vacuümvervroeger
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2004 17:13 #69384
door
Beantwoord door in topic vacuümvervroeger
Rene,<br>Bedoel je hiermee dat je de vacuumvervroeger net zo goed weg kunt halen bij een B20a? Of niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2004 17:29 #69383
door
Yes, uit Eindhoven, op het stoppen e.d., nr. 18, die. Wat betreft het vacuum, dat is er voornamelijk met een dichte of halfopen smoorklep, meestal dus stationair en iets hogere toerentallen (deellast). Het is uitgevonden om met verschillende belastingen op hetzelfde toerental een zo goed mogelijke vervroeging te creeeren. Als je bijvoorbeeld met 100 km/h op de snelweg rijdt met je gas half open of 100 km/h bergopwaarts met je gas volledig ingetrapt is een volledig andere situatie, maar het toerental is gelijk, dus de mechanische vervroeging is dan ook gelijk. Als je bergop gaat is echter wat meer vermogen nodig, dus een rijker mengsel en wat minder vervroeging, vandaar. De B18B was een 'sport' model, dus ontworpen om hard gereden te worden (ja, ja, ik weet het, semi-sport dan) maar onder continu zware belasting, dan is een vacuumvervroeger niet nodig (goedkoper). In sportwagens wordt hij meestal ook weggelaten omdat daar toch alleen met vol gas of geen gas gereden wordt. Ik denk dat Volvo bij de B20B hierop is teruggekomen en daarom weer een vacuumregeling erop heeft gezet.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2004 18:57 #69382
door
nee stefan , ik bedoel niet dat je de vacuumvervroeging zomaar weg moet laten , wat ik bedoel is dat je moet zorgen dat het goed werkt! , een dichte slang die niet lekt ,en een goed mechanisme ( smeren ).wietse slaat de spijker op zijn kop met hetvoorbeeld van de berg oprijden , volgas , veel vacuum ,veel vervroeging , dit komt in nederland bijna niet voor.met hard wegrijden heb je in 1 keer ( vol gas ) veel vervroeging = meer vermogen , dit zou je een voordeel kunnen noemen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2004 19:12 #69381
door
Tja, langzaam begint het één en ander dan toch duidelijk te worden
Allemaal bedankt. Maar meer inzichten zijn ook welkom.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2004 20:10 #69380
door
Stefan, zoals door de meeste mensen inmiddels juist uitgelegd doet het ding niets op de momenten dat je veel vermogen vraagt. Hij is er alleen om in deellast de motor efficiënter te laten lopen. Vandaar dat "performance" motoren vaak zonder doen, die zijn toch niet bedoeld om zuinig mee te rijden.<p>Bij mijn B20A merk ik geen verschil of de slang er nu wel of niet op zit. Maar dat kan ook gewoon betekenen dat het ding allang niet meer werkt (maar stationair loopt de motor heel mooi op LPG). Ik laat binnenkort door Martens mijn distributeur en vv nameten op juiste werking. Ik verwacht dat vv niet meer werkt en dat de distributeur zelf ook niet meer 100% is. Als dat inderdaad zo is gaat er een 123-ignition op m'n B20A. To be continued...