aansluiting amperemeter

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2011 09:34 #103172 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aansluiting amperemeter
Even los van het feit of een Ampere meter zinnig of onzinnig is, moet het aansluiten toch niet al te moeilijk zijn.
Er even van uitgaande dat een P1800 in elektrisch opzicht niet al te veel afwijikt van een Amazon (die kan ik namelijk dromen) moet je een Ampere meter aslvolgt aansluiten.
Op de startmotor zitten drie dikke draden onder een moer vastgeklemd; de dikke rode die naar de accu loopt, een iets minder dikke zwarte die naar de spanningsregelaar loopt (of rechtstreeks naar de dynamo met ingebouwde spanningsregelaar) en een zwarte draad die naar het contactslot gaat.

Deze twee zwarte draden moet je losnemen en op de eerste aansluiting van ampere meter aansluiten; de ander zijde van de Amperemeter gaat dan terug naar de startmotor waar de dikke rode draad op zit.
Op deze manier loopt zopwel de laad-stroom als de ontlaad-stroom door je Amperemeter. Alleen de startstroom ( ~ 200A ) loopt niet door de Amperemeter.
(als de motor stilstaat en je schakelt verbruikers in moet de meter naar de min-zijde uitslaan, zo niet dan moet je even de aansluitingen op de Ampere meter omwisselen)

Houdt wel alle veiligheidswaarschuwingen die door anderen zijn gegeven goed in de gaten.
En uiteraard de minpool van de accu loskoppelen als je aan de elektriek aan het klussen ben!!

Succes, Han

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2011 11:00 #103174 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic aansluiting amperemeter
Klasse, Han. Hiernaar was ik op zoek. Ik ga dikke draden kopen. En dikke klem-ogen. :)

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD