airco
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2004 19:40 #53961
door
airco is gemaakt door
<p>
Wie heeft er ervaring met een airco-systeem dat naderhand in een auto is ingebouwd?
Wat ik vooral graag wil weten, is of zoiets de garantie biedt dat je ruiten condensvrij blijven. Ik veronderstel tenminste dat het mogelijk moet zijn zo’n ding in mijn PV444 in te laten bouwen, of zie ik dat verkeerd? Ja, het kost veel pk’s en veel geld, dat weet ik, maar van beide heb ik toch altijd te weinig... <br>
Met het weer van de laatste dagen blijkt deze auto namelijk levensgevaarlijk, omdat alle ruiten aan de binnenkant binnen een paar minuten potdicht gaan zitten. Doe ik de kachel aan plus de “defrostermotor”, dan wordt het weliswaar warm in de auto, maar de ruiten beslaan zo mogelijk nog sneller. Om toch enigszins een stuk voorruit schoon te houden, moet er minimaal 1 zijraam half open (blijven) staan en de kachel uit. Onnodig te zeggen dat ik daar schoon genoeg van heb. Ik heb tenslotte geen twintigduizend euro in een auto gepompt om een half jaar niet te kunnen rijden. Bij voorbaat dan ook dank voor het achterwege laten van antwoorden in de trant van “’s winters moet je ook niet gaan rijden met zo’n auto”.
Wie heeft er ervaring met een airco-systeem dat naderhand in een auto is ingebouwd?
Wat ik vooral graag wil weten, is of zoiets de garantie biedt dat je ruiten condensvrij blijven. Ik veronderstel tenminste dat het mogelijk moet zijn zo’n ding in mijn PV444 in te laten bouwen, of zie ik dat verkeerd? Ja, het kost veel pk’s en veel geld, dat weet ik, maar van beide heb ik toch altijd te weinig... <br>
Met het weer van de laatste dagen blijkt deze auto namelijk levensgevaarlijk, omdat alle ruiten aan de binnenkant binnen een paar minuten potdicht gaan zitten. Doe ik de kachel aan plus de “defrostermotor”, dan wordt het weliswaar warm in de auto, maar de ruiten beslaan zo mogelijk nog sneller. Om toch enigszins een stuk voorruit schoon te houden, moet er minimaal 1 zijraam half open (blijven) staan en de kachel uit. Onnodig te zeggen dat ik daar schoon genoeg van heb. Ik heb tenslotte geen twintigduizend euro in een auto gepompt om een half jaar niet te kunnen rijden. Bij voorbaat dan ook dank voor het achterwege laten van antwoorden in de trant van “’s winters moet je ook niet gaan rijden met zo’n auto”.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2004 20:06 #72027
door
Beantwoord door in topic airco
Ik heb een Bison-vochtverdrijver onder de stoel van mijn amazon staan, bij een regenachtige periode moet ik minimaal een keer per week de opvangbak leeggooien dan zit er wel een dikke liter water in. sindsdien zijn mijn ruiten vrij snel condensvrij als ik de aanjager aanzet.
Overigens moet de auto geen waterlekkage hebben want anders hebben ook vochtverdrijvers weinig zin
Overigens moet de auto geen waterlekkage hebben want anders hebben ook vochtverdrijvers weinig zin
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2004 21:15 #72026
door
Gert, heb hier geen ervaring mee, maar kijk eens bij
www.automotive-apeldoorn.nl
- die lui hebben een airco voor de amazon ontwikkeld, waarbij het originele kachelmotorhuis bewaard blijft ..... een PV544 is natuurlijk weer een heel ander verhaal, maar toch de moeite van het onderzoeken waart. Of het jouw probleem verhelpt, is natuurlijk weer een heel ander verhaal.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2004 21:27 #72025
door
Airco, geen idee. Maar is een standverwaming niet voor de hand liggender? (Oké, in de zomer dan nog steeds een hete auto...).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2004 08:30 #72024
door
Voor 'tijdelijk' (het zou tenslotte jammer zijn als er na alle moeite, brokken zouden komen) kun je de binnenzijde van de ruiten insmeren met een vaat-afwasmiddel. De ruit wordt/blijft dan weliswaar nat, maar wordt niet meer mistig en blijft dus gewoon doorzichtig.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2004 11:11 #72023
door
Volvo komt zoals je weet uit Zweden. Daar lukte het de zweden kennelijk ook om de ruiten vrij te houden, ondanks dat het daar vaker koud is dan hier. Dan moet dat hier toch ook lukken toch?<br>
Hier is wat ik doe in mijn amazon:<br>
-zorg dat er geen 'waterlekken' zijn en de matten ed droog zijn.<br>
-ruiten (heel licht) insmeren met wasmiddel. (citroensap helpt ook heb ik gehoord)<br>
-kachel op vol zetten zodra je instapt, ook al is de lucht dan nog gewoon (ijs)koud.<br>
-raampjes eventueel op een kier.<br>
-eventueel je adem inhouden
.<br>
-na 5 minuten zet ik de ventilator in de 'zachte' stand, en na 10 minuten is de rijwind die door de roosters naar binnen komt voldoende om alles vrij te houden.<br>
Als ik alleen in de auto zit hou ik de ruiten zo altijd perfect droog. Met drie mensen er in wordt het moeilijker en moet je vaak een raampje open zetten. (met kans op een stijve nek ed...)<br><br>
Trouwens, een airco is natuurlijk ideaal, maar ik heb hem nog niet nodig. Het zal perfect werken, maar daar kan ik verder geen nuttige info over geven.
Hier is wat ik doe in mijn amazon:<br>
-zorg dat er geen 'waterlekken' zijn en de matten ed droog zijn.<br>
-ruiten (heel licht) insmeren met wasmiddel. (citroensap helpt ook heb ik gehoord)<br>
-kachel op vol zetten zodra je instapt, ook al is de lucht dan nog gewoon (ijs)koud.<br>
-raampjes eventueel op een kier.<br>
-eventueel je adem inhouden
-na 5 minuten zet ik de ventilator in de 'zachte' stand, en na 10 minuten is de rijwind die door de roosters naar binnen komt voldoende om alles vrij te houden.<br>
Als ik alleen in de auto zit hou ik de ruiten zo altijd perfect droog. Met drie mensen er in wordt het moeilijker en moet je vaak een raampje open zetten. (met kans op een stijve nek ed...)<br><br>
Trouwens, een airco is natuurlijk ideaal, maar ik heb hem nog niet nodig. Het zal perfect werken, maar daar kan ik verder geen nuttige info over geven.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2004 17:27 #72022
door
Hallo Gert .Ik ben bezig met het inbouwen van een airco in mijn PV.Dit gaan we verkopen als een inbouwset,in samenwerking met JCC in Veldhoven.Ik ga er van uit dat je een B20 ingebouwd hebt en je oude Front.
De set gaat in de buurt van 1400 eurokosten.
Het vullen 95euro.Ik kan je wel een fotomailen hoe het eruit ziet.
groet huke Basart
De set gaat in de buurt van 1400 eurokosten.
Het vullen 95euro.Ik kan je wel een fotomailen hoe het eruit ziet.
groet huke Basart
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2004 19:20 #72021
door
<p>
Dag Huke, jou kom ik hier zelden tegen... Interessant initiatief, zo'n inbouwset. Verwacht je dat het storm gaat lopen?
<br>
In mijn PV444 uit 1952 zit een B20F en de auto heeft zijn originele front met de smalle, maar uiteraard wel opgewaardeerde radiateur. Als je een foto wilt mailen, dan graag. Bij voorbaat dank.
Dag Huke, jou kom ik hier zelden tegen... Interessant initiatief, zo'n inbouwset. Verwacht je dat het storm gaat lopen?
<br>
In mijn PV444 uit 1952 zit een B20F en de auto heeft zijn originele front met de smalle, maar uiteraard wel opgewaardeerde radiateur. Als je een foto wilt mailen, dan graag. Bij voorbaat dank.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2004 23:09 #72020
door
Huke, jij ook hier ??
Ben eveneens bezig met de airco voor mijn B20E 1800, zeer benieuwd wat je hebt bedacht.
Ik heb een oude airco uit een ES, dus alle hulpstukken aanwezig. Mijn plan is om een moderne pomp te monteren en de York over de heg te gooien.
Mag ik ook een kopie ?
Groeten Ed
Ben eveneens bezig met de airco voor mijn B20E 1800, zeer benieuwd wat je hebt bedacht.
Ik heb een oude airco uit een ES, dus alle hulpstukken aanwezig. Mijn plan is om een moderne pomp te monteren en de York over de heg te gooien.
Mag ik ook een kopie ?
Groeten Ed
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2004 23:15 #72019
door
Hoi Gert,
Ik heb in mijn Amazon een airco. Het is een originele waarbij het systeem omgebouwd is voor het nieuwe gas. Twee minuten aanzetten en de ramen zijn glashelder. 's zomers lekker koele lucht. Bij het optrekken merk je dat je iets minder vermogen heb.De York pomp is weinig effectief als je 's zomers in file rijdt. In het VCM van april 2001 (dacht ik) heb ik een stuk geschreven over mijn systeem.
Ik heb in mijn Amazon een airco. Het is een originele waarbij het systeem omgebouwd is voor het nieuwe gas. Twee minuten aanzetten en de ramen zijn glashelder. 's zomers lekker koele lucht. Bij het optrekken merk je dat je iets minder vermogen heb.De York pomp is weinig effectief als je 's zomers in file rijdt. In het VCM van april 2001 (dacht ik) heb ik een stuk geschreven over mijn systeem.