Wat moet ik tanken?

  • Ronald Muntjewerf (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-02-2010 17:27 #49188 door Ronald Muntjewerf (GAST)
Wat moet ik tanken? is gemaakt door Ronald Muntjewerf (GAST)
<p>Wij zijn sinds kort in het bezit van een kattenrug uit 1963 met een B18 A motor.</p><p>Wat moeten we tanken?</p><p>MVG</p><p>Ronald</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2010 21:13 #94777 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wat moet ik tanken?
<p>In een instructieboekje van de amazon uit 1964 staat dat de benzine minstens 97 moet hebben voor zowel de A als B motor. Super is 98.</p><p>In een ander boekje had Volvo het zelfs over 98 tot 100! Ik tank altijd superbenzine, om zeker te zijn dat de motor niet pingelt op hogere toerentallen zonder dat je dat hoort. De schades die je zou kunnen veroorzaken kosten meer dan je voorlopig met het tanken van lagere octaan benzine uitspaart. </p><p>In een eerder draadje bleken de meningen verdeeld, maar begrijpen doe ik dat niet!</p><p> </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2010 23:36 #94776 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Wat moet ik tanken?
<p>Zou me daar niet zo druk om maken hoor, je auto loopt op 95 net zo lekker en goed als op 98. Belangrijk is hoeveel km rijd je met de volvo en ga je d'r mee de bergen in (geregeld) of sleep je d'r een aanhanger mee voort. En hoe hard rijd je nou en doe je ook aan stoplicht sprintjes, nee toch? Zit er gas in want dan zou ik me meer druk gaan maken of er een gaskop op zit. </p><p> </p><p>Gewoon lekker 95 tanken kan niet fout gaan want dan heeft iedereen die een klassieker rijd dit probleem. En dan is het geen leuke hobby meer als blijkt dat je motor kapot gaat op het lopen van 95. Ik til er niet te zwaar aan. </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2010 10:50 #94775 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Wat moet ik tanken?
Mijn ervaring is ,dat een correct afgestelde motor zeker pingelt bij gebruik van 95 benzine tijdens normaal optrekken en dat is niet goed.Als hij niet pingelt met 95 benzine is het een teken ,dat de motor niet goed is afgesteld.Advies 98 tanken!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2010 11:21 #94774 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wat moet ik tanken?
<p>Precies Niek!</p><p>M.i. helemaal juist! Ik rijdt al Volvo's met B18 en B20 vanaf 1979, zowel A's als B's, dus een beetje ervaring heb ik wel in deze. In Frankrijk pingelde mijn Amazon met zeer gezonde compressie al op de "super" benzine die je bij de Hypermarch&eacute; tankte! Zonder aanhanger en niet in de bergen. Standaard moest ik dan het ontstekingstijdstip verlaten om de problemen de baas te zijn. ALs je een vermoeide motor hebt waarvan de compressie al voor een deel weg is ,zal je het minder snel meemaken.</p><p> </p><p>En ja, Ren&eacute;, inderdaad hebben een hele hoop klassiekers die in goede conditie zijn dit probleem, sommigen voegen octaanbooster toe aan de benzine en anderen werken met dubbele koppakkingen om de compressieverhouding te verlagen. Dan lever je dus ook prestaties in. </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2010 12:14 #94773 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Wat moet ik tanken?
<p>Tom,</p><p> </p><p>Het gros van de klassiekers heeft dus te maken met een mindere compressie vanwege de oude en nog originele motoren. En aangezien niet iedereen 50.000 km p/jaar rijd met zijn klassieker maar deze als 2e auto of hobby auto heeft kan het dus geen kwaad om 95 te tanken. En je lijkt tegenwoordig wel gek om nog op benzine te gaan rijden als je voor meer dan de helft goedkoper uit bent met het tanken van gas.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2010 13:36 #94772 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wat moet ik tanken?
<p>H&eacute; Ren&eacute;! </p><p>Mijn 144 staat dan ook op LPG, dan heb je de pingel-problemen ook niet! </p><p>M'n Amazon Combi 122S staat fijn op benzine, want ik wil geen ruimte kwijt aan een tank en bovendien ben ik gek op de prestaties van de dubbele SU's! </p><p>Als je motor minder compressie heeft klopt je verhaal ook wel, het probleem is dat je pingelen op hogere toeren haast niet hoort, terwijl het grote schade geeft. </p><p>En zo'n gaskop vind ik nou weer minder belangrijk, omdat de kosten van een koprevisie nu of pas als de kleppen "op" zijn net zo hoog zijn. De laatste B20 die ik zelf op LPG heb laten zetten had 100.000 kilometer gedraaid en ik heb er nog 150.000 km bijgezet (en vooral snelweg) voordat koprevisie nodig was!</p><p> </p><p>Maar ja, als je maar 5000 km per jaar rijdt, dan merk je sowieso pas na j&aacute;ren dat er iets niet goed is gegaan!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2010 14:50 #94771 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Wat moet ik tanken?
Dus met andere woorden kan het alleen kwaad op langere termijn, en het gros rijd toch op LPG dus die paar keer met vakantie of met een lege lpg tank moet geen probleem zijn voor de motor. Mijn combi had ook geen gaskop, kwestie van in de gaten houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Muntjewerf (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-03-2010 17:43 #94770 door Ronald Muntjewerf (GAST)
Beantwoord door Ronald Muntjewerf (GAST) in topic Wat moet ik tanken?
<p>Beste mensen,</p><p>Wat ik nog wel moet toevoegen is dat er in de kofferbak een flesje Millenium (shell) kleppenbescherming lag.</p><p>Houd dat nu wel in dat ik Euro95 kan tanken.</p><p>Gr,</p><p>Ronald.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Muntjewerf (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-03-2010 18:01 #94769 door Ronald Muntjewerf (GAST)
Beantwoord door Ronald Muntjewerf (GAST) in topic Wat moet ik tanken?
<p>Beste mensen,</p><p>Wat ik nog wel moet toevoegen is dat er in de kofferbak een flesje Millenium (shell) kleppenbescherming lag.</p><p>Houd dat nu wel in dat ik Euro95 kan tanken.</p><p>Gr,</p><p>Ronald.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.