verschil tussen carburateurs.
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Deze mensen hebben veel ervaring met Volvo motoren. Veel plezier met lezen.
Sven
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Rudi Welhuis
- Nieuw lid
-
Ik ben bezig om mijn 164 met B30A om te bouwen naar TBI oftewel trottle boby injection. In de USA heb ik een paar "inserts" voor mijn ZS carburateurs gevonden, zie www.pattonmachine.com/ . Ook de injectoren komen van deze mijnheer. Als computer gebruik ik de Megasquirt MS2-V3 pcb met MS-Extra software. Deze kan omschakelen tussen lpg en benzine waarbij ook de onsteking en vullingsgraad tabellen mee veranderen. Op de testbank in mijn hobby kamer werkt het allemaal. Verder ben ik nu bezig met de kabelboom.
Als opnemer voor de onsteking gebruik ik een Pertronix module. De mechanische vervroeging is vastgelast. De vervroeging gaat door de megasquirt worden geregeld.
Als het bovenstaande goed werkt wil ik over op dampgas injectie.
Het verbruik zou met 20 tot 30% lager moeten uitkomen en het vermogen zal ongeveer 10% toenemen. Bij omschakelen van LPG naar benzine en omgekeerd geen vlotterkamer die roet in het eten stuurt.
Voor zover ik weet heeft niemand dit systeem in een B30A gebouwd, dus ik mag alles zelf uitzoeken.
groetjes,
Rudi
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Rudi Welhuis
- Nieuw lid
-
Triggering kan met Megasquirt op verschillende manieren. Je kunt zelfs contactpunten gebruiken.
Voordeel van Pertronix of een ander inbouwsysteem is dat optisch zo goed als origineel is. Daarom heb ik ook voor die aluminium injectorbehuizingen gekozen. Het dekseltje van de Z.S. kan hier weer op gemonteerd worden.
Zoals het er nu naar uitziet zal een dezer weken de motor moeten lopen en kan het fine-tunen beginnen. Je kunt eindeloos uitbreiden zoals koude start kleppen die je met een stappenmotor kunt aansturen of een electrische koelventilator, maar zover wil ik niet gaan.
Uiteraard ben ik ook zeer benieuwd hoe het gaat werken.
Groetjes
Rudi
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
doe toch maar deze ,het lijkt mij dat het traject van het b20e spruitstuk erg lang is , dit lijkt mij niet bevordelijk voor de prestaties.