Wat moet ik tanken?

Lees meer
01-03-2010 19:42 #94768 door Jaap Gerkes
Beantwoord door Jaap Gerkes in topic Wat moet ik tanken?
Ik heb zelf een amazon met een B18 B motor en 2 SUs. Ik tank bij voorkeur Euro 98, niet alleen vanwege pingelen, maar ook omdat de auto bij 95 vaak na-dieseld. Voor rallies en andere ritten in het buitenland waarbij ik niet weet of ik tijdig Super kan tanken neem ik altijd een paar flesjes Millers VSP mee. Motor loopt dan (ook bij toevoeging aan 95) perfect, pingelt niet en dieselt niet na.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2010 19:43 #94767 door Jaap Gerkes
Beantwoord door Jaap Gerkes in topic Wat moet ik tanken?
Ik heb zelf een amazon met een B18 B motor en 2 SUs. Ik tank bij voorkeur Euro 98, niet alleen vanwege pingelen, maar ook omdat de auto bij 95 vaak na-dieselt. Voor rallies en andere ritten in het buitenland waarbij ik niet weet of ik tijdig Super kan tanken neem ik altijd een paar flesjes Millers VSP mee. Motor loopt dan (ook bij toevoeging aan 95) perfect, pingelt niet en dieselt niet na.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-03-2010 22:42 #94766 door
Beantwoord door in topic Wat moet ik tanken?
Als je gaszetels hebt (laten) monteren, is het dan nog steeds noodzakelijk om super te tanken mbt pingelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2010 00:42 #94765 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Wat moet ik tanken?
Niet alleen Jaap G z'n auto dieselt na... z'n computer ook ;-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2010 10:23 #94764 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wat moet ik tanken?
<p>H&eacute; jo jo, wat moet je daar nou tegen doen????? lol</p><p> </p><p>En Boele: de klepzetels hebben niet direct iets te maken met het pingelen, al mag je aannemen dat de compressie van je motor na een koprevisie weer hoog zal zijn. (Mits je onderblok ook fris is natuurlijk) </p><p>Zoals eerder gezegd: compressie verlagen door montage van een dikkere koppakking en anders 98 tanken. Tenzij je net als Ren&eacute; het risico niet groot vind, maar dat mag iedereen zelf weten. Volvo schreef super voor.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-03-2010 20:48 #94763 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Wat moet ik tanken?
Over octaangetallen en B18/B20 motoren is al een heleboel op dit forum geschreven. Ik kon het artikel niet zo gauw vinden, maar Volvo geeft zelf in hun werkplaatshandboeken aan dat de motoren goed op brandstoffen met een lager octaangetal kunnen lopen, MITS de ontsteking bijgesteld wordt; in extreme gevallen, rond de 90, 92 of zo, adviseert men de koppakking dikker te maken. Men geeft zelfs een advies hoeveel dikker dat dan zou moeten. Wanneer de vooronsteking later gezet wordt, moet het goed zonder pingelen kunnen. W&eacute;l boet de motor dan een beetje aan vermogen in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2010 21:14 #94762 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wat moet ik tanken?
<p>als je een 123 ignition hebt kun je 1 van de 2 ontstekingscurves kiezen voor euro 95 , geoptimaliseerde ontstekingscurve voor lpg/ron 95 , i.c.m. harde klepzetels is het dan meestal wel goed tenzij je een afgevlakte kop hebt voor meer compressie of een b20e motor.</p><p>de b20e is in dit geval het minst geschikt voor ron95 vanwege de hogere compressie de b18a of b20a het meest,deze komen toch al het meest voor.</p><p>het nadieselen heeft ook te maken met de carburatie , zo heeft de weber valstroom een vrij groot inlaatspruitstuk waar veel brandstofmengsel in achterblijft na het uitschakelen van het contact.</p><p>moderne types hebben dan ook vaak een electrische afsluiter om nadieselen te voorkomen</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.