Slecht starten en draaien B16B

Lees meer
20-10-2023 15:26 - 20-10-2023 15:27 #205124 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Slecht starten en draaien B16B

Bij de B16B is valse lucht een groot probleem, dus eerst - zoals Han al zegt - met remmenreiniger checken of dat zo is. Bij valse lucht gaat hij sneller lopen waarde je de remmenreiniger spuit, check dit rond het inlaatspruitstuk. Ik vermoed dat je nog de benzinepomp hebt met de glazen bol, hopelijk een filter ervoor geplaatst want ook vuil uit de tank of uit elkaar gevallen euro 95 kan dit slecht starten veroorzaken, pomp checken op werking. Er is een revisiesetje voor verkrijgbaar bij het VKO. Gebruik je nog de contactpuntjes bij de ontsteking, dan ook checken op inbranden en bij twijfel vervangen mét de condensator. Rustig deze oorzaken, dan kom je er wel.
Ik weet niet of valse lucht bij jou een probleem is of was, maar valse lucht is ook een groot probleem bij het inlaatspruitstuk van de B16a zo heb ik ervaren. Zelfs het laten vlakken van het spruitstuk loste het probleem niet op. Uiteindelijk heb ik dat opgelost door i.p.v. de normale pakkingen om de inlaatpoorten, hitte bestendige o-ringen te gebruiken ter afdichting van het inlaatspruitstuk. Sindsdien geen probleem meer gehad met valse lucht langs het inlaatspruitstuk. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2023 16:24 #205125 door Bert Wisse
Beantwoord door Bert Wisse in topic Slecht starten en draaien B16B
Stand van zaken nu:
alles weer gemonteerd en de basisafstelling gedaan zoals o.a. Frans schreef. Starten en ja hoor, aanslaan. De motor loopt regelmatiger dan voordien, maar wat zich nu voordoet is het volgende.
Als de motor even gelopen heeft en de choke weer dicht staat, dan blijft het stationair toerental (te) hoog. Het verstellen van de sproeier heeft weinig of geen invloed. Stationairschroef staat op minimale stand.
Kkom ik aan de gasslang en duw die iets naar beneden, dan bereik ik een rustiger loop. Aan het traject van gaspedaal naar carburateurs kan ik niets bijzonders ontdekken.
Graag jullie gewaardeerde mening in dit vervolg.

Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2023 19:34 #205140 door Bert Wisse
Beantwoord door Bert Wisse in topic Slecht starten en draaien B16B
Gasslang moet zijn gas(overbrengings)stang

Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2023 22:16 #205142 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Slecht starten en draaien B16B
Het is mogelijk dat de as van de gasklep bij warme motor wat zwaar loopt.
je kunt dit oplossen door een trekveer aan de gasklep te monteren. 
of het gasklephuis is wat getordeerd. Maar lijkt me onwaarschijnlijk. Je kunt dan een van de bouten wat lossen of aandraaien. 

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
22-10-2023 13:01 #205148 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Slecht starten en draaien B16B
Dit probleem heb ik ook, stationair loopt mijn B16B motor ca. 900-1000 rpm, en is moeilijk lager te krijgen. Ik doe het er maar mee. Je moet alles controleren, te beginnen met de kleppen stellen en de ontsteking op tijd zetten met een stroboscooplamp. Verder is het synchroon stellen van beide carb's (zoals eerder beschreven). En nogmaals controleren op valse lucht bij het spruitstuk. Controleer ook het CO-gehalte aan de uitlaat, af te stelllen op 2-2,5%.
Wat noem jij te hoog?
Veel succes!

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2023 17:30 #1042900 door Bert Wisse
Beantwoord door Bert Wisse in topic Slecht starten en draaien B16B
Het is gelukt!
Na vervangen van de gasklepstangen vastgesteld dat de hevels van de stelschroeven te ver van hun aanslag bleven verwijderd. Dus de stangen weer gedemonteerd, nadat de te ruime waarde was gemeten. 
vervolgens heb ik de gaatjes voor de hevels onder andere hoek geboord in de stangen en daarna de hevels weer vastgezet met de pennetjes. De aanslag van de stelschroeven was goed.
wat voorts resultaat opleverde was het ontkoppelen van de verbindingen tussen de carburateurs en dan herhaaldelijk met de vacuummeter controleren. De motor ging steeds beter lopen en op het gehoor heb ik nu een mooie 500 tot 700 toeren. Binnenkort nog even aan de CO meter en ik ben tevreden.
Binnenkort gaat de 1200 overwinteren in de showroom van Broekhuis Volvo Emmen en komt er een reportage in Volvo Drive

Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.