6 volt gebruiker op 12 volt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2006 13:29 #79986
door
Beantwoord door in topic 6 volt gebruiker op 12 volt
Als wegenwachter laten wij wel eens de spanning verlagen (bij een sensor of defecte voorschakelweerstand bij bobine) door een duplolamp in serie met de voeding te zetten. Lekker goedkoop en wellicht een idee? desnoods én dim- én grootlicht tegelijk schakelen? H4 geeft een nog grotere spanningsval. Meetbaar ná de lamp bij het in werking stellen met voltmeter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2006 22:03 #79985
door
De lamp neemt dan de functie over van de in mijn oplossing voorgestelde weerstand.
Als je even opmeet wat de opgenomen stroom is van de luchthoorn, dan kan ik de exacte gegevens van de benodigde weerstand voor je berekenen.
Natuurlijk wordt de weerstand warm, maar ik neem aan dat je niet continue op je fanfare "hangt". Dus dat warmteprobleem zal wel meevallen, zeker als je de weerstand zwevend in de vrije lucht (b.v. direct aan de luchthoorn) monteert, zal het oververhittingsgevaar aanvaardbaar zijn.
Als je even opmeet wat de opgenomen stroom is van de luchthoorn, dan kan ik de exacte gegevens van de benodigde weerstand voor je berekenen.
Natuurlijk wordt de weerstand warm, maar ik neem aan dat je niet continue op je fanfare "hangt". Dus dat warmteprobleem zal wel meevallen, zeker als je de weerstand zwevend in de vrije lucht (b.v. direct aan de luchthoorn) monteert, zal het oververhittingsgevaar aanvaardbaar zijn.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2006 13:39 #79984
door
Het heeft even geduurd voordat ik tijd had eea uit te proberen.
Via mijn acculader met 100 Amp. startbooster 6v stroom gegeven, de compressor komt maar met moeite rond.
Nu als test 12v stroom, en de compressor draaid goed en geeft voldoende lucht om de fanfare door het dorp te laten gaan op een mooie zondagmorgen.
In het huis is een 6 ingeslagen voor de gedrukte v(olt), er staat een gedrukte MC/1 voor de 6 met nog een schuingeschreven "i" achter de 1.
Er staat dus MC/1i 6 V.
Wie dit latijn kan lezen mag het mij uitleggen.
Ik heb het vermoeden dat het toch 12v is, want anders moet de compressor toch ook op 6v voeding draaien?
Wie weet het?
Via mijn acculader met 100 Amp. startbooster 6v stroom gegeven, de compressor komt maar met moeite rond.
Nu als test 12v stroom, en de compressor draaid goed en geeft voldoende lucht om de fanfare door het dorp te laten gaan op een mooie zondagmorgen.
In het huis is een 6 ingeslagen voor de gedrukte v(olt), er staat een gedrukte MC/1 voor de 6 met nog een schuingeschreven "i" achter de 1.
Er staat dus MC/1i 6 V.
Wie dit latijn kan lezen mag het mij uitleggen.
Ik heb het vermoeden dat het toch 12v is, want anders moet de compressor toch ook op 6v voeding draaien?
Wie weet het?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2006 19:41 #79983
door
Tsja, aan de code te zien zou ik ook zeggen dat 't een 6V is... Maar ja, als-t-ie 't nou niet doet op 6V en wel op 12V, wat weerhoudt je er dan van om 'm gewoon op 12V aan te sluiten? Compressor kan hooguit kapot gaan, maar die doet 't op 6V toch al niet. Kortom, gewoon inbouwen en aansluiten op 12V; een nieuwe 12V compressor kopen kan altijd nog