dynamo doormeten, hoe?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2004 01:54 #69664 door
Beantwoord door in topic dynamo doormeten, hoe?
Bedankt voor je theorie, dat zou het best wel eens kunnen zijn. Helaas kan ik het op het moment niet testen, want er is een probleem bij gekomen. Het rode lampje blijft branden tijden het rijden. En als ik nu de accu spanning meet, ligt ie rond de 12V.<p>De dynamo doet dus helemaal niks meer of er loopt geen stroom door naar de accu. Alle kabels van dynamo gecheckt, niks. Wat wel vreemd is dat als ik op mijn meter de optie 'piepen als ie tussen 2 punten een signaal stuurt en ontvangt', hij dan niet piept als ik hem op de accu polen houd. Ook bij de weerstand optie meet ik niks. Lijkt wel alsof er geen stroom vanaf de startmotor naar de accu loopt. Ook als ik op de min van de accu en de + van de startmotor houd geen piep. Of meet ik nu helemaal op de verkeerde manier? Kan de startmotor uberhaupt zulke problemen veroorzaken? <p>Rarara wat kan het toch zijn. Blijkbaar heb ik het euvel dan toch nog niet gevonden.<p><b>groetjes tony</b>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2004 17:25 #69663 door
<i>Wat wel vreemd is dat als ik op mijn meter de optie 'piepen als ie tussen 2 punten een signaal stuurt en ontvangt', hij dan niet piept als ik hem op de accu polen houd.</i><br>Als je hiermee de continuïteitstest bedoelt, dan meet je op de verkeerde manier. "Doorpiepen" doe je om te kijken of de verbinding die van A naar B nergens onderbroken is. Piept ie, dan is de verbinding aanwezig, piepte ie niet, dan is er een onderbreking. Het is maar goed dat ie niet piept als je hem op de accupolen houdt, anderz zou je een kortsluiting hebben.<p><i>Ook bij de weerstand optie meet ik niks. </i><br>Als dat ook op de accupolen gemeten is, dan is dat niet zo gek. Een mulimeter meet de weerstand door een kleine spanning aan te leggen en kijken welke stroom er daardoor gaat lopen. De hoogte van de stroom is een maat voor de weerstand. Maar dat werkt alleen in een spanningloos circuit. Is er wel spanning in het circuit aanwezig (zoals de accuspanning) dan slaan de meetwaarden (als je die al krijgt) nergens op.<p><i>Lijkt wel alsof er geen stroom vanaf de startmotor naar de accu loopt.</i><br>Als dat zo was, dan zou je niet kunnen starten.<p><i>Ook als ik op de min van de accu en de + van de startmotor houd geen piep.</i><br>Dat is niet gek, het is de plus van de accu die aan de startmotor (en de dynamo) zit, niet de min.<p>Het feit dat het laadstroomlampje aan gaat tijdens het rijden duidt erop dat er inderdaad geen stroom geleverd wordt. Dan kan het haast niet anders zijn dat dat je dynamo of de regelaar de geest gegeven heeft.<br>Als de startmotor gewoon goed werkt zal die geen problemen veroorzaken. Maar wat je wel eerst kunt doen is de draad die vanaf de B+ terminal op de dynamo naar de startmotor loopt te controleren. Als die los is of slecht contact maakt, dan kan de dynamo ook niet goed werken. Succes

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2004 18:05 #69662 door
Wat ben ik blij als je op mn post reageert, heb ik tenminste weer geleerd hoe je niet moet meten. Enfin, vandaag weer de auto gestart. Lampje ging aanvankelijk uit waardoor ik een mooie spanning van 13.9V meette, waarna na enkele minuten (zelfde situatie als gister) het lampje weer aanspringt. Ik ben nu eigenlijk de kluts een beetje kwijt. Het 'zou' nu moeten werken:<p>Dynamo+spanningsregelaar laten testen<p>+ en massa kabel naar accu vervangen<p>DF D- D+ kabels vervangen<p>B+ naar startmotor vervangen<p>Misschien toch maar weer bovenaan beginnen en de dynamo+spanningsregelaar naar AEP, in plaats van het bedrijfje in ons dorp, brengen voor een second opinion. Bedankt voor je hulp Lennard. <p><b>groeten tony

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2004 20:56 #69661 door
En ik ben blij als ik iemand kan helpen met raad...<p>Het feit dat het lampje na een paar minuten aan gaat bevestigt mijn vermoeden dat er toch iets fout is met de dynamo of de regelaar. <p>Dat je de dynamo en regelaar door AEP laat testen doet mij vermoeden dat je in de omgeving van Eindhoven woont...<p>AEP is een bedrijfje waar ik vertrouwen in heb. De know how is daar groot. Bosch spul kennen ze van binnen en buiten, maar ook voor oude Amerikaanse auto's kun je daar terecht voor onderdelen als contactpuntjes en dergelijke.<br>Voor een rotor in mijn distributeur moet ik trouwens wel naar AEP want het V.O.D. kon mij die niet leveren. Wat het V.O.D. heeft zijn rotors die inwendig iets taps toelopen. Die passen niet op mijn distributeur. En dan is het toch echt gewoon de JFUR4 zoals die op de B20A hoort. Maar AEP had de juiste rotor gewoon op voorraad!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2004 22:02 #69660 door
Klopt, ik woon in veghel. Dat is ongeveer 15-20 minuten rijden naar Eindhoven via de nieuwe A50 weg. Ik ben er zo, morgen dus even kijken of ze tijd hebben. Goed om te horen dat je zoveel vertrouwen in het bedrijf hebt. Waar woon je als ik vragen mag?<p><b>groeten tony

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2004 10:53 #69659 door
Ik woon in Nuenen. Voordat je naar AEP gaat zou ik even met hun bellen (0402524262). Ik heb daar in het weekend n.l. wel eens voor gesloten deur gestaan.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD