vacuumvervroeger, continued
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2004 18:23 #54483
door
vacuumvervroeger, continued is gemaakt door
16-7 schreef ik in een antwoord op een vraag over de vacuumvervroeger (vv) o.a. onderstaande:<p><i>Bij mijn B20A merk ik geen verschil of de slang er nu wel of niet op zit. Maar dat kan ook gewoon betekenen dat het ding allang niet meer werkt (maar stationair loopt de motor heel mooi op LPG). Ik laat binnenkort door Martens mijn distributeur en vv nameten op juiste werking. Ik verwacht dat vv niet meer werkt en dat de distributeur zelf ook niet meer 100% is. Als dat inderdaad zo is gaat er een 123-ignition op m'n B20A. To be continued...</i>Zo gezegd zo gedaan. Maar de distributeur bleek beter te zijn dan ik had verwacht. <br>De vv werkte gewoon naar behoren. <br>Wat a.g.v. de leeftijd niet meer klopte was de vervroegingscurve. <br>Martens meet de distributeur bij 5, 10 en 13 graden vervroeging, en noteert de toerentallen waarbij die waarden gehaald worden.<p>Voor de JFUR4 zijn die:<br>5 gr. bij 950 tpm; 10 gr. bij 1750 tpm en 13 gr. bij 2400 tpm.<p>Bij mijn distributeur bleek de curve niet meer te kloppen, gemeten werd:<br>5 gr. bij 700 tpm; 10 gr. bij 1200 tpm en 13 gr. bij 1600 tpm. Oftewel, de centrifugaalvervroeging trad te snel in.<p>Maar kennelijk is dit afstelbaar ergens onder de plaat, en dat heeft Martens ook meteen gedaan (het hele proces is klaar-terwijl-je-wacht). Nu is m'n dizzy dus weer volgens spec.<p>Ik moet hem nog terugplaatsen, tijdstip afstellen en dan gaan rijden. Wat het verschil is zal ik nog laten weten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2004 20:54 #69533
door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger, continued
Ik ben benieuwd. Momenteel loopt mijn b20a prima zonder vacuumvervroeger. (verdeler van 18b) Ik wil dit weekend de juiste verdeler met vv van b20a inbouwen. Ik zal ook laten weten of de motor er merkbaar betere rij-eigenschappen van krijgt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2004 22:52 #69532
door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger, continued
Lennard, zou je misschien kunnen vertellen wat het gevolgd, uitgedrukt in Euro's, is van het bezoek aan Martens ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2004 00:56 #69531
door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger, continued
De kosten van het testen en het opnieuw afstellen waren 7,50 euro excl. BTW.<p>Ik heb de distributeur inmiddels teruggeplaatst en op tijd gezet. Maar tijdens de proefrit kon ik eigenlijk geen verschil ontdekken in hoe de motor loopt en trekt. <p>Dat doet mij vermoeden dat de afwijking in de vervroegingscurve eigenlijk al grotendeels gecompenseerd was door het op tijd zetten van de ontsteking (want dat doe je bij een draaiende motor - dus bij een werkende centrifugaalvervroeging).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2004 01:04 #69530
door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger, continued
Voor alle duidelijkheid: je haalt de distributeur van je motor en geeft die zonder kap en rotor maar mèt puntjes en condensator aan Martens voor de meting.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2004 08:09 #69529
door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger, continued
Wie, wat en waar is Marten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2004 11:16 #69528
door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger, continued
Martens is een onderdelenspecialist voor oude Volvo's die tevens diverse dingen reviseert of laat reviseren. <br>Ze zijn denk ik minder bekend dan Scandcar, maar ik heb inmiddels meer vertrouwen in de know-how van Martens gekregen dan in die van Scandcar.<p>Martens Auto BodypartsPaul Gabriellestraat 35753 DG Deurne, NB0493-321222
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2004 13:32 #69527
door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger, continued
Nog even over de "vacuumvervroeging". Bij de ontwikkeling van de 123-ignition door Albert de Gier is me de juiste werking ervan eens precies uitgelegd, en ik lees er inderdaad vaak misverstanden over. Het begrip "vervroeging" geeft verwarring, zelfs Haynes heeft het gegeven moment over "verlating"! De "vervroeging" werkt rechtevenredig met het vacuum.Hoog vacuum=veel vervroeging, laag vacuum=weinig/geen vervroeging. Echter, hoog vacuum heb je bij onbelaste/stationaire motor, en laag tot geen vacuum bij hoge toeren of zware belasting. De vacuum vervroeging zorgt dus in ALLE gevallen dat de vervroeging AFneemt met het stijgen van de belasting en/of het toerental. Dit alles om pingelen te voorkomen. In principe loopt je motor ZONDER aangesloten vacuumvervroeger beter/zuiniger, maar is de kans op pingelen groter. Rijd je op lpg (octaangetal 110!) kan dit weinig kwaad, en zal het je prestatie's/verbruik ten goede komen. Echter op benzine loop je grote risico's. Rob Peereboom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2004 16:35 #69526
door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger, continued
Hier ben ik het grotendeels mee oneens.<p>Met name deze passage:<br><i>De vacuum vervroeging zorgt dus in ALLE gevallen dat de vervroeging AFneemt met het stijgen van de belasting en/of het toerental.</i><p>Ja, de vacuumvervroeging neemt af bij het toenemen van de belasting, maar schuingedrukte impliceert dat de vacuumvervroeger het onstekingstijdstip ook kan <b>verlaten</b>, maar dat is niet zo.Bij hoge belasting heeft de vacuumvervroeger dus géén invloed op het ontstekingstijdstip, dus het maakt in dat geval dus ook niet uit of je hem nu wel of niet hebt!<br>Eventueel pingelen is dus het gevolg van een verkeerde afstelling van het ontstekingstijdstip (en dus van de centrifugaalvervroeger).<p>De functie van de vv (volgens Olyslagers, 1972) is het verbeteren van de efficiëntie bij het rijden in deellast. Bij een lage belasting mag de ontsteking vervroegd worden, en dat komt ten goede van het brandstofverbruik. En dat is dus tegengesteld aan wat jij schrijft.<br>En omdat performance motoren niet ontwikkeld zijn voor zuinig rijden hebben die meestal ook géén vacuumvervroeger.<p>De vacuumvervroeger zal ook geen invloed hebben op de prestaties van je auto, want als je veel prestatie vraagt is de belasting groot, en dat werkt de vv toch niet. En dat verklaart waarom je bij het rijden niet kunt voelen of de vacuumvervroeger wel of niet werkt.<p>Ik heb me gisteren bij Martens laten vertellen dat de vv nauwelijks werkt bij stationair toerental omdat de aansluiting van de vv net vóór de gasklep zit, en niet - zoals ik eerst dacht - aan de kant van het spruitstuk. Pas als de gasklep iets open gaat kan het vacuum bij de vv.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2004 17:28 #69525
door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger, continued
Mijn verhaal was niet zo duidelijk als ik bedoeld had. Even resumeren.-Inderdaad bij stationair doet vacuumvervroeger niets (ik heb een vacuummeter op de vacuumvervroeger om het verloop te contoleren en inderdaad nauwelijks vacuum stationair).-De vacuumvervroeger is een instrument om er voor te zorgen in deellast een grotere vervroeging te hebben dan bij vollast.-statische vervroeging stel je zelf in en heb je altijd-centrifugaalvervroeging neemt met het toerental toe tot een zeker niveau-vacuumvervroeging neemt met toename van de belasting af-zou je nu, zonder aanwezige vacuumvervroeging, in deellast eenzelfde vervroeging instellen als de som van statisch+centrifugaal+vacuum, heb je een probleem bij vollast qua vervroeging (pingelen).Ik heb niet de bedoeling gehad te zeggen dat de vacuum vervroeging de ontsteking kan verlaten, sterker nog, het betoog was bedoelt om juist de onmogenlijkheid hiervan duidelijk te maken.Groeten, Rob Peereboom-behoefte aan cursus comunicatievaardigheden-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





