wegwerken radio en speakers in amazon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 00:18 #52185 door
En nog een vraag dan maar:

Ik zou in mijn Amazon graag een moderne radio/cd-speler in willen bouwen, maar wil het originele dashboard intact houden. D.w.z., een mooi Volvo afdekplaatje op de originele radio-plek in het dashboard en dan de nieuwe radio ergens onder het dashboard. Dan op een plek waar deze zo veel mogelijk uit het zicht is, maar toch weer niet al te lastig te bedienen.
Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Op www.youngtimerradio-shop.de zag ik het volgende:
shop.strato.de/WebRoot/Store/Shops/61037...versell_Unterbau.jpg
"Universal Radio Unterbaukonsole"
"Für Oldtimer ohne Radioschacht. Radioausschnitt DIN genormt, Radioausschnitt 181x53mm BxH Abmessungen gesamt 250x80x170,5mm BxHxT"

Iemand enig idee of iets dergelijks een beetje solide onder het dashboard geplaatst zou kunnen worden, en zo ja, waar? Of is het net zo makkelijk om zelf iets van beugels te maken? Ik heb ook overwogen om de radio maar gewoon in het handschoenvakjes te 'leggen', maar dat is wel een noodoplossing (en ik betwijfel of dat vakje 'diep' genoeg is.

Een andere zaak zijn de speakers. Er zitten nu twee piepkleine speakers onder het dashboard, links aan een geimproviseerd stukje metaal geschroeft, rechts achter het handschoenenvakje. Graag zou ik hier grotere speakers hangen, om een beetje mooier geluid te krijgen. Zijn dit de meest aan te raden posities of is het logischer om speakers, zoals bij veel moderne auto's, achter de bekleding in de deur te plaatsen, en zo ja, is daar plek voor?

Achterin zie ik verder eigenlijk maar een logische plek voor een speaker, in het midden boven de hoedenplank, klopt dit of zijn er nog andere 'officiele' plekken? Ik zou achter graag twee speakers plaatsen, om zowel voor als achter stereo geluid te hebben, weet iemand wat daar dan de beste plek voor is, aangezien er in het midden maar een speaker kan?

Nog even voor de duidelijkheid: het gaat om een Volvo Amazon, sedan, p130, uit '68 (model '69). En het hoeft geen boomblaster te worden (in tegendeel), geen subwoofers, extra versterkers, etc. Alleen twee goede speakers voor en twee iets bescheidenere speakers achter...

Tips zijn welkom!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 08:29 #80875 door
Beantwoord door in topic wegwerken radio en speakers in amazon
Ik heb op de hoedeplank twee opbouwspeakers van Pioneer. Die onderbouwdoos die je beschrijft is gewoon in NL te koop bij automaterialenzaken. Als je wat beugeltjes fabriceert hang je hem zo onder het dashboard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 16:28 #80874 door
Beantwoord door in topic wegwerken radio en speakers in amazon
Ik heb mijn Sony radio onder de bestuurders stoel in een houten kistje gebouwd. De radio wordt bediend met een afstandbediening die ik met klittenband op de deur heb bevestigd.Met een beetje handigheid is zelfs de cd onder het rijden te verwisselen.(niet aan te bevelen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 16:59 #80873 door
Beantwoord door in topic wegwerken radio en speakers in amazon
RonaldM: Dat is ook nog niet eens zo'n gek idee. Beperkt dat nog op wat voor manier dan ook de verstelmogelijkheden van de bestuurdersstoel, of maakt dit verder niet uit? Ik zou dan alleen nog even een betere afstandsbediening moeten kopen (heb nu alleen een mini-versie die gratis bij de radio zat).

Bernard: Ook bedankt voor de tip. Ik had geen idee dat die ook gewoon in de autohandel te koop waren. Maak je zo'n beugel dan vervolgens zelf of zijn die ook te koop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 17:03 #80872 door
Beantwoord door in topic wegwerken radio en speakers in amazon
typ bij de verrekijker het woord subwoofer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 22:12 #80871 door
Beantwoord door in topic wegwerken radio en speakers in amazon
Als je even kijkt naar de constructie van je deurpanelen: het gedeelte waar de bewaarzakken aanzitten, zit met 4 metalen lipjes los achter de rest. Die zou je natuurlijk eruit kunnen halen, anderen voor in de plek zetten, met speakers erin. Je moet er niet te gek veel van verwachten, de speakers zitten dan namelijk in board. Maar goed, door de rijgeluiden van de amazon worden toch al een hoop tonen opgelost. <br> Ik had zelf altijd losse luidsprekers (van die opbouw dingen) onder de voorstoelen liggen, tie-ripje erop, blijf prima liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-06-2006 00:17 #80870 door
Beantwoord door in topic wegwerken radio en speakers in amazon
Ik heb een blaupunkt FM radio uit de zestiger/zeventiger jaren met extra opbouwversterker in mijn auto hangen. Hier aangekoppeld een Ipod nano met tripmaster (draaadloze verbinding) en je hebt zowaar 1000 CD tot je beschikking. (is vooral leuk als je in de file staat, druk je de zender weg van de wagen die naast je staat met jouw muziek...moet je die koppen dan zien!)

Verder maak ik gebruik van de originele speaker bij het handschoenenkastje en onder de achteruit heb ik er een zitten. (beide speakers zijn vervangen door moderne) Komt toch een flinke herrie uit.
Vriend van mij heeft onder de choke knop tegen het A-paneel een wigvormig kastje gemaakt met een extra speaker erin. Ruimte zat. Aan de passagiers zijde zit natuurlijk ook zo'n kast. Deze kasten zijn bekleed met tapijt en zo zie je ze amper meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-06-2006 07:55 #80869 door
Beantwoord door in topic wegwerken radio en speakers in amazon
Ik heb de radiohouder als aangegeven op de vraag links onder het stuur gemonteerd en dat werkt perfect. Zit er al 10 jaar en geen rare houte kisten in de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-06-2006 14:10 #80868 door
Beantwoord door in topic wegwerken radio en speakers in amazon
Aan iedereen die gereageerd heeft: Bedankt! Hebben jullie (toevallig) ook foto's van de genoemde opstelling (boxen voor en achter, radiowegwerking, etc? Zo ja, kunnen die gestuurd naar vincentkroese@yahoo.com? Dat geeft toch net een iets completer beeld. :)

Ben nog in dubio wat ik precies ga doen qua audio, misschien dat ik de radio zoals door iemand beschreven onder de bestuurdersstoel inbouw, en dan met een afstandsbediening ga bedienen. En mocht het financieel dan nog een keer meezitten, dan koop ik er inderdaad een IPOD bij, voor het gemak. NB: Jammer dat die 'tripmaster' e.d. allemaal officieel niet mogen in Nederland (omdat je dan geen vergunning hebt om uit te zenden, al gaat het maar om een signaal van een paar meter van Ipod naar Radio), waardoor ze zeer moeilijk te krijgen zijn.

Ook de tip Rene, die verwees naar het "subwoofer" topic is erg nuttig. Ik hoef geen subwoofer en versterker, maar als ik dat nog een keer ga doen dan is dat wel een mooie plek (achter de gastank), maar de opbouwspeakers lijkt me wel handig, scheelt een hoop gedoe met zelf beugels maken enzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-06-2006 10:02 #80867 door
Beantwoord door in topic wegwerken radio en speakers in amazon
Om nog even terug te komen op je vraag over de beugels: die zijn niet zo te koop, maar je kunt ze maken van een stukje plaat of zo. Overigens was ik dit weekeinde op een oldtimerbeurs in Bockhorn(D), en daar verkocht iemand oude opbouwspeakers, voorzien van een modern binnenwerk. Is misschien ook nog een idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.