6 volt gebruiker op 12 volt

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 09:23 #52370 door
6 volt gebruiker op 12 volt is gemaakt door
Ik heb een oude luchthoorn (fanfare van Flamm) uit de vroege jaren 60. Deze wil ik graag gaan gebruiken. Het is echter een 6 volt uitvoering. Ik weet dat het mogelijk is deze veilig op 12 volt te gebruiken. Ik weet alleen niet meer hoe! Er zou een condensator in het circuit opgenomen moeten worden o.i.d. Wie kan mij haarfijn uitleggen wat de juiste manier is deze (via een relais) toeter te schakelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 20:26 #79995 door
Beantwoord door in topic 6 volt gebruiker op 12 volt
Hallo Jaques,
Je zou een weerstand in serie kunnen zetten met de luchthoorn; deze weerstand moet dan dezelfde weerstand hebben als de luchthoorn en (minimaal) ook hetzelfde vermogen. Doordat de 2 componenten (weerstand en luchthoorn) in serie staan én dezelfde weerstand hebben zal de spanning zich in 2 gelijke delen van 6 volt splitsen. Let wel op met de montage: de weerstand zet het vermogen om in warmte en kan behoorlijk heet worden. Dit is echter alleen op het moment dat je de luchthoorn gebruikt.
Een andere manier is het gebruiken van diodes, deze hebben een vaste spanningsval van circa 0,6V. Schakel je dus 10 diodes in serie met de luchthoorn dan staat er 10x0,6V=6V over de diodes en 6V op de luchthoorn. Voordeel van de laatste optie is dat je niet de weerstand van de luchthoorn hoeft te meten (zou kunnen varieeren in in- en uitgeschakelde stand) en bovendien worden de diodes hoegenaamd niet warm. Zijn voor een paar dubbeltjes te koop bij de electronicawinkel.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat wel. Groet, Hans.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 21:18 #79994 door
De methode met de diodes is leuk bedacht, maar ook de diodes zullen warm worden, de diodes moeten namelijk hetzelfde vermogen disiperen als de luchthoorn.
een betere oplossing vind ik het gebruik van een spanningsregelaar van 6 volt, deze zijn b.v. te koop bij Conrad. meet even de stroom die de hoorn trekt bij 6 volt en zoek een geschikte spanningregelaar er bij.
Monteer de spanningregelaar vervolgens zo dat zijn warmte goed afgevoerd kan worden (op een koelrib of carrosserie).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 21:24 #79993 door
Hoe meet ik de stroom die de hoorn trekt zonder 6 volt accu, en überhaubt, hoe meet ik die stroom?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 21:31 #79992 door
Daar heb je minimaal een amperemeter voor nodig, maar met een beetje multimeter kun je ook goed stroom meten.
Je moet wel even op zoek naar een voeding of accu van 6 volt. Heb je geen kennis die iets voor je te leen heeft?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 21:33 #79991 door
Oh ja, stroom meten doe je door de ampere meter tussen een van de voedingsdraden van de hoorn en de accupool aan te sluiten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 21:49 #79990 door
Nou heren, ik heb een multimeter en ik heb een 6 volt acculader (met booster). Welke stand van de multimeter moet ik nemen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2006 11:57 #79989 door
Probeer eerst ff uit of de hoorn goed werkt op de lader. De meeste loodacculaders hebben n.l. een onafgevlakte spanning als ze niet zijn aangesloten op een accu.
<p>
Ik hoop dat je een beetje een fatsoenlijke multimeter hebt, want die goedkope gevallen van de bouwmarkt gaan maar tot max. 0,2 A of zo, en da's veel te weinig. De betere hebben een meetbereik tot 20 A.
<p>
De goede meters hebben gewoonlijk aparte bussen voor stroommeting (meestal aangeduid door "A" en "mA"). Sluit de rode draad aan op de rode bus waar "A" bij staat en de zwarte op de zwarte bus (staat meestal "COM" bij). Het meetbereik dat je moet kiezen is gelijkstroommeting (aangeduid door een "A=" of door "ADC"). Als de meter zelf te kiezen bereiken heeft (bijv. 40 mA, 400 mA, 4 A, 20 A), kies dan het hoogste bereik, bij zgn. "autoranging"-meters gaat dat vanzelf.
<p>
Sluit vervolgens de meter in serie aan met de luchthoorn op de voeding.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2006 21:41 #79988 door
Wanneer je een spanningsregelaar monteerd om de spanning terug te brengen van 12 naar 6 volt kan het ook zijn dat de spanningsregelaar het vermogen moet dissiperen die naar de luchthoorn gaat. Een lineaire spanningsregelaar doet dit namelijk ook. Je zou dan een schakelende spanningsregelaar moeten gebruiken. Misschien zit er een elektronica zaak bij je in de buurt die je het probleem voor leggen kan? Misschien hebben zei er een standaard omzetter voor.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2006 09:41 #79987 door
Ik ga eerst maar eens alle raad op een rijtje zetten en dan kijken of ik er uit kom.
Ondertussen allemaal bedankt voor het meedenken!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD