SU carburators EURO95
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-09-2026 01:02 #1481871
door Johan Geers (GAST)
SU carburators EURO95 is gemaakt door Johan Geers (GAST)
Het volgende meegemaakt zie onderstaande
Beste BCCP, ik moest wat aan mij auto doen en stootte per ongeluk tegen het gepantserde slangetje van de JET van een ven mijn SU carburators.
Er ontstond een lek.
Dat op zich vond ik nog niet het ergste, maar wat ik ontdekte was niet wat wilde zien.
Bij de aansluiting aan de vlotterkom en Jet was de slang geheel verpulvert.
Nu rij ik hier (de Filippijnen) noodgedwongen op Euro95
Ik heb deze JETS indertijd bij BCCP besteld (misschien12 jaar terug)
Mijn vraag is zijn deze JETS wel voor EURO95 geschikt?
Ik heb het nu met polyflow opgelost van wat ik weet dat deze tegen EURO95 kan.
Ik heb er wat foto's bijgevoegd, ik heb niet alle vergruisde slang op kunnen vangen.
Is dit bekend bij BCCP?
Vlotters en vlotternaalden zijn al geschikt voor EURO95.
Heb ik indertijd ook bij jullie besteld.
Alvast bedankt
M.vr.gr .
Johan Geers
raectie BCCP;
Goedemorgen,
zo beroerd zien we ze niet vaak .....
Zoiets kan ook door temperatuur en uitdroging veroorzaakt /versneld zijn, ik ga er van uit, dat er wel hitteschilden onder de carburateurs zitten?
Het zou me niet verbazen dat SU (zoals veel carburateurmateriaal leveranciers) nog geen maatregelen had genomen desstijds (06/2015),
men had daar altijd grote voorraden van dit soort materiaal.
Inmiddels is er wel nieuwe productie (2017 of zo), die er qua slang ook wel wat anders uitziet (minder flexibel) dan de oude materialen,
maar SU geeft hierover geen informatie, en ik wil het daarom ook niet garanderen.
De meeste materialen kunnen wel gebruikt worden met E5, maar veel materialen kunnen hier niet tegen E10 of hogere gehaltes, en volgens mij wordt in de Filippijnen tot 20% bijgemengd?
Misschien de beste optie om nu beide te vervangen voor nieuwe, maar deze (net als alle rubbermateriaal in het brandstofsysteem) wel iedere 3-4 jaar aan een controlebeurt onderwerpen,
om te voorkomen dat u met dit soort "ellende" wordt geconfronteerd op een moment dat het niet echt uitkomt?
Heeft de auto inmiddels ook al zoveel km gelopen dat ook de naald een keer aan vervanging toe is?
Met vriendelijke groet,
Wineke Hommes
mijn reactie
Beste Wineke, ik heb tot nu toe nog maar 15000km gereden met de auto dus de naalden zijn nog niet versleten.
Ik heb een constructie bedacht om de bestaande Jets naar polyurethaan slang om te bouwen, dat is wel bestand tegen EURO95.
Hitteschilden, er zijn extra hitteschilden gemonteerd i.v.m de EURO95 die verdampt sneller dus moet ik de carburators koel houden.
Er zit ook een retourleiding naar de tank met een 1,5mm restrictie, dit is ook om vaporlock te voorkomen.
De carburators zijn ook geisoleeerd.
Er is ook een benzine koeler gemonteerd.
Er zit airco in de auto wat de motorruimte ook in temperatuur laat stijgen.
Maar alles is uit de kast getrokken om de carburators koel te houden.
B.v.d.
Johan Geers
Wat ik wil zeggen is kijk uit met EURO95 in SU carburators.
Men ken niet garanderen dat deze geschikt zijn voor EURO95
m.vr.gr.
Johan Geers
Beste BCCP, ik moest wat aan mij auto doen en stootte per ongeluk tegen het gepantserde slangetje van de JET van een ven mijn SU carburators.
Er ontstond een lek.
Dat op zich vond ik nog niet het ergste, maar wat ik ontdekte was niet wat wilde zien.
Bij de aansluiting aan de vlotterkom en Jet was de slang geheel verpulvert.
Nu rij ik hier (de Filippijnen) noodgedwongen op Euro95
Ik heb deze JETS indertijd bij BCCP besteld (misschien12 jaar terug)
Mijn vraag is zijn deze JETS wel voor EURO95 geschikt?
Ik heb het nu met polyflow opgelost van wat ik weet dat deze tegen EURO95 kan.
Ik heb er wat foto's bijgevoegd, ik heb niet alle vergruisde slang op kunnen vangen.
Is dit bekend bij BCCP?
Vlotters en vlotternaalden zijn al geschikt voor EURO95.
Heb ik indertijd ook bij jullie besteld.
Alvast bedankt
M.vr.gr .
Johan Geers
raectie BCCP;
Goedemorgen,
zo beroerd zien we ze niet vaak .....
Zoiets kan ook door temperatuur en uitdroging veroorzaakt /versneld zijn, ik ga er van uit, dat er wel hitteschilden onder de carburateurs zitten?
Het zou me niet verbazen dat SU (zoals veel carburateurmateriaal leveranciers) nog geen maatregelen had genomen desstijds (06/2015),
men had daar altijd grote voorraden van dit soort materiaal.
Inmiddels is er wel nieuwe productie (2017 of zo), die er qua slang ook wel wat anders uitziet (minder flexibel) dan de oude materialen,
maar SU geeft hierover geen informatie, en ik wil het daarom ook niet garanderen.
De meeste materialen kunnen wel gebruikt worden met E5, maar veel materialen kunnen hier niet tegen E10 of hogere gehaltes, en volgens mij wordt in de Filippijnen tot 20% bijgemengd?
Misschien de beste optie om nu beide te vervangen voor nieuwe, maar deze (net als alle rubbermateriaal in het brandstofsysteem) wel iedere 3-4 jaar aan een controlebeurt onderwerpen,
om te voorkomen dat u met dit soort "ellende" wordt geconfronteerd op een moment dat het niet echt uitkomt?
Heeft de auto inmiddels ook al zoveel km gelopen dat ook de naald een keer aan vervanging toe is?
Met vriendelijke groet,
Wineke Hommes
mijn reactie
Beste Wineke, ik heb tot nu toe nog maar 15000km gereden met de auto dus de naalden zijn nog niet versleten.
Ik heb een constructie bedacht om de bestaande Jets naar polyurethaan slang om te bouwen, dat is wel bestand tegen EURO95.
Hitteschilden, er zijn extra hitteschilden gemonteerd i.v.m de EURO95 die verdampt sneller dus moet ik de carburators koel houden.
Er zit ook een retourleiding naar de tank met een 1,5mm restrictie, dit is ook om vaporlock te voorkomen.
De carburators zijn ook geisoleeerd.
Er is ook een benzine koeler gemonteerd.
Er zit airco in de auto wat de motorruimte ook in temperatuur laat stijgen.
Maar alles is uit de kast getrokken om de carburators koel te houden.
B.v.d.
Johan Geers
Wat ik wil zeggen is kijk uit met EURO95 in SU carburators.
Men ken niet garanderen dat deze geschikt zijn voor EURO95
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-09-2026 07:59 #1481873
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic SU carburators EURO95
Hallo,
Ik schik hier niet van, al jaren bekend dat Methanol in benzine slecht is zeker voor oldtimers, zit in Euro 95.
Corrosie en slijtage: Methanol is extreem agressief en hygroscopisch (trekt water aan). Het tast rubber, kunststoffen, aluminium en koper in je brandstofsysteem direct aan.
In Shell V-Power bijvoorbeeld zit het niet, wel een stuk duurder.
Er zijn producten die Methanol afbreken, zoals Millers Oils Methanol killer, die je kan mengen met Euro 95.
Kost ongeveer omgerekend 10 cent per liter extra, maar nog goedkoper dan dat je V-Power tankt, die tot 43 cent per liter duurder kan zijn.
Gr. Peter
url=https://rapidspecialty.nl/problemen-met-tanken-van-e10-brandstof-wat-je-moet-weten/]1[/url
Ik schik hier niet van, al jaren bekend dat Methanol in benzine slecht is zeker voor oldtimers, zit in Euro 95.
Corrosie en slijtage: Methanol is extreem agressief en hygroscopisch (trekt water aan). Het tast rubber, kunststoffen, aluminium en koper in je brandstofsysteem direct aan.
In Shell V-Power bijvoorbeeld zit het niet, wel een stuk duurder.
Er zijn producten die Methanol afbreken, zoals Millers Oils Methanol killer, die je kan mengen met Euro 95.
Kost ongeveer omgerekend 10 cent per liter extra, maar nog goedkoper dan dat je V-Power tankt, die tot 43 cent per liter duurder kan zijn.
Gr. Peter
url=https://rapidspecialty.nl/problemen-met-tanken-van-e10-brandstof-wat-je-moet-weten/]1[/url
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-09-2026 11:47 #1481879
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic SU carburators EURO95
Peter, ik woon op de Filippijnen, het stadje waar ik woon heeft twee goede merk benzinestations (Petron en Texaco) de rest is derde rangs benzine.
Voor een Shell station moet ik 45km rijden is twee uur rijden voor mij.
En Texaco heeft geen euro95 dus is Petron het enige station waar ik kan tanken voor een beetje fatsoenlijke benziene.
Methanol killer heb ik hier nog niet gezien.
Maar BCCP schrok hier wel van en die reviseren toch wel wat carburators.
Het enige wat ik kan doen is polyuritheen en dan ben ik van het probleem af, dat kan wel tegen Euro95.en de carburators koel houden i.v.m. vaporlock
Maar Nederland loopt vroeg of laat ook tegen dit probleem aan.en geloof mij octaan98 is de eerste benziene die er uit gaat, want wie koopt 98 ja alleen de oldtimers.
m.vr.gr.
Johan
Voor een Shell station moet ik 45km rijden is twee uur rijden voor mij.
En Texaco heeft geen euro95 dus is Petron het enige station waar ik kan tanken voor een beetje fatsoenlijke benziene.
Methanol killer heb ik hier nog niet gezien.
Maar BCCP schrok hier wel van en die reviseren toch wel wat carburators.
Het enige wat ik kan doen is polyuritheen en dan ben ik van het probleem af, dat kan wel tegen Euro95.en de carburators koel houden i.v.m. vaporlock
Maar Nederland loopt vroeg of laat ook tegen dit probleem aan.en geloof mij octaan98 is de eerste benziene die er uit gaat, want wie koopt 98 ja alleen de oldtimers.
m.vr.gr.
Johan
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-09-2026 14:36 #1481882
door Peter de Bruijn
Hallo Johan,
Daarom ben ik blij dat ik Methanon killer gebruikt, kan ik gewoon Euro 95 tanken.
Ik reageerde ook voor de mensen dien dit lezen en nog niet op de hoogte zijn van het Methanon probleem.
Bestellen in Nederland is ook een optie ?
vr.gr. Peter
Daarom ben ik blij dat ik Methanon killer gebruikt, kan ik gewoon Euro 95 tanken.
Ik reageerde ook voor de mensen dien dit lezen en nog niet op de hoogte zijn van het Methanon probleem.
vr.gr. Peter
- Peter (regio zuid-west)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-09-2026 15:17 - 09-09-2026 14:34 #1481883
door Peter (regio zuid-west)
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Volvo XC 40
Volvo V50 2,4 verkocht
Volvo V40 2.0 verkocht
Volvo 480 ES 1,7 verkocht
Volvo 343 verkocht
Beantwoord door Peter (regio zuid-west) in topic SU carburators EURO95
Ls,
betreft de ethanol, E95 daar zou max 10 % inzitten, maar het kan ook 0.001 zijn
dit is het zelfde bie E97 bezine, daar zit max 5 % is, maar dat kan oek 0.0005 % zijn
en op deze wereld is er onvoldoende ethanol om het tot 5 of 10 % te vullen, maar misschien
in bepaalde landen zoals Johan aangeeft is het exact 20% of..?
en daar is voldoende ethanol
betreft de ethanol, E95 daar zou max 10 % inzitten, maar het kan ook 0.001 zijn
dit is het zelfde bie E97 bezine, daar zit max 5 % is, maar dat kan oek 0.0005 % zijn
en op deze wereld is er onvoldoende ethanol om het tot 5 of 10 % te vullen, maar misschien
in bepaalde landen zoals Johan aangeeft is het exact 20% of..?
en daar is voldoende ethanol
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Volvo XC 40
Volvo V50 2,4 verkocht
Volvo V40 2.0 verkocht
Volvo 480 ES 1,7 verkocht
Volvo 343 verkocht
Laatst bewerkt 09-09-2026 14:34 door Peter (regio zuid-west).
- Bart Jungerius
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
08-09-2026 23:02 #1481897
door Bart Jungerius
Beantwoord door Bart Jungerius in topic SU carburators EURO95
Bedoelen jullie niet ethanol ipv methanol en methanon?
Ethanol heeft wel zijn goede kanten, tot een procent of 5%-10% is het wel lekker in je bier, daar staat het op het label als Alc. En daa r is de trend juist om naar 0.0% te bewegen.
Methanol is niet geschikt voor consumptie, je wordt er oa blind van (permanent, door zenuwschade). Spiritus is vooral ethanol, met ook methanol om het niet drinkbaar te maken...
Ethanol heeft wel zijn goede kanten, tot een procent of 5%-10% is het wel lekker in je bier, daar staat het op het label als Alc. En daa r is de trend juist om naar 0.0% te bewegen.
Methanol is niet geschikt voor consumptie, je wordt er oa blind van (permanent, door zenuwschade). Spiritus is vooral ethanol, met ook methanol om het niet drinkbaar te maken...
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
09-09-2026 00:18 #1481899
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic SU carburators EURO95
Vloeistoffen of pastas is moeilijk de grens over te brengen.
Maar doe eens en foto van het potje/jerrycan van wat jij hebt.
Misschien dat Ubuy iets kan doen voor mij.
m.vr.gr.
Johan Geers
Vloeistoffen of pastas is moeilijk de grens over te brengen.
Maar doe eens en foto van het potje/jerrycan van wat jij hebt.
Misschien dat Ubuy iets kan doen voor mij.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-09-2026 07:49 #1481900
door Peter de Bruijn
hallo,
Het gaat uiteraard om ETHANOL , sorry
Peter
Het gaat uiteraard om ETHANOL , sorry
Peter
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-09-2026 16:32 #1481907
door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic SU carburators EURO95
Johan,
Ik tank waar mogelijk 98 (max.5% ethanol), nadat ik een scheutje Bardahl Top Oil heb toegevoegd. Dit is een Ethanol killer, die de benzine met 2 octaanpunten opschaalt, de bovensmering verbetert en reinigende eigenschappen bezit. Aan een flacon van 500 milliliter (rond de 20 euro) heb je genoeg voor 500 liter brandstof.
Ik tank waar mogelijk 98 (max.5% ethanol), nadat ik een scheutje Bardahl Top Oil heb toegevoegd. Dit is een Ethanol killer, die de benzine met 2 octaanpunten opschaalt, de bovensmering verbetert en reinigende eigenschappen bezit. Aan een flacon van 500 milliliter (rond de 20 euro) heb je genoeg voor 500 liter brandstof.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-09-2026 07:59 - 10-09-2026 08:06 #1481918
door Peter de Bruijn
Hallo Johan,
Bardahl Top Oil even bekeken en is inderdaad ook een Ethanol killer en octaan verhoger, en goedkoper dan de Millers die ik gebruik.
Waarom blijf jij 98 tanken, die ook duurder is dan de 95, met Bardahl Top Oil hoeft dat dan toch niet, of ik zie ik dit verkeerd ?
Goedkopere Super 95 met Bardahl Top Oil zou de goedkoopste oplossing zijn.
gr. Peter
Bardahl Top Oil even bekeken en is inderdaad ook een Ethanol killer en octaan verhoger, en goedkoper dan de Millers die ik gebruik.
Waarom blijf jij 98 tanken, die ook duurder is dan de 95, met Bardahl Top Oil hoeft dat dan toch niet, of ik zie ik dit verkeerd ?
Goedkopere Super 95 met Bardahl Top Oil zou de goedkoopste oplossing zijn.
gr. Peter
Laatst bewerkt 10-09-2026 08:06 door Peter de Bruijn.