dynamo doormeten, hoe?

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2004 02:01 #54450 door
dynamo doormeten, hoe? is gemaakt door
Vanmorgen proberen weg te rijden met de amazone maar de startmotor wou maar niet ronddraaien. Ja hoor, accu wéér leeg. Was me al een half jaar eerder gebeurd, maar was wat verholpen door het vervangen van de koolborstels(lampje brandde nog wel zacht met lichten en knipperlicht aan). Nu wil ik het groter aanpakken en heel de dynamo doormeten. Ik heb een '68 amazone met wisselstroom dynamo, Bosch 12 volt 35Ampere met regelaar. Spanningsregelaar uitsluitingen D+ D- en DF. Dynamo 2x B+, D+, DF en D- De accu spanning heb ik kunnen meten en die was 13.5volt zonder gebruikers aan. met licht knipperlicht en blazer aan rond de ~12.4volt. Deze waardes zijn dus duidelijk te laag, maar ik wil graag weten waar het dan precies ligt. Kan iemand me vertellen hoe ik bijvoorbeeld kan meten of de spanningsregelaar zijn werk wel goed doet, of de dynamo zelf doormeten(ampere, ohm en dergelijke)? Mijn excuses voor de wat algemene vraag. Groetjes, tony.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2004 11:45 #69673 door
Beantwoord door in topic dynamo doormeten, hoe?
Dat kan maar dan heb je wel apparatuur nodig, de spanningsregelaar is zelfs af te stellen.Op zich is het doormeten niet zo lastig maar ik zou een specialist opzoeken.De dynamo en spanningsmeter kunnen dan eenvoudig worden doorgemeten/gereviseerd/afgesteld

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2004 13:43 #69672 door
Beantwoord door in topic dynamo doormeten, hoe?
Heb je de spanningen gemeten bij <i>verhoogd</i> toerental? Zo nee, dan zou ik de meting nogmaals doen want een dynamo levert bij stationair toerental nog maar heel weinig stroom.<p>Een dynamo zelf doormeten kan misschien wel, maar persoonlijk zou ik de dynamo en regelaar uitbouwen (15 min. werk) en meenemen naar een specialist (in de regio Eindhoven is dat bijv. AEP). Die test de regelaar en dynamo dan op een testbank. <p>Een vrij zwak gloeiend laadlampje als de lampen aan zijn is normaal. Dit heeft mijn Amazon (met de originele 35 A Bosch wisselstroomdynamo) ook, en dat heeft in vier jaar tijd nog niet geleid tot een lege accu. En ik rijd altijd met verlichting aan, dus een minder goed functionerend laadsysteem valt veel eerder door de mand dan als je alleen in het donker met verlichting rijdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2004 15:39 #69671 door
Beantwoord door in topic dynamo doormeten, hoe?
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de waardes nogmaals opgemeten:Op de D+ van de spanningsregelaar meette ik een spanning van 13.80V, met verhoogd toerental ~13.89V. met licht en blazer rond de 12.80V, verhoogd toerental ~12.87V.Op de accu zelf meette ik een een spanning van rond de 13.53V en verhoogd toerental 13.59V. met licht en blazer 12.25V, groot licht blazer en knipperlicht maar liefst een diepte punt van 11.96V, verhoogd toerental 12.03V. Kan ik nu stellen dat m'n dynamo het niet goed doet, of zou ik toch nog iets kunnen proberen met m'n spanningsregelaar?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2004 17:36 #69670 door
Beantwoord door in topic dynamo doormeten, hoe?
De spanning zakt vrij fors met het toenemen van de belasting. Zolang je de max output van de dynamo niet overschrijdt zou dat niet het geval mogen zijn.<br>Bij 3.000 motor-tpm (6.000 dynamo-tpm) levert de dynamo 35 A. Bij 14 V is dat dus, uitgedrukt in vermogen, 490 W. <br>Groot licht (van H4-lampen) is goed voor 120 W + ~40W voor de rest van de verlichting (dimlicht van de koplampen - goed voor 110 W - gaat uit als groot licht aan is). De blower gebruikt zo'n 60 W op de hoge stand. Knipperlicht is met lampje in dashboard zo'n 45 W. Samen kom ik dan uit op 265 W. De dynamo zou dus bij deze belasting ruim moeten voldoen. Er zou dus nog ruim voldoende beschikbaar moeten zijn om de accu op te laden.<p>Het feit dat de onbelaste spanning amper toeneemt met het toenemen van het toerental doet mij vermoeden dat de regelaar zijn werk nog wel doet. <br>Een geval van uitbouwen en professioneel laten testen, denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2004 17:38 #69669 door
Beantwoord door in topic dynamo doormeten, hoe?
Ik zou eerst de aarde-aansluitingen eens controleren. Een dynamo is normaal gesproken heel of kapot en niet half. Dan denk ik eerder aan aarde of spanningsregelaar.Je moet de specificaties van de dynamo vinden en dan meten (wisselspanning). Ik dacht 35 volt. Dan iedere keer een stukje dichter naar de accu. Alle draden, stekers en aarde oogjes schoonmaken en testen. Bij mijn 63er brand er ook stationair met het licht aan geen lampje.fred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2004 10:42 #69668 door
Beantwoord door in topic dynamo doormeten, hoe?
35 V uit een 14 V dynamo? Wisselspanning? Het ding mag dan wel een wisselstroomdynamo heten, maar dat komt er niet uit! Intern genereert zo'n dynamo een 3-fasen-wisselspanning, maar die wordt door diodes gelijkgericht voordat de spanning naar de B+ terminal gevoerd wordt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2004 12:59 #69667 door
Beantwoord door in topic dynamo doormeten, hoe?
M'n probleem is nu gedeelijkt opgelost: ik heb de dynamo laten testen en deze was 'goedgekeurd'. Heb daarom maar voor de zekerheid nieuwe +/- kabels naar de accu bevestigd + alle kabels naar de dynamo toe vervangen. Hij geeft nu 13.9V op de accu aan. Dat is al meer dan eerst, maar met lichten aan valt hij helaas terug naar 12.9V. Zou dit misschien normaal zijn of ervaren jullie iets anders? Of zou een te hoge weerstand naar de lichten kunnen leiden tot spanningsverlies? Vragen, vragen, vragen..moet toch iets als het regent.<b>bedankt! Tony

