat uitproberen.
Ik ben geen electroman dus mijn bewoordingen zijn wellicht voor kritiek vatbaar,maar door ervaring weet ik wel zeker dat het zo werkt.
Ik merk nog op dat grootlicht signaal niet verplicht is voor de apk
Veel succes toegewenst!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
08-08-2011 18:20 #105226
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Groot licht??
Heren,
Alvast bedankt, ik ga zo nog ff kijken of ik wat kan vinden,
Hier kan ik denk ik wel wat mee....
Wordt vervolgd...
En Niek, die velgen, helemaal super
Ruud
Alvast bedankt, ik ga zo nog ff kijken of ik wat kan vinden,
Hier kan ik denk ik wel wat mee....
Wordt vervolgd...
En Niek, die velgen, helemaal super
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
08-08-2011 20:39 #105229
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Groot licht??
Heren,
Ben alweer wat verder dankzij jullie hulp!
Ik ben er achter gekomen dat er inderdaad spanning staat op het relais door de zwarte draad die van de onderste zekering komt.
Dan heb je de rode draden (2) de grijze draad, hier staat ook spanning op, maar niet onder het stuur..... rara....
De gene die aan deze auto heeft geklust heeft waarschijnlijk het een en ander verwisseld want de grijze draad (los contactje) stond onder spanning door de zelfde zekering??
Nu maar even kijken of mijn achteruirijlicht het wel doet, misschien wordt deze wel helemaal niet gevoed...
Maar weer ff meten...
Wordt vervolgd
Ruud
Ben alweer wat verder dankzij jullie hulp!
Ik ben er achter gekomen dat er inderdaad spanning staat op het relais door de zwarte draad die van de onderste zekering komt.
Dan heb je de rode draden (2) de grijze draad, hier staat ook spanning op, maar niet onder het stuur..... rara....
De gene die aan deze auto heeft geklust heeft waarschijnlijk het een en ander verwisseld want de grijze draad (los contactje) stond onder spanning door de zelfde zekering??
Nu maar even kijken of mijn achteruirijlicht het wel doet, misschien wordt deze wel helemaal niet gevoed...
Maar weer ff meten...
Wordt vervolgd
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
08-08-2011 22:00 #105231
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Groot licht??
Daar ben ik weer....
Lichtsignaal schakelaar krijgt spanning van de gele draad en deze wordt doorgeschakeld naar de richtingaanwijzers, die het overigens net zo doen als in mijn andere auto (ik zal de kleuren dus wel door elkaar hebben gehaald :oops: )
De zwarte draad onder het stuurkapje is inderdaad aangesloten op het schroefje die zorgt voor massa bij de chokehandle.
De grijze draad heeft geen spanning, wordt wel verbonden met de massa dmv de schakelaar dus deze werkt gewoon.
Nu moet ik dus nog de draad maar opnieuw trekken of kijken waar er ergens een losse draad in de kabelboom zit, misschien wel met een stekkertje die los gekomen is en toen maar op de zekering geplaatst is... geen flauw idee.... Relais wordt in ieder geval niet aangestuurd door de schakelaar.
Voor zover bedankt voor de tips....
Ruud
Lichtsignaal schakelaar krijgt spanning van de gele draad en deze wordt doorgeschakeld naar de richtingaanwijzers, die het overigens net zo doen als in mijn andere auto (ik zal de kleuren dus wel door elkaar hebben gehaald :oops: )
De zwarte draad onder het stuurkapje is inderdaad aangesloten op het schroefje die zorgt voor massa bij de chokehandle.
De grijze draad heeft geen spanning, wordt wel verbonden met de massa dmv de schakelaar dus deze werkt gewoon.
Nu moet ik dus nog de draad maar opnieuw trekken of kijken waar er ergens een losse draad in de kabelboom zit, misschien wel met een stekkertje die los gekomen is en toen maar op de zekering geplaatst is... geen flauw idee.... Relais wordt in ieder geval niet aangestuurd door de schakelaar.
Voor zover bedankt voor de tips....
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 534
08-08-2011 22:14 #105232
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Groot licht??
Ben door de enorme lappen tekst niet helemaal zeker of ik ze allemaal nog op een rijtje heb, maar toch: het zou volgens mij een logische verklaring zijn als je relais het niet doet. Heb je al uitgesloten dat een kapot relais de oorzaak is door simpelweg met een los draadje contact te maken om het relais te schakelen?
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1918
08-08-2011 23:56 #105236
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Groot licht??
Het relais kan pas werken,als op de grijze draad aan de schakelaar spanning staat,die wordt onderbroken door bedienen van de schakelaar.
Er staat bij de schakelaar geen spanning op de grijze draad.Die spanning staat wel aan de relais- kant van die grijze draad.Het relais geeft de spanning dus wel door van de zwarte naar de grijze draad.Het relais kan door het ontbreken van spanning op de schakelaar nooit functioneren.Het betekent natuurlijk nog niet dat het relais ook goed is.Dat moet later blijken.
Het probleem zit hem dus hierin dat, de grijze draad onderweg is onderbroken, of het is de verkeerde grijze draad die aan het relais zit.
Kan het niet zo zijn,dat aan het grootlichtrelais de grijze draad zit die op 87 van het relais van de achteruitrijlichten hoort.Die zouden dan natuurlijk doorlopend moeten branden .Ook als het contact uit staat.Maar wellicht heeft men om dat probleem op te lossen de grijze draad bij de achteruitrijlichten afgesloten.Vandaar ook mijn vraag :functioneren de achteruitrijlichten goed.Hier heb ik nog geen duidelijkheid over gekregen!
Let wel: dit laatste hoeft niet zo te zijn,maar het is een vergissing die makkelijk gemaakt kan worden.Die twee grijze draden komen dicht bij elkaar uit de kabelboom.
Ik zou eens een proefdraad leggen van relais naar de grootlichtschakelaar.
Als je dit soort storingen op deze manier op afstand moet oplossen .heb je nu eenmaal heel wat tekst nodig om duidelijk te zijn.Die tekst moet dan ook nog zeer aandachtig gelezen worden anders gaat het niet goed.
Zoals ik al zei,ik ben zeker geen electrotechnicus,maar ik ken wel het hele bedradingsschema van een amazon uit mijn hoofd en ik heb al heel wat vreemde aansluitingen in amazons gezien en kunnen herstellen.
Als ik de auto hier had,was het probleem vrijwel zeker al lang opgelost.
Er staat bij de schakelaar geen spanning op de grijze draad.Die spanning staat wel aan de relais- kant van die grijze draad.Het relais geeft de spanning dus wel door van de zwarte naar de grijze draad.Het relais kan door het ontbreken van spanning op de schakelaar nooit functioneren.Het betekent natuurlijk nog niet dat het relais ook goed is.Dat moet later blijken.
Het probleem zit hem dus hierin dat, de grijze draad onderweg is onderbroken, of het is de verkeerde grijze draad die aan het relais zit.
Kan het niet zo zijn,dat aan het grootlichtrelais de grijze draad zit die op 87 van het relais van de achteruitrijlichten hoort.Die zouden dan natuurlijk doorlopend moeten branden .Ook als het contact uit staat.Maar wellicht heeft men om dat probleem op te lossen de grijze draad bij de achteruitrijlichten afgesloten.Vandaar ook mijn vraag :functioneren de achteruitrijlichten goed.Hier heb ik nog geen duidelijkheid over gekregen!
Let wel: dit laatste hoeft niet zo te zijn,maar het is een vergissing die makkelijk gemaakt kan worden.Die twee grijze draden komen dicht bij elkaar uit de kabelboom.
Ik zou eens een proefdraad leggen van relais naar de grootlichtschakelaar.
Als je dit soort storingen op deze manier op afstand moet oplossen .heb je nu eenmaal heel wat tekst nodig om duidelijk te zijn.Die tekst moet dan ook nog zeer aandachtig gelezen worden anders gaat het niet goed.
Zoals ik al zei,ik ben zeker geen electrotechnicus,maar ik ken wel het hele bedradingsschema van een amazon uit mijn hoofd en ik heb al heel wat vreemde aansluitingen in amazons gezien en kunnen herstellen.
Als ik de auto hier had,was het probleem vrijwel zeker al lang opgelost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





