- Berichten: 17
Slecht starten en draaien B16B
- Bert Wisse
- Offline
- Nieuw lid
mijn P1200 1958, met dubbele SU H4, was al geen wonder in koude start, maar op enig moment merkte ik bij gas loslaten eenwaardig verhoogd toerental. Het probleem verergerde snel wat zich uitte in nog moeizamer starten en vervolgens slecht lopen. Het toerental was opeens erg hoog en bij terugstellen gasslang sloeg de motor af om vervolgens niet meer aan te slaan.
na enige minuten wachten weer wel, maar stationair lopen leek dan steeds weer gevolgd te worden door afslaan.
intussen gedaan: vlotterkamers gereinigd. (Geen vuil overigens), koudestartafstelling uitgevoerd, ontsteking gecontroleerd. Waar ik nog mee bezig moet in de naald en de zitting. Verwacht ook daar geen vuil o.i.d, maar vraag me af of afstellen zonder speciaal gereedschap haalbaar is.
Het vreemde bij dit verhaal is dat de auto tot zeer recent gewoon prima reed en liep. Alleen. Het starten na dagen stilstand was een dingetje.
Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1147
Even zoeken op dit forum, is al vele malen beschreven.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Roskam
- Offline
- Junior Lid
- Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bert Wisse
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
inmiddels overgegaan tot demontage van de carburateurs met in de nabijheid origineel werplaatshandboek en onderdelenboek.
Bij de ontmanteling stelde ik vast dat de bewegende delen inwendig allemaal stroef gingen. Na enig polijsten en zorgvuldig schoonmaken is het wachten even op een setje ringen pakkingen van VKO en dan alles weer monteren.
Ik beschik echter niet over het SVO 2369 om de zittingen voor de naald te centreren. Iemand een tip?
Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Boeijen
- Offline
- Expert lid
- Maak graag roadtrips met de Amazon
Draai verolgens de onderste moer een beetje los, zodat de sproeierbuis los komt. Laat dan de zuiger met de naald in de carburateur enkele malen rustig zakken. De sproeierbuis zal verschuiven totdat de naald geheel in de sproeierbuis past. Draai dan de moer van de sproeierbuis weer vast. Controleer of de zuiger met naald probleemloos op en neer gaat. Zo niet, procedure herhalen.
Ik heb dit al vaker gedaan met goed resultaat. Daarna opnieuw afstellen. Begin met 1,5 slag naar beneden, en daarna met lopende motor afstellen. Zorg dat beide carbs gelijk lopen. Dit moet je controleren met speciaal gereedschap dat het vacuum op de luchtinlaat meet.
Ik hoop dat het je zo gaat lukken! Veel succes.
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bert Wisse
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Maareh, het gereedschap om het vacuüm te meten?
Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
www.datona.nl/vacuummeter-datona/
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Boeijen
- Offline
- Expert lid
- Maak graag roadtrips met de Amazon
In de Volvo handboeken staat hoe je de SU H4 afstelt.
Op de foto's de door mij gebruikte Car Balancer, en tevens een foto van een oud exemplaar dat ook wel zal voldoen.
Afstellen is niet gemakkelijk en vergt veel geduld en oefening! Veel succes.
(ik vermoed dat Ed naar een vacuummeter verwijst waarmee je het vacuum op het inlaatspruitstuk kan meten, dus aan de achterzijde van een carb. De Car Balancer meet het vacuum aan de ingang van een carburateur.)
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bert Wisse
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
wordt vervolgd
inmiddels is de revisie uitgebreid naar nieuwe gasklepstangen. Alles weer gemonteerd en vlot starten en een rustige loop.
Echter, als de motor een poosje draait neemt het toerental toe. De stationairschroeven staan op hun minimale stand; de vacuummeter slaat bij de voorste carburateur helemaal uit en het toerental kan alleen dus naar boven worden beïnvloed.
Er blijven dus nog wat vragen over.
zelf denk ik dat in het verleden de glasklepstangen eens vervangen zijn en dat de stand van de hevels niet goed zijn bepaald. Hierdoor gaat de gasklep dus niet op het juiste moment open c.q. dicht en kan het toerental niet worden veranderd zoals het zou moeten. Door mij zijn die posities wel overgenomen, maar iktwijfel er nu dus aan.
wie het weet, mag het zeggen.
Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.