vacuümvervroeger

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2004 09:50 #54526 door
vacuümvervroeger is gemaakt door
Wie weet waarom er op de B18b en B20b geen Vacuümvervroeger werd gemonteerd. Momenteel heb ik een B20a blok zonder vervroeger op mijn stroomverdeler. Beïnvloed dit het vermogen nadelig? Als je geen vervroeger hebt, zet je dan je ontsteking iets vroeger of niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2004 10:52 #69393 door
Beantwoord door in topic vacuümvervroeger
Hoi Stefan, de B20B had een vacuumverlater, de rest van de 20-serie een vervroeger. De B18B ha inderdaad geen vacuum vervroeger. De vervroegings curve van je verdeler is zeker van invloed op je vermogen, verbruik, e.d. Je kan er iets voor compenseren maar vergeet niet dat je op hoge toeren toch geen vacuum in de motor hebt die kan vervroegen dus daar heeft het geen invloed op. Als je de maximale vervroeging goed kan zetten ben je in ieder geval zeker dat je geen last krijgt van pingelen, dan heb je wel kans dat in het onderste toerenbereik de motor belabberd loopt dus het zal wat proberen zijn, of je kan natuurlijk een goede verdeler kopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2004 11:26 #69392 door
Beantwoord door in topic vacuümvervroeger
Hoi Wietse, (Eindhoven?)bedoel je dat je bij lage toeren meer vacuüm op je spruitstuk hebt dan bij hoge toeren? In dat geval vervroegt de ontsteking meer op lage toeren dan op hoge toeren. Mij lijkt dat dit net anders om zou moeten zijn?<br><br>Vraag 2 waarom had de b18b motor geen vervroeger nodig?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2004 12:31 #69391 door
Beantwoord door in topic vacuümvervroeger
zie overigens ook onder "vacuum" op de zoekfunctie van dit forum.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2004 13:00 #69390 door
Beantwoord door in topic vacuümvervroeger
het probleem is natuurlijk dat een ontsteking met vacuumvervroeging naar huidige maatstaven allang achterhaald , spartaans ,onnaukeurig is , vervroeging dmv onderdruk in het inlaattraject , een ander probleem is dat in het verleden complete " torren " werden uitgewisseld , dus verkeerde ontstekingshuizen in een verkeerd blok , echter het belangrijkst is dat je geen speling hebt op de rotoras , goede punten/condensator en je ontsteking juist afstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2004 13:10 #69389 door
Beantwoord door in topic vacuümvervroeger
Ok. Ik kwam nog deze uitleg tegen op het corvet forum<br><br>Er moet altijd ontstoken worden voordat een cilinder in zijn hoogste stand staat om de vertraging bij de verbranding van het brandstofmengsel voor te blijven, hoe meer toeren(snelheid) hoe eerder er ontstoken dient te worden.<br><br>De totale vervroeging is een optelsom van beginontsteking, mechanische vervroeging en vacuumvervroeging en is bij een small block onder het rijden ideaal bij ongeveer 52 graden.<br><br>-De beginontsteking wordt stationair afgesteld op ongeveer 8 a 10 graden.<br><br>-De mechanische vervroeging heeft de grootste invloed en gaat in werking als de toeren omhoog gaan, normaal geeft deze ongeveer 26 graden vervroeging.<br><br>-De vacuumvervroeging is een soort supplement van de mechanische vervroeging en zorgt voor een economischer rijgedrag.Hij werkt gelijk bij stationair en zorgt voor nog eens plusminus 16 graden voorontsteking. Bij de situatie als je dan je gas intrapt, heb je nagenoeg geen vacuum meer en valt hij terug in graden zodat de grotere hoeveelheid brandstofmengsel beter ontstoken kan worden, als je dan daarna weer op toeren ben herstelt hij zich.<br><br>Deze vacuumvervroeger is dus niet geheel onbelangrijk en denk ik wel nodig, zonder deze kun je denk ik bij een goede afstelling overigens nog wel redelijk rijden.Maar misschien heb jij een ouder type distributeur waarbij de totale vervroeging mechanisch geregeld is?<br><br>Zoals je ziet is het het beste om de ontsteking te meten bij hoge cruise toeren en niet zoals men in de garage normaal doet bij een stationair toerental.<br><br><br><br>Maar waarom loppt de motor dan onrustiger zonder vacuumvervroegr bij lage toerentallen. In principe zou de vacuumvervroeger dan alleen iets doen bij versnellen (gas in trappen) of hele hoge toerentallen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2004 15:03 #69388 door
Beantwoord door in topic vacuümvervroeger
52 graden voorontsteking tijdens normaal rijden? Dan is de zuiger nog niet halverwege z'n slag... Kan dat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2004 15:05 #69387 door
Beantwoord door in topic vacuümvervroeger
Ho, sorry, al weg halverweg bij 52 graden natuurlijk, maar dan nog.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2004 15:08 #69386 door
Beantwoord door in topic vacuümvervroeger
Pas op: Tekst gaat over een Corvet.<br><br> heartbeatcorvette.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5473

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2004 15:17 #69385 door
Beantwoord door in topic vacuümvervroeger
dat de motor anders loopt met/zonder vacuumvervroeging klopt als een bus.dit komt omdat op het moment dat je die slang op het inlaattraject aansluit = vacuumde ontsteking vroeger wordt.ik heb in principe niets tegen een vacuumvervroeging mits hij goed werkt , en dit laatste laat nog wel een te wensen over.het begint al met de aansluiting van de vacuumslang , deze mag niet lekken , de mechanische delen in het ontstekingshuis moeten spelingsvrij zijn , en dit is een probleem,het werkt eigenlijk alleen goed bij een nieuw ontstekingshuis.en tot slot, het is niet nauwkeurig , de vacuum zorgt eigenlijk alleen voor een " slinger " aan de grondplaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD