aansluiting amperemeter

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 00:28 #103131 door Rob Spoon
aansluiting amperemeter is gemaakt door Rob Spoon
Waar kan ik die het beste aansluiten in mijn 1800S? Ik heb hem nu tussen bobine + en het contactslot staan, maar daar meet hij geen laadstroom. Losse meter op de accu laat zien dat de laadspanning perfect is.
Hij moet toch de verhouding tussen verbruikers en laadstroom kunnen weergeven?
De voeding van de verlichting komt volgens het schema van de startmotor af, die is direct gekoppeld aan de accu.
Maar de voeding van de rest komt van de spanningsregelaar. Die kunnen dus niet samen door één meter, lijkt me. Of moet ik dan de verlichting ook van de spanningsregelaar afhalen?
En als ik de - kant meet, is de volle startmotor-stroom teveel.

:?:

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-05-2011 10:36 #103134 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic aansluiting amperemeter
Hoi Rob,

Ik heb even ge-googled op "aansluiten ampèremeter" en de resultaten komen overeen met hetgeen ik al dacht.
De ampère-meter moet in serie in de voedende (+) draad vanaf dynamo naar de accu worden opgenomen (simpel gezegd: alle stroom moet door de meter heen en er niet omheen kunnen).
Let er wel op dat je een voldoende dikke draad gebruikt voor het aansluiten om warmteontwikkeling (en daarmee brand) te voorkomen. Gebruik veiligheidshalve een iets dikkere draad dan nu de +draad van de dynamo is.

Een Voltmeter kan je gewoon parallel aansluiten (dus als een soort brug) over de plus en de min van de accu.

scu6,
Robert

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 11:13 #103137 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic aansluiting amperemeter
hangt van het type auto af.
bij sommige typen gaat er één dikke draad (16mm2) vanaf de accu naar de startmotor en gaat daarvandaan de voeding ("draad A") verder de auto in.
bij andere, b.v. de 140 >1970, loopt er een aparte dikke draad (16mm2) naar de startmotor én eentje ("draad B")(6mm2) vanaf de accu om de rest te voeden.
afhankelijk van het type moet je dus "draad A" of "draad B" hebben. sluit de ampere-meter in ieder geval zodanig aan dat de stroom van de startmotor er niet doorheen loopt!
gebruik draad dat dik genoeg is en houdt hierbij rekening met de grotere lengte naar en van je dashboard omdat je anders te maken kunt krijgen met te veel spanningsverlies.
:idea: let op: deze kabel is ongezekerd; zorg er dus voor dat deze netjes aangelegd wordt; van goede isolatie (desnoods extra isolatieslang eromheen) is voorzien en geen scherpe metalen delen tegenkomt! het zou jammer zijn als je outo dankzij een amperemeter in rook op gaat... :cry:

Groet, Hans

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 12:35 #103139 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic aansluiting amperemeter
de voorgaande reacties zijn juist :)
ik zou er nog wel wat aan willen toevoegen,,

natuurlijk is het leuk om het origineel te houden , ik denk er echter het volgende van,,

- uitslag amperemeter is vrijwel nutteloos , het is alleen leuk om er een metertje bij te hebben.
- door de serieschakeling gaat de volle stroom door de ongezekerde meter en de bekabeling , dit geeft een risico op storing , warmteontwikkeling en brandgevaar.
- je kan ook de schakeling wat modificeren , ombouwen zodat niet alle stroom door de meter gaat maar bijvoorbeeld alleen
de accessoires , radio , ventilator e.d. , je hebt dan evengoed een meteruitslag en verminderd de kans op storing en brandgevaar.
- de schakeling is gedateerd en achterhaald , bij storing aan de amperemeter , wat niet vreemd is omdat alle stroom er doorheen gaat en de meter warm wordt en vervolgens weer afkoeld verouderd de meter inwendig door de thermische belasting
je komt dus echt stil te staan bij een deffect in een dergelijke schakeling.

deze schakeling werd ook in de jaren 60 en 70 toegepast bij alfa romeo , deze werden toen veelal gemodificeerd vanwege de problemen die deze schakeling opleverde.

wat wel nuttig is is een voltmeter parallel aan de accu om de laadspanning te controleren.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 14:34 #103140 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic aansluiting amperemeter
Alle opmerkingen zijn juist. Het lijkt er dus op dat je niet zowel de laadstroom als de gebruiksstroom kunt weergeven. Jammer, want dat was het idee. Om in de gaten te kunnen houden of de laadstroom voldoende is bij de (meer dan originele) stroomverbruikers.
En een amperemeter kan dat in principe beter weergeven dan een voltmeter.

Ik ga ff zoeken in de engelse auto-werels. TR. MG. Daar zitten ook vaan ammeters in. Kijken of ik schema's kan vinden.
Even later: Hebbes. Straks maar vergelijken met het P1800 schema.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 16:28 #103146 door Rob Spoon
Zelfs de kleuren van de bekabeling inde TR en de P1800 zijn gelijk! Alleen hebben de alternators van de TR's een extra + aansluiting naar + startmotor, daar zit de ammeter tussen.

Als ik nou de twee dikkere bruine draden, van de startmotor (naar lichtschakelaar) en van de spanningsregelaar (naar zekering) samen door de ammeter stuur? Of kunnen die niet samen aan de spanningsregelaar hangen, is de belasting van de verlichting teveel voor de spanningsregelaar?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 17:01 #103147 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic aansluiting amperemeter
hallo Rob,,

wat wil je meten?? en waarom?.
je meet de stroom door de aangesloten verbruikers , waarom? lijkt mij niet interessant ;)
het enige in het laadcircuit wat interessant is dat je accu wordt geladen ofwel dat er minimaal net zoveel stroom ingaat als eruit.
met een voltmeter kan je de accuspanning in de gaten houden , als er meer uitgaat als erin daalt de accuspanning.
je hebt een amperemeter (origineel) in de auto , dan zou ik hem zelf zo aansluiten dat hij wel werkt en tegelijk weinig problemen kan gaan opleveren.
een mogelijkheid is bijvoorbeeld om de accessoires groep , en na!! de zekering in serie te zetten met de amperemeter.
dus vanaf de zekeringkast de draad naar radio , ventilator , aansteker e.d. , je meet dan de stroom naar de accessoires en bij storing valt bijvoorbeeld niet je verlichting uit of de ontsteking , dat gebeurd wel bij de originele schakeling en als dat gebeurd is dat ook niet even te maken onderweg.
het blijft een onzinnige meting , maar je meter heeft een uitslag dus je metertjes werken.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 19:32 #103149 door Rob Spoon
Nou, zoals ik al schreef, wil ik - als het ff kan - de verhouding tussen verbruiks- en laadspanning zien. Charge én discharge. Maar dat lijkt ingewikkeld te zijn, helaas.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 20:52 #103153 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic aansluiting amperemeter
Hallo Rob, ik heb een keer in een omgebouwde net-naoorlogse engelse auto een aangepaste 145 kabelboom (gelijkstroomdynamo) met de bij de engelse auto horende ampèremeter geplaatst. Ik moet even nakijken hoe ik dit gedaan heb (kan pas dit weekend, als het dan nog nodig is), maar zover ik weet meet hij hoeveel stroom geladen wordt (of teveel gebruikt wordt), want zover ik me herinner kan hij in positieve en negatieve richting uitslaan. Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 21:01 #103155 door Rob Spoon
Interessant, Rudi. Ik heb de schema's van TR modellen, maar die hebben een alternator met een '+' aansluiting meer. Als jij weet hoe dit te doen met de originele alternator met drie aansluitingen, graag!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD