Amp lampje brandt: vocht in dashboard?
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2006 16:46 #51804
door Michiel Helsloot (GAST)
Amp lampje brandt: vocht in dashboard? is gemaakt door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Na n jaar volvoloosheid rij ik sinds een paar weken met veel plezier in een '65 amazon. Het is weer heel wat anders dan de '72 144 die ik eerst had, maar wat een pret!
Yay!</p><p>En nu de vraag:</p><p>Vorige week van Den Bosch naar Hengelo en terug gereden in de stromende regen. Bijna thuis begon het amp lampje te branden. Af en toe was het even uit, maar na enige tijd bleef het branden. De intensiteit leek omgekeerd afhankelijk van het toerental (meer toeren = minder licht).</p><p>Het viel me tijdens het rijden op dat er een paar kleine drupjes water op de afdekrand onder het voorraam zaten. Wellicht is er ergens vocht in gelopen door de plensbuien?</p><p>Gister mn multimeter afgestoft en alles nagemeten. Het viel me op dat het lampje nu weer uit was & bleef. Gemeten van dynamo via spanningsregelaar naar accu; overal mat ik netjes tussen de 13 en 14 volt (klein beetje toerental afhankelijk). </p><p>Wie herkent dit probleem? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 09664-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
11-10-2006 19:08 #82648
door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic Amp lampje brandt: vocht in dashboard?
Hallo Michiel, Ik begrijp dat je denkt aan vocht in de tellerklok. Naar ik bedenken kan lijkt mij dit niet waarschijnlijk. Aan gezien het wel regende zou het misschien wel vocht kunnen zijn, maar dan i.c.m. misschien slechte koolborstels ( of vastzittende borstels)in de dynamo. Dit leidt ik af aan het feit dat je bij hogere toeren minder spanning / stroom had.( zwevende borstels, door minimale aandrukking t.g.v. korte borstel). Ook zou het de spanningsregelaar kunnen zijn. Dit laatste doet zich dan waarschijnlijk voor na enige tijd rijden met een grote stroomafname waarbij de sp. regelaar dan behoorlijk warm wordt. Dat je de volgende dag een spanning van 13 / 14 volt meet is dan goed mogelijk, daar dan de dynamo en de sp. regelaar koud zijn, en bijna zonder belasting gemeten wordt. Heb je de spanning ook gemeten met veel verbruikers aan? Vooral de regelaar zal meestal pas na langere tijd belasten beginnen te protesteren. Eigenlijk zou je de dynamo en de spanningsregelaar tezamen op een testbank moeten zetten en enige tijd laten werken. Succes
- Misha Hofkes (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2006 19:26 #82647
door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic Amp lampje brandt: vocht in dashboard?
Hoi, ik heb dat ook soms met mijn 142. Meestal gaat het prima, soms wil het lampje niet echt uitgaan. Maar vaak als ik even rij of veel gas geef gaat lampje uit en blijft uit. Het besloten dat het me niet boeit.
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2006 20:29 #82646
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Amp lampje brandt: vocht in dashboard?
<p>Hoi Herman, </p><p>bedankt voor je reactie. Ik zal de spanningsregelaar eens in de gaten houden. Als het weer optreedt, gelijk voelen (au?) & meten. Ook die koolborstels kan ik wel wat mee. Ik zie dat de dynamo behoorlijk vonkt binnenin (geel; zou blauw/wit moeten zijn bij schone borstels). Bedankt voor de tips. Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom vocht in de tellerklok je onwaarschijnlijk lijkt.</p><p>Wat betreft het toerental; hoger toerental betekent meer stroom/spanning uit de dynamo. Zeker als de regelaar niet 100% meer werkt, zal de spanning achter de regelaar ook hoger worden naarmate de motor meer toeren maakt. Dat verklaart voor mij in elk geval waarom het lampje uit gaat bij een hoger toerental.</p><p>Misha, ook bedankt voor de reactie. Wat jij hebt is waarschijnlijk alleen bij het starten. Klopt dat? In dat geval is het waarschijnlijk de regelaar die even op spanning moet komen. Dat lukt pas als de dynamo eventjes een wat hogere spanning geleverd heeft en de regelaar zich heeft kunnen opladen (meestal zitten er wat condensators in die opgeladen moeten worden; ik heb die van m'n ama nog niet opengemaakt, maar ik neem aan dat het daarbij hetzelfde is). Is inderdaad niet iets om van wakker te liggen; had m'n 144 ook destijds.</p><p>In mijn geval bleef het lampje 1 dag later nog steeds de hele tijd branden tijdens het rijden. Pas twee dagen later was het ineens over. Het lampje gaat nu netjes uit nadat ik wegrijd.</p>
- Misha Hofkes (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-10-2006 20:42 #82645
door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic Amp lampje brandt: vocht in dashboard?
<p>Klopt, is idd alleen bij het starten.</p><p> </p>
- 09664-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-10-2006 11:57 #82644
door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic Amp lampje brandt: vocht in dashboard?
Hallo Michiel, Je vraagt waarom vocht in de tellerklok onwaarschijnlijk lijkt. Vocht in de klok op zich is goed mogelijk, maar de werking van het lampje wordt daardoor niet gauw verstoord. Op de plekken waar het lampje contact maakt is de inwerking van vocht niet waarschijnlijk. Wanneer je even de fitting van het lampje uit de tellerklok aan de achterzijde er uit trekt, kun onmiddelijk zien of er oxydatsie aan wezig is. Even goed schoonmaken en verder kan er weinig mis zijn.
- 08541-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-10-2006 13:19 #82643
door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic Amp lampje brandt: vocht in dashboard?
Bekijk ook het zekeringkastje even goed, vooral de kleine dikke zekering (waar bijna alles op werkt) is een vast item bij Amazons met dit soort problemen. Contacten schoonmaken, beetje contactspray erop en eventueel een nieuwe zekering (kan je volgende week op de Volvobeurs kopen).
Ik heb het hele zekeringkastje er even uitgehaald (alle draden goed merken!) en alle klinknageltjes van de contactjes een tikje met een dreveltje gegeven, toen pas was het probleem echt over. Mensen solderen het ook wel om goed contact te krijgen.
RC.
Ik heb het hele zekeringkastje er even uitgehaald (alle draden goed merken!) en alle klinknageltjes van de contactjes een tikje met een dreveltje gegeven, toen pas was het probleem echt over. Mensen solderen het ook wel om goed contact te krijgen.
RC.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-10-2006 15:28 #82642
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Amp lampje brandt: vocht in dashboard?
Wat heel goed problemen voorkomt met slechte verbindingen is alle stekkertjes van zekeringkast, relais, lampen etc. eraf trekken en een likje kopervet geven. Voorkomt oxidatie en geleid stroom. Vooral onder de motorkap is kopervet perfect, lekt niet weg als het warm/heet wordt. Vermoed dat je problemen met brandend amp lamje dan over zijn. Bij mijn ES had ik hetzelfde probleem, te pas en onpas flikkerde het amp lampje aan. Na bovengenoemde actie werkt het weer zoals het hoort.
- Huib Wassink (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-10-2006 13:01 #82641
door Huib Wassink (GAST)
Beantwoord door Huib Wassink (GAST) in topic Amp lampje brandt: vocht in dashboard?
<p>Als het een gelijkstroom dynamo is, kan het heel goed de koolborstels zijn, zeker omdat de borstels staan te vonken, lijkt mij dat een van de eerste verdachten.
Ik heb precies hetzelfde gehad en het werd steeds erger, totdat hij niets meer deed, uiteraard op vakantie.
Met opschuren van de collector, deed hij het weer even en zo ben ik wel thuis gekomen.
Na de vakantie meteen een wisselstroom dynamo gemonteerd, probleem opgelost.</p>
Ik heb precies hetzelfde gehad en het werd steeds erger, totdat hij niets meer deed, uiteraard op vakantie.
Met opschuren van de collector, deed hij het weer even en zo ben ik wel thuis gekomen.
Na de vakantie meteen een wisselstroom dynamo gemonteerd, probleem opgelost.</p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-10-2006 23:28 #82640
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Amp lampje brandt: vocht in dashboard?
<p>Beste Huib,</p><p>Hartelijk dank voor je reactie. Ik vermoed dat ik een wisselstroom dynamo heb, maar ik weet dat niet zeker. Hoe zie ik of er een gelijkstroom of wisselstroom dynamo in de wagen zit? Zijn er duidelijk herkenbare verschillen?</p><p>Inmiddels wordt het probleem erger. Afgelopen vrijdag op en neer geweest naar Tilburg. Bij thuiskomst: lampje. Vanavond een rondje Den Bosch; bij starten geen lampje, maar bij aankomst bij het afremmen op de motor ging het lampje weer aan. Dit was na plm 10min snelweg.</p><p>Ik ben gelijk gaan voelen en meten. De spanningsregelaar was wel warm, maar niet heet. Bij meten bleek de spanning over de accu nog slechts een kleine 12V (lichten aan, blower uit, motor loopt stationair). Daarna motor uitgezet (lichten nog steeds aan; t was donker) en weer een kleine 12V gemeten.</p><p>Morgenochtend nog weer eens meten voordat en nadat ik de boel start. Ik vermoed op nu dat het lampje dan niet meer brandt en dat de spanning weer boven de 13V zal liggen.</p><p>Het boodschappenlijstje ligt in elk geval klaar: </p><p>koolborstels</p><p>regelaar </p><p>setje zekeringen</p><p>optie op een nieuwe accu?</p><p>Zodra er nieuws is post ik dat. Wellicht tot volgende week allemaal! </p><p><em>To be continued ...</em></p>