achteruitrijlichten

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-02-2004 18:48 #55023 door
achteruitrijlichten is gemaakt door
.....doen het niet meer. Alles gecontroleerd : stroomvoorziening, relais, bedrading : alles = o.k. Als ik de draad van de versnellingsbak loskoppel en aan massa verbind, branden de achteruitrijlichten keurig. Ergo : het probleem zit in de versnellingsbak. In het onderdelen boek vind ik # 380360 hetgeen door het VOD omschreven wordt als : "schakelaar achteruitrijverl op versnellingsbak" .... dus kennelijk zit dat contactje bovenaan de versnellingsbak vast aan een complete schakelaar. Fijn - daar kan je nauwelijks bij. Moet ik dan de hele versnellingsbak eronderuit halen ? Of kan het ook anders (eenvoudiger)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-02-2004 19:16 #67357 door
Beantwoord door in topic achteruitrijlichten
Beste Rob, die "schakelaar"is een geisoleerd contactpunt wat door de schakelstang van de achteruit te bedienen massa maakt waardoor een relais ingeschakeld wordt wat je achteruitrijlichten doet branden. Althans bij mij met relais, weet eigenlijk niet of dat origineel zo is...<BR>De bak hoeft er niet onderuit.Met een haakse grove kruiskopschroevedraaier kun je dat alu dopje er met wat gefriemel afhalen (behalve als je een OD hebt, dan zijn de schroeven te lang, en da`s lastiger.) Waarschijnlijk is het contactje (een simpel stalen veertje waar de schakelas tegen aan tikt.)wat verbogen. Terugbuigen of nieuw kapje kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-02-2004 19:24 #67356 door
Beantwoord door in topic achteruitrijlichten
Een haakse kruiskopschroevedraaier is van zo`n gamma-gribus-schroevedraaier zo gemaakt. Wellicht heb je nog ergens zo`n goedbedoeld maar verder onbruikbaar kerstkado liggen? Moet wel een P2-tje zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-02-2004 23:09 #67355 door
Beantwoord door in topic achteruitrijlichten
Jasper : ik heb dus wel een OD. Ik begrijp het verhaal met geisoleerd contact punt, alu dopje, veertje en kapje nog niet helemaal. Aangezien ik absoluut niet bovenop de versnellingsbak kan kijken waar e.a. zit, graag verdere uitleg. Begrijp ik goed dat het geisoleerde contactpunt in een alu huis zit, dat als geheel verwijderd kan worden (hoeveel kruisschroeven ?) waarin een veercontactje zit dat het laat afweten ? en moet ik dat alu huis als geheel losmaken, veertje bijbuigen en geheel weer terugplaatsen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-02-2004 10:39 #67354 door
Beantwoord door in topic achteruitrijlichten
Hai Rob,<BR><BR> Het aludopje is 1 geheel, zit vast met twee kruiskopschroeven. Inderdaad hele dopje eraf halen, veertje nakijken, bijbuigen en weer terugplaatsen.Je kunt er al wat beter bij als je de beugel van de baksteun loshaalt zodat de hele bak wat naar beneden zakt. Een heel gepruts om er bij te komen, maar ook met OD erachter moet het kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-02-2004 10:52 #67353 door
Beantwoord door in topic achteruitrijlichten
Dat kapje zit niet bovenop de versnellingsbak. Het zit aan de achterkant, vlak tegen de bovenste rand aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-02-2004 11:18 #67352 door
Beantwoord door in topic achteruitrijlichten
Klopt, boven de aansluitmof van het overdrivedeel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-02-2004 11:26 #67351 door
Beantwoord door in topic achteruitrijlichten
Tip: Het is handig om dit "schakelaartje" eerst te kopen alvorens je het dekseltje er met veel moeite af gaat halen, dan kun je het meteen vervangen, het veertje recht buigen, als dat er nog aan zit??, lijkt mij geen optie. Voor de kosten hoef je het niet te laten 3,35.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-02-2004 14:45 #67350 door
Beantwoord door in topic achteruitrijlichten
Ik heb eventueel ook nog wel een goeie liggen, kun je zo krijgen. Mocht je in de buurt van Amersfoort of Utrecht wonen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-02-2004 15:02 #67349 door
Beantwoord door in topic achteruitrijlichten
Jasper (+Kees+Kees) - bedankt ! Helaas woon ik niet (meer) in de buurt van A'foort/Utrecht. Over een week of 4 maak ik weer een rondje langs het VOD en Scandcar, dan neem ik gelijk zo'n "schakelaartje" mee .... daarna ga ik wel een poging wagen (lekker vettig pielkarweitje)....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.