koplamp lichtsterkte

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2002 23:49 #56244 door
koplamp lichtsterkte is gemaakt door
Afgelopen zondag een prachtige tour gemaakt met mijn amazon en nog 5 andere oldtimer collega's. Zuid Limburg, Duitsland, Belgie...jaa..prachtig. Ook goed om hier en daar wat verbeterpunten te ontdekken aan de amazon. Een van de mensen merkte op dat mijn koplampen nogal zwak licht gaven. Ik heb hier H4 lampen in en ik heb de spanning erover gemeten..bij koude motor (laag toerental) zo'n 10,5V en bij zo'n 1000-1500 toeren netjes 12V (je ziet de spanningsregelaar in werking op de gemeten spanning. Heeft iemand dezelfde ervaring, of is er zelfs een goede oplossing in de vorm van hoger rendement H4 lampen (150%) of een relais bij de lamp? De spanningsregelaar is overigens in orde, en de accu is nieuw....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-12-2002 10:11 #62789 door
Beantwoord door in topic koplamp lichtsterkte
Da's nou een van de "charmes" van een gelijkstroom dynamo ;-) Een wisselstroom dynamo heft een groot gedeelte van dit probleem op Arno (die levert meestal zo'n 13.8V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-12-2002 12:55 #62788 door
Beantwoord door in topic koplamp lichtsterkte
Voor de gehele elektriek geldt dat je alle onnodige obstakels en weerstanden moet vermijden; dus niet te dunne kabel (hoe dunner hoe meer weerstand), goede, schone aansluitingen en schakelaars. Koplampen moet je eigenlijk direct op de accu aansluiten, uiteraard met een bedieningsrelais ertussen; in feite moet je alle weerstanden tussen accu en koplamp minimaliseren tot het hoogstnoodzakelijke en een dikke (korte) kabel gebruiken.Op deze manier heb ik oa. mijn Dodge uit 1948 behandeld en deze 6 volts (!) installatie met gelijkstroomdynamo levert dan voldoende rendement om een nachtrally met extra lampen (geen H4 uiteraard) te rijden en toch prima zicht te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-12-2002 18:34 #62787 door
Beantwoord door in topic koplamp lichtsterkte
Ik heb bij mijn 6-volts Amazon de mistlampen(zowel voor als achter) op een aparte groep aangesloten en dit geeft een aardige lichtopbrengst.Natuurlijk is dit minder bij stationairloop maar dan heb ik ook weinig licht nodig....Rijdend hoop ik Pieter nog een paar keer in het licht te zetten komend jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-12-2002 21:10 #62786 door
Beantwoord door in topic koplamp lichtsterkte
Helaas, ik heb Osram Silverstar (+50%) in mijn H4 units, ik heb een wisselstroomdynamo en de bedrading heeft geen grote spanningsval, en toch vind ik de lichtopbrengst en het lichtbeeld niet erg overtuigend. Ik ga nog relais plaatsen met een korte dikke draad naar de accu, maar ik verwacht geen grote verbetering. Let wel, de hoeveelheid licht is nu lang niet slecht, maar ik heb het gevoel alsof het teveel verspreid wordt (overigens niet genoeg om tot APK-afkeur te leiden). Ik denk dat er niet veel aan te doen valt. Maar als jouw lampen t.o.v. de anderen wel duidelijk zwakker zijn, dan zou ik verbeteringen zeker aanbevelen (+50% lampen en met relais direct op accu).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-12-2002 22:54 #62785 door
Beantwoord door in topic koplamp lichtsterkte
Tja, de charmes van rijden in ontwerpen uit de 50-er jaren.Ik denk dat je ons soort ototjes niet mag en kan vergelijken met de nieuwe Bimmer die je van de baas had mogen leasen als je niet zo eigenwijs was geweest om dat te weigeren.Mijn grootste angst als fietser of rijdend in onze Mini is om over het hoofd gezien te worden door telefonerende moeders in Range Rovers op weg naar een belangrijke afspraak bij de kleuterschool.De lichtopbrengst op mijn Amazon - H4, wisselstroomdynamo - vind ik overigens niet veel slechter dan op mijn 940, is nu in ieder geval beter dan met de conventionele gloeilampjes waar ik dertig jaar mee genoegen heb genomen.De achterlichtjes is een ander verhaal, wie kent een truc om die iets beter zichtbaar te krijgen?In Oldtimer Markt 1/2003 staat een artikel over het met chroomlak spuiten van delen, is dat ook mogelijk bij de reflectoren van onze achterlichten?Wie heeft hier reeds ervaring mee of welke lakprofessional die dit leest kent het antwoord?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-12-2002 02:15 #62784 door
Beantwoord door in topic koplamp lichtsterkte
Om die reden heb ik vrijwel meteen na aanschaf een flink derde remlicht op de hoedenplank geplaatst. Dat vind ik nl. de belanrijkste achterlichten. Bovendien hebben tegenwoordig zoveel auto's drie remlichten dat het met twee nauwelijks opvalt als je remt. Daarom zou ik sowieso een derde remlicht plaatsen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-12-2002 11:28 #62783 door
Beantwoord door in topic koplamp lichtsterkte
Siang,Die "verbetering" van de achterlichten met chroomlak heb ik ook gezien. Volgens mij werkt het niet aangezien het spiegel effect van de lak niet afdoende is. Verder verwacht ik dat de lak in deze sterk temperatuurs en vocht afhankelijke ruimte weer snel onderin de lamp licht. De tip die wel kan werken stond volgens mij in ons clubblad, en hier werd met bizonkit aluminium folie geplakt.Een echte verbetering lijkt mij alleen het toevoegen van een derde remlicht met hoog rendement LEDs, maar die komt er bij mij niet in..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-12-2002 21:23 #62782 door
Beantwoord door in topic koplamp lichtsterkte
Om mijn achterlichten wat helderder te krijgen heb ik de reflectoren met 'gewone' zilververf beschilderd. Zo'n klein potje uit een hobbywinkel (eurootje of 2). Scheelt echt! Een derde remlicht heb ik trouwens ook in mijn combi; veiligheid gaat me toch boven originaliteit...<br><i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-12-2002 23:18 #62781 door
Beantwoord door in topic koplamp lichtsterkte
hallo arno,volgens mij is de spanning toch te laag, ik heb even in de haynes manual gekeken, en de spanning bij de spanningsregelaar moet stationair en onbelast tussen de 14,1 en de 14,8 liggen, en belast tussen de 13 en 14 volt ( bij een gelijkstroomdynamo ) ik weet niet hoeveel spanningsval er optreed in de kabelboom, maar als de spanning stationair maar 10,5 volt is heb je dus minstens 13-10,5 = 2,5 volt spanningval! dat lijkt me erg veel!ik ben wel erg nieuwsgierig wat de oorzaak is, als je het hebt gevonden wil je dat dan berichten??volgens mij is het de spanningsregelaar (puntjes) of de koolborstels.volvogroet,gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.