vacuumvervroeger, continued

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2004 18:08 #69524 door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger, continued
Het is nu beter duidelijk, maar ook niet helemaal. Volgens mij versta jij onder statische timing iets anders dan ik (ik versta er hetzelfde onders als Haynes).<p><i>statische vervroeging stel je zelf in en heb je altijd -centrifugaalvervroeging neemt met het toerental toe tot een zeker niveau</i><p>Tijdens afstelling met stroboscoop maak je juist gebruik van de centrifugaalvervroeging. Bij 1.500 tpm is de centrifugaalvevroeging n.l. al gedeeltelijk in werking. En als je de ontsteking bij dat toerental volgens voorschrift afstelt kun je - bij gebruik van het voorgeschreven minimum octaangetal - nooit pingelen krijgen. De vacuumvervroeger mag tijdens die afstelling ook niet aangesloten zijn, en heeft daarom geen invloed op je afstelling. Dat betekent dus ook dat een niet-werkende vv pingelen niet kan veroorzaken.<p><i>zou je nu, zonder aanwezige vacuumvervroeging, in deellast eenzelfde vervroeging instellen als de som van statisch+centrifugaal+vacuum, heb je een probleem bij vollast qua vervroeging (pingelen). </i><p>Maar dit is iets dat je niet doet als je met de stroboscoop afstelt. Een niet-werkende vv zal hoogstens een beetje meer brandstofverbruik in de hand werken als je veel lange stukken met beperkte belasting rijdt. En daarom zou ik - even terugkomend op de originele vraag - niet te druk maken om de afwezigheid van de vv. Ik ben na het afstellen al zo vaak vergeten de slang terug aan te sluiten, en ik heb er nog noooit ook maar iets van gemerkt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD