brandstofpomp (LH 2.4 Volvo 7/9) blijft draaien met contact uit

  • R.S. Hiemstra
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2025 14:46 - 03-12-2025 14:50 #1479282 door R.S. Hiemstra
Als ik het contact afzet blijft de brandstof pomp draaien. Het is een LH 2.4 systeem. Het brandstof relais heb ik vervangen en dat heeft niet geholpen. 

Nu probeer ik het elektrische schema te snappen maar ik weet niet goed wat de aansluitingen 20 en 21 op de ECU betekenen. 

21 heeft een soort van aarde tekentje
20 een soort van aarde tekentje met een pijl er om heen. 

11/31 is de zekering, ongeschakelde plus
2/13 is het brandstof relais
het geval links op de tekening is de ECU

Iemand die weet wat 20 en 21 op de ECU doen? Hartelijk dank, Rob
Bijlagen:
Laatst bewerkt 03-12-2025 14:50 door R.S. Hiemstra.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-12-2025 16:56 #1479326 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic brandstofpomp (LH 2.4 Volvo 7/9) blijft draaien met contact uit
Ik weet het niet, google en AI ook niet. Lens denkt dat de pijl alleen ter decoratie is en de rest aarde. Dus het is een zelfverzonnen tekentje van Volvo? Wat ik kan verzinnen dat ze daarbij bedacht hebben is een geschakelde aarde, een aarde die in werking gaat als er ergens een lampje gaat branden?

Ik schat dat je probleem een kapotte compjoeter is.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-12-2025 23:37 #1479329 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic brandstofpomp (LH 2.4 Volvo 7/9) blijft draaien met contact uit
Ik denk dat Y-BR van het contact af komt en dat daar iets mis is.
Je zou de zekering eens weg moeten halen en met het contact schakelen en meten of er spanning op en af gaat.
Ik denk dat er met het uitzetten van de motor alleen de ontsteking onderbroken wordt en dat er spanning op de ECU blijft staan.
Een massa schakeling naar vanuit de ECU kan ook maar lijkt mij onwaarschijlijk het ene gedeelte de + schakelen en het andere gedeelte de - zou ik maar een rotzooitje vinden.
Ik heb niet veel kijk op ECU's maar zo'n ding gaat niet makkelijk stuk en is meestal goed beveiligd.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-12-2025 00:17 #1479332 door Wytze Broerze
Zit er een alarm in? Of LPG?
Dat zijn ook potentiële probleem veroorzakers.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R.S. Hiemstra
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2025 20:42 #1479346 door R.S. Hiemstra
Dank voor alle antwoorden. 
De auto heeft geen alarm en geen lpg.

Ik kreeg een tip:
Bosch LH-Jetronic 2.4 ECU and EZK pinout tables - Oz Volvo

volgens deze site gaat
20 naar aarde als er een RPM signaal is
21 naar aarde als er spanning op de ECU staat. 

Ik ga eerst de bedrading aan de buitenkant/onderkant van de auto maar eens controleren en met de multimeter aan de slag. Eens kijken wat ik meet bij de zekering, het relais, het contact en de ECU. 
Dank, wordt vervolgd Rob.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-12-2025 20:59 #1479347 door Wytze Broerze
Gaat de pomp wel uit als je het relais er uit haalt?
Blijft de pomp oneindig doorlopen of stopt ie na tijdje.?
En natuurlijk niet door lege accu.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD