lichtsterkte achterlichten

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2004 17:07 #53995 door
lichtsterkte achterlichten is gemaakt door
De lichtsterkte van de achterlichten van een Amazone is nou niet echt ehh.. oogverblindend.
Pas geleden reed er iemand anders in mijn Amazon (de '67er) en kon ik dus zelf eens mijn achterlichten bekijken. Nou viel niet mee moet ik eerlijk zeggen. De sterkte van de remlichten komt nauwelijks uit boven de lichtsterkte van de gewone achterlichten van een moderne auto.
Als je dan zo als de afgelopen tijd wel eens in de mist rijdt (ja mistachterlicht kan natuurlijk, maar alleen bij < 50m) ben je er toch wel steeds bewust van dat je minder zichtbaar bent.

Dus zoek ik naar een mogelijkheid om de wat meer licht naar achter te laten stralen.
Eerste wat mij te binnen schoot was LED “lampen” te monteren. Passen in de fitting, dus is verder geen werk. Hoewel deze LED “lampen” meer licht produceren lijkt het toch niet de oplossing. Ze stralen alleen licht naar achteren uit en maken daardoor geen gebruik van de reflector. Dus wel fel maar hele kleine puntjes.

2e mogelijkheid is een printplaat passend maken op de plaats van de originele reflector en hier LED’s op plaatsen. Deze kunnen dan over het hele oppervlak van de lens geplaatst worden.

3e oplossing is misschien de bestaande reflector laten verchromen zodat er meer licht gereflecteerd wordt.

Ik weet natuurlijk ook wel dat een oude auto zo zijn beperkingen heeft en dat het een nobel streven is om de auto zo origineel mogelijk te houden, maar veiligheid is ook wat waard (ja ik ga ook een derde remlicht plaatsen).
Dus voor mijn rijauto ben ik wel bereid om originaliteit ondergeschikt te maken aan veiligheid.

Dus, zijn er mensen die ervaring hebben met het wat feller op laten gloeien van de achterverlichting. Of evt. nog andere oplossingen weten.

Met verlichte groet,

Wim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2004 18:15 #71860 door
Beantwoord door in topic lichtsterkte achterlichten
Ik heb een derde remlicht achter de achterruit geplaatst, veiligheid boven alles, en de reflectoren van de achterlichten heb ik gespoten met chroomverf uit een spuitbus wat zeer goed gelukt is en de helderheid is behoorlijk toegenomen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2004 18:26 #71859 door
montage van een derde remlicht is zeer aan te bevelen , hella heeft een remlicht die gemonteerd wordt m.b.v. een plakstikker , maar ik krijg de indruk dat er bij jouw auto meer aan de hand is , zwak remlicht kan ook komen door corrosie in de stekkertjes , slechte massaverbinding en vuil in de stekkertjes bij de drukschakelaar
t.p.v. het schutbord.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2004 18:31 #71858 door
Wim,
Ik zou toch eerst even je elektrische installatie e.d. nakijken, want bij mijn Ama combi ('68) is de lichtsterkte echt heel behoorlijk ....... dus het kan zonder speciale voorzieningen wel degelijk goed werken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2004 18:32 #71857 door
elektrische installatie is helemaal in orde, voldoende spanning. reflectoren zijn minder, dus daar is zeker wel voordeel te halen. maar ik ben benieuwd of het geheel van de achterverlichtig op een wat hoger niveau te krijgen is.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2004 18:35 #71856 door
Maar heeft de combi niet een ander soort axhterlichten?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2004 18:56 #71855 door
Bekende truc is het "bekleden" van de reflectoren met aluminiumfolie. Beetje lijm op de reflectoren en aandrukken met een toetjeslepel. Ingredienten te vinden in vrijwel iedere keuken.
Maar zag ik het nou fout, zag ik laatst niet een enorme berg reflectoren op een beurs liggen, mooi glimmend in plaats van die originele doffe?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2004 20:11 #71854 door
Een combie heeft dezelfde achterlichten als een gewone amazon.Ik heb de reflector met chroomkleurplakfolie beplakt,maar ik heb ook de schotjes die tussen de verschillende lichten zitten hiermee beplakt.Dit scheelt echt enorm.natuurlijk het glas goed schoonmaken en eventueel nieuwe lampjes plaatsen.Je kunt ook leds kopen ,maar die zijn er bij mijn weten niet in duplo lampen voor rem en achterlicht.Ik heb zelfs in het linkerachterlicht een mistlamp gemaakt.Omdat daar geen ruimte voor isheb ik het volgende bedacht en uitgevoerd: iklaat het linkerremlicht met een aparte schakelaar en draad branden.Er moet dan wel een diode tussen om te verkomen dat de stroom ook naar het andere remlicht loopt.Het werkt prima.Bij de apk zou afkeur kunnen volgen ,omdat mistlicht niet in dezelfde ruimte mag zitten als achterlicht en remlicht.Als je remt werkt het andere remlicht gewoon en dan heb je weer 2 remlichten

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2004 20:19 #71853 door
Met het argument veiligheid voor originaliteit ben ik het eens, er zijn mooie smalle 3e remlichten die je hoog monteert en dan goed zichtbaar zijn.
Bovendien hinderen ze niet het zicht naar achteren
Zo'n lompe vierkante is nier erg elegant op een Amazon

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2004 20:19 #71852 door
<p>
Een verbeterde lichtopbrengst kun je realiseren door het monteren van halogeenlampjes. Het eenvoudigste is dan natuurlijk om lampjes te gebruiken die in de originele fittingen passen. Zie: www.classicandvintagebulbs.com/index.html

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD