Verdamper defekt?
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-03-2009 19:00 #49799
door Frans Versteegh (GAST)
Verdamper defekt? is gemaakt door Frans Versteegh (GAST)
Vandaag gebeurde het volgende met mijn Ama B18, enkele stromberg op gas: Na getankt te hebben een rit van 20 km zonder problemen tot op de snelweg bij 120 km/uur ik het gas losliet om er vanaf te gaan, daarna reageerde ze niet meer op gasgeven! Overgeschakelt op benzine en ze liep weer normaal. Thuis gekomen weer op gas geprobeerd: daar heeft ze eventjes alleen stationair op gelopen maar nu ook dat niet meer.Als ik bij het lopen op benzine direkt overschakel op gas, dus dubbele brandstof blijft ze lopen, verzuipt niet. Bij loskoppelen van de gasslang naar de carburateur komt er bij inschakelen( alle afsluiters klikken!) wel wat gas uit. Hoeveel dat normaal moet zijn weet ik niet. Bij loskoppelen van de gasleiding voor de verdamper spuit het gas eruit bij op kontakt zetten. Ik heb de sludge-schroef eruit gedraaid, daar liep best wel wat olieachtig spul uit maar dit gaf geen verbetering. Mijn vraag: Is de verdamper defekt? of heeft iemand een ander idee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-03-2009 19:29 #91609
door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Verdamper defekt?
<p>Dat een verdamper van het ene op het andere moment helemaal niets meer doet is vreemd daarom zit ik eerder aan het beveiligings relais te denken dat afslaat als de motor stopt.</p><p>Dit relais heeft een sensor, meestal een draad wat met z'n 10 slagen om de hoogspanningkabel gewikkeld die van de bobine naar de verdeler loopt of direct verbonden is aan de spanningsdraad die van de bobine naar de verdeler gaat.</p><p>Controleer eerst eens of deze nog goed is aangesloten en mocht dit niet helpen vervang dan eens het relais.</p><p>Zijn nieuw nog redelijk prijzig dus misschien handig om er even een te lenen.</p><p> succes. </p>
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-03-2009 20:09 #91608
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Verdamper defekt?
Hallo John, het door jou genoemde relais is vlgs mij in orde aangezien de afsluiters openen en er gas uit spuit voor de verdamper bij op kontakt zetten, dat is dus achter de tweede afsluiter bij de verdamper.Het betreft trouwens een AG2000 verdamper.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-03-2009 20:18 #91607
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Verdamper defekt?
<p>is het koelsysteem in orde? is er voldoende koelvloeistof in het systeem? en worden de slangen naar de verdamper voldoende warm.</p><p>als ik een verdamper nodig heb haal ik die altijd op de sloop , gelijk een stuk of 2 , 3 , voor een paar tientjes ben je klaar.</p><p>er is er altijd wel 1 goed.</p>
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-03-2009 20:34 #91606
Hallo Rene, het koelsysteem is in orde, de verdamper wordt lekker warm.Jouw idee om een verdamper op de sloop te halen is een goed idee, probeer ik zeker uit.
18-03-2009 22:05 #91605
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Verdamper defekt?
<p>Hallo Frans,</p><p>Waarschijnlijk is het toch het relais wat John beschrijft als je het mij vraagt. Dat relais werkt namelijk als volgt.</p><p>- Bij contact aan zet hij even de afsluiters open om genoeg gas te laten stromen om de auto te starten. Ik meen dat dit circa 10 seconden is.</p><p>- Daarna treedt de "sensor" in werking. Dit is of een inductie oplossing met circa 10 slagen om de hoofd bobine kabel of een kabel rechtstreeks op de bobine (op dezelfde draad die naar je contactpunten gaat).</p><p>Als de sensor dan geen puls oppakt, concludeert het relais dat de motor niet loopt en gooit hij de kleppen niet open.</p><p>Een goed werkend mechanisme is dus als de motor start op het 'begingas', dan wordt en een puls gedetecteert en gaan de kleppen echt open.</p><p>Check dus even de bekabeling van dat puls draad en/of leen even een relais zoals gezegd.</p><p> </p><p>Wat betreft het even loshalen van leidingen om te kijken of er gas stroomt zou ik zeer terughoudend mee zijn. Zeker met de LPG aanvoerleiding met vloeibare brandstof is dit niet zonder gevaar. Je gebruikt waarschijnlijk geen speciaal vonkvrij gereedschap om maar iets te noemen.</p><p> </p><p>Tot slot de verdamper. Persoonlijk zou ik echt voor een nieuwe gaan (als hij uiteindelijk toch vervangen moet worden). Een AG2000 kost weliswaar iets van 130 euro, maar je weet niet wat je meemaakt. Ik heb onlangs zelf een nieuwe (Lovato) verdamper geplaatst. De auto is hierdoor tegelijkertijd veel pittiger en veel zuiniger gaan rijden. Qua aanschaf op korte termijn wat duurder dan 3 gebruikte op de sloop, is het in mijn ogen wel waard. Een verdamper heeft ook niet het eeuwige leven, doorgaans rond de 100.000 km en van een gebruikte weet je nooit hoeveel hij er al op heeft zitten.</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-03-2009 22:14 #91604
door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Verdamper defekt?
<p>Sluit me aan bij de laatste reactie van Lars, klinkt aantrekkelijk een paar tientjes voor een verdamper.</p><p>De praktijk is dat de verdamper bij een sloop al een tijdje ligt nadat hij uit een auto is gehaald, waardoor het mambraam wat in de verdamper zit uitdroogt.</p><p>In beste geval werkt de verdamper nog wel maar meestal niet optimaal, wat problemen geeft bij het afstellen.</p><p>Mijn advies: koop een OMVL verdamper type E90 nooit meer problemen en een lange levensduur prijs circa €130,-</p><p>Kijk even op de site van Vogels autogas in Son.</p>
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-03-2009 22:14 #91603
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Verdamper defekt?
<p>Frans, ik denk dat John gelijk heeft met zijn opmerking dat het LPG systeem geen ontsteek pulsen meer oppikt.</p><p>Als je het contact aanzet dan wordt er gedurende een bepaalde tijd (ongeveer 1 seconde) gas ingespoten. Daarna wordt de gastoevoer afgesloten.</p><p>Zodra je gaat starten begint je ontsteking te werken. Dit kan zowel een inductieve opnemer zijn (een aantal wikkelingen om de hoogspanningskabel van de bobine,) of electrisch door een aansluiting op de min klem van de bobine.</p><p>Zodra de LPG aanstuurelectronica ontsteekpulsen ziet wordt het relais weer bekrachtigd en kan er LPG naar je mengstuk toelopen.
Eigenlijk is dit best een slimme beveiliging; zodra je motor om wat voor reden afslaat wordt automatisch de gastoevoer afgesloten. Dit is voor je eigen veiligheid. Stel je raakt bij een aanrijding betrokken en het LPG blijft er uitstromen............. Je kunt zelf wel bedenken hoe fout dit kan aflopen.</p><p> </p><p>Hoe kun je de boel testen?</p><p>Sluit een testlampje aan op de LPG aflsuiter.
Dit testlampje moet ca. 1 sec oplichten als je het contact aanzet.
Dit testlampje moet ook gaan branden als je de startmotor laat ronddraaien</p><p> </p><p>Een derde mogelijkheid is je bypass relais wat de gasboer heeft ingebouwd; zit in alle Amazon's die het contactsot in het dashboard hebben zitten. Op het moment dat je start valt de geschakelde plus op je zekeringkastje weg; om die reden is een extra relais ingebouwd dat je LPG systeem van spanning voorziet op het moment van starten.</p><p> </p><p>Ik geloof niet zozeer in een defecte verdamper; immers dan zou je al hortend en stotend stilgevallen zijn (of nog erger via een backfire!)</p>
Eigenlijk is dit best een slimme beveiliging; zodra je motor om wat voor reden afslaat wordt automatisch de gastoevoer afgesloten. Dit is voor je eigen veiligheid. Stel je raakt bij een aanrijding betrokken en het LPG blijft er uitstromen............. Je kunt zelf wel bedenken hoe fout dit kan aflopen.</p><p> </p><p>Hoe kun je de boel testen?</p><p>Sluit een testlampje aan op de LPG aflsuiter.
Dit testlampje moet ca. 1 sec oplichten als je het contact aanzet.
Dit testlampje moet ook gaan branden als je de startmotor laat ronddraaien</p><p> </p><p>Een derde mogelijkheid is je bypass relais wat de gasboer heeft ingebouwd; zit in alle Amazon's die het contactsot in het dashboard hebben zitten. Op het moment dat je start valt de geschakelde plus op je zekeringkastje weg; om die reden is een extra relais ingebouwd dat je LPG systeem van spanning voorziet op het moment van starten.</p><p> </p><p>Ik geloof niet zozeer in een defecte verdamper; immers dan zou je al hortend en stotend stilgevallen zijn (of nog erger via een backfire!)</p>
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-03-2009 23:11 #91602
Hallo Han,ik kan je redenatie volgen alleen begrijp ik dan niet als ik de motor start op benzine,volle carburateur, en dan overschakel op gas zij toch blijft lopen!De motor draait dan,allebei de afsluiters zijn open gegaan,maar toch niet verzuipen,de elektronica werkt dan toch of zie ik wat over het hoofd?Ze stopt pas als de carburateur leeg is.
18-03-2009 23:45 #91601
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Verdamper defekt?
<p>Dat toont juist precies aan dat de elektronica niet goed werkt. Als je hem dan op LPG zet zou het relais een puls moeten krijgen en op basis daarvan de gaskleppen open moeten zetten. In dat geval zou hij (omdat de carburateur nog niet leeg is) benzine en LPG krijgen en verzuipen.</p><p>Doordat hij dan echter geen LPG krijgt blijft hij normaal lopen todat de bezine op is.</p><p>Het relais gooit dus blijkbaar alleen initieel de kleppen open en niet op basis van een draaiende motor. Dus wordt de puls niet goed opgepikt.</p>