gas probleem ama combi '66

Lees meer
02-06-2009 21:45 #49673 door René Minnebo
gas probleem ama combi '66 is gemaakt door René Minnebo
<p>Luitjes,</p><p>Als ik mijn combi op de gasstand zet (even ervan uitgaan de carb geen benzine meer heeft) en ik zet mijn contact om dan hoor ik zo'n 4 &agrave; 5 sec gas stromen, de klep sluit zich netjes. Maar als ik start, in mijn geval met de startknop op het dashboard draait de starmotor wel maar hij slaat niet aan, ook niet even een hik ofzo echt helemaal niets. Zet ik de keuzeschakelaar op benzine dan is het ff doorstarten en hij draait. </p><p> </p><p>Waar licht dit aan, hoe wordt de gastoevoer in stand gehouden. Bij mijn opel admiral zat er een draadje om de bobine kabel gewikkeld waardoor er elke keer een puls naar het gasrelais werd gestuurd, dat draadje om de boboine heb ik bij de ama niet en nog nooit gehad ook en toch heeft ie bij de aanschaf op gas gelopen. Nu is de restauratie bijna voltooid en nu wil ie dus niet starten op gas.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-06-2009 09:18 #92234 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic gas probleem ama combi '66
<p>Om te beginnen kan je gewoon 12V zetten op alle afsluiters (nieuwe installaties hebben er ook &eacute;&eacute;n op de tank), dan gaat het gas hoe dan ook stromen als de motor draait. Er moet daarvoor ook meestal motorvacuum op de verdamper staan, via een dun slangetje vanaf het inlaatspruitstuk. Als je een gasrelais hebt, kan dat op de min van de bobine aangesloten zijn.</p><p>Hier een schema van een echte ouderwetse LPG installatie: www.vogelsautogas.nl/documenten/Technisc...lais_aansluiting.pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2009 10:57 #92233 door Ferrie Hak (GAST)
Beantwoord door Ferrie Hak (GAST) in topic gas probleem ama combi '66
<p>Hoi</p><p>Ik heb het zelfde probleem gehad. Na lang zoeken bleek dat tijdens het starten de stoomtoevoer naar het relais weg viel. Ik toen een ander punt in zekeringkastje genomen waardoor het probleem was opgelost.</p><p>Succes</p><p>Ferrie</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2009 11:09 #92232 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic gas probleem ama combi '66
<p>nog even wat aanvullende info op Marc's duidelijke schema'tje:</p><p> </p><p>het veiligheidsrelais kan ofwel zijn aangesloten met een aantal wikkelingen rond je bobinekabel, ofwel op de aansluiting vanaf je contactpuntjes. in beide gevallen is het een veiligheid welke de gastoevoer stopt bij stilstaande motor. </p><p>bij twijfel aan dit relais kan je de 15V hiervan doorverbinden met de 2 V-aansluitingen. </p><p>let wel op, in dit geval blijft er gast stromen met contact aan, ongeacht of de motor loopt of niet!!! </p><p>dit mag dus slechts een tijdelijke (test-)oplossing zijn!!!</p><p> </p><p>controleer ook even of er op de "+12Volt contactslot" ook daadwerkelijk 12V staat tijdens het starten! 12V bij <em>contact aan</em> wil niet altijd zeggen dat deze 12V er ook is in de <em>startstand</em>. </p><p> </p><p>het kan ook nog zo zijn dat de motor verzuipt tijdens het starten. probeer eens direct door te starten (dus zonder die 4-5 sec. wachten). </p><p>zet anders de keuzeschakelaar in de middenstand en zet deze snel weer op gas zodra de motor aanslaat.</p><p>omschakelen van benzine naar gas (nadat carburateur in de middenstand van de keuzeschakelaar is leeggereden) zou dan echter geen probleem mogen zijn, gaat dat wel?</p><p> </p>

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2009 12:42 #92231 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic gas probleem ama combi '66
<p>Hans </p><p> </p><p>ik ben bang dat het idd zo is dat het veligheidsrelais deels kapot is, is dit een duur onderdeel of valt het mee want dan ga ik niet lopen klooien maar dan plaats ik een nieuwe.</p><p> </p><p>Zitten er trouwens 2 veiligheidsrelais in het gas systeem bij een amazon, want ik meen te herinneren dat er ook nog een kleinere versie heb zien zitten.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2009 11:57 #92230 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic gas probleem ama combi '66
<p>ik heb 'm ooit in m'n ama vernieuwd, dat was in 2001; kostte toen 45 <strong>gulden</strong> bij een LPG-garage in Den Haag.</p><p>voor zover ik weet zit er slechts &eacute;&eacute;n veiligheidsrelais in; die andere is mogelijk een gewoon relais om een klep o.i.d. te schakelen.</p><p> </p>

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2009 12:00 #92229 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic gas probleem ama combi '66
<p>maak anders ff een foto van het veiligheidsrelais en het "andere" relais!</p><p>het veiligheidsrelais is het relais dat pulsjes krijgt vanaf je contactpuntjes.</p>

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2009 12:12 #92228 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic gas probleem ama combi '66
<p>Hans,</p><p> </p><p>Zal ik doen en als ik tijd over heb zal ik het schema ook uit tekenen en op de site plaatsen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-06-2009 21:01 #92227 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic gas probleem ama combi '66
<p>Het probleem bij onze amazon is dat tijdens het starten alle spanning eraf gaat</p><p>bij de dingen die niet rechtstreeks op de accu zitten.</p><p>Het enigste waar spanning op staat tijdens het sarten zijn de ontsteking en het draadje </p><p>die naar de startmoter lopen.</p><p>Om dit op te lossen kan je het maken met 2 diodes van 5 of 6 ampere kosten 1Euro pst.</p><p>In het volgende schema staat hoe je ze aan moet sluiten.</p><p> www.v44.nl/main.php?mi_key=2&mi_value=21285&mi_description=lpg elektrisch&mi_sitelocator=1</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2009 22:45 #92226 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic gas probleem ama combi '66
<p>kan inderdaad mogelijk het probleem zijn; oftewel zoals ik al eerder schreef:</p><p><em>controleer ook even of er op de "+12Volt contactslot" ook daadwerkelijk 12V staat tijdens het starten! 12V bij contact aan wil niet altijd zeggen dat deze 12V er ook is in de startstand. </em></p><p>als dit de veroorzaker voor het probleem zou zijn, dan zou je nog altijd wel tijdens het rijden om moeten kunnen schakelen van benzine naar gas. lukt ook dit niet dan is er iets anders aan de hand!</p>

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.