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2004 17:08 #69666 door
Beantwoord door in topic dynamo doormeten, hoe?
Ik neem aan dat je de dynamo <i>en</i> de spanningsregelaar hebt laten testen, dus als dat goed werkt zit je probleem elders.<p>13,9 V is ook wat ik krijg op de accupolen bij verhoogd toerental, zonder verbruikers. Met ingeschakelde verlichting is dat 13,8 V. En als ik ook nog de ventilatie aan zet zakt dat naar 13,6 V.<p>Dit gaat vreemd klinken, maar een hoge weerstand naar de lichten levert geen spanningsval op aan de accupolen. De spanningval ontstaat <i>over het stuk draad tussen accu en lampen</i>. Want doordat de weerstand naar de lampen hoger is loopt er uiteindelijk minder stroom door de lampen. Spanning, stroom en weerstand zijn n.l. onlosmakelijk aan elkaar verbonden. <p>Een rekenvoorbeeld maakt dat duidelijk:<br>- geval 1: spanning: 13,5 V, weerstand bedrading: 0,2 Ohm, weerstand van één lamp: 2,2 Ohm. <br>- geval 2: idem, maar de weerstand van de bedrading is 1 Ohm.<p>Geval 1: de totale weerstand van bedrading + lamp is 2,4 Ohm. Volgens de Wet van Ohm geldt: U = I x R. U (spanning) en R (weerstand) zijn bekend. Daarmee is I (stroom) uit te rekenen ==> I = U/R = 13,5/2,4 = 5,63 A.<br>Geval 2: de totale weerstand is nu 3,2 Ohm, dus: I = 13,5/3,2 = 4,2 A.<p>Door een hogere weerstand naar de lampen branden ze minder fel, maar er wordt dus ook minder stroom van de dynamo/accu gevraagd. Het gevolg is dus dat je minder spanningval op de accu zou moeten meten dan bij goed bedrading naar de lampen.<p>De spanningen die ik bij mijn Amazon gemeten heb zijn gedaan bij een volle accu. Doe je dat niet dan wordt de dynamo niet alleen belast door de verlichting/ventilatie, maar ook door de laadstroom naar de accu. En een lege accu vraagt een fikse laadstroom, en in dat licht kan ik me de lagere waarden die je geeft begrijpen. Mijn advies is om de metingen opnieuw te doen als je er zeker van bent dat je accu volledig geladen is. Dan beïnvloedt de spanningval a.g.v. een (hoge) laadstroom je metingen niet. Succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2004 17:12 #69665 door
Beantwoord door in topic dynamo doormeten, hoe?
Ik moet mezelf even corrigeren, want door één verkeerd woordje verandert de betekenis volledig.<br>Ik schreef:<p>"Dit gaat vreemd klinken, maar een hoge weerstand naar de lichten levert geen spanningsval op aan de accupolen. De spanningval ontstaat <i>over het stuk draad tussen accu en lampen</i>. Want doordat de weerstand naar de lampen hoger is loopt er uiteindelijk minder stroom door de lampen."<p>De laatste zin moet luiden: "<b>En</b> doordat de weerstand naar de lampen hoger is loopt er uiteindelijk minder stroom door de lampen."

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD