Slecht starten en draaien B16B

Lees meer
15-10-2023 15:41 #205022 door Bert Wisse
Slecht starten en draaien B16B is gemaakt door Bert Wisse
Graag even meerekenenden:
mijn P1200 1958, met dubbele SU H4, was al geen wonder in koude start, maar op enig moment merkte ik bij gas loslaten eenwaardig verhoogd toerental. Het probleem verergerde snel wat zich uitte in nog moeizamer starten en vervolgens slecht lopen. Het toerental was opeens erg hoog en bij terugstellen gasslang sloeg de motor af om vervolgens niet meer aan te slaan.
na enige minuten wachten weer wel, maar stationair lopen leek dan steeds weer gevolgd te worden door afslaan.
intussen gedaan: vlotterkamers gereinigd. (Geen vuil overigens), koudestartafstelling uitgevoerd, ontsteking gecontroleerd. Waar ik nog mee bezig moet in de naald en de zitting. Verwacht ook daar geen vuil o.i.d, maar vraag me af of afstellen zonder speciaal gereedschap haalbaar is.

Het vreemde bij dit verhaal is dat de auto tot zeer recent gewoon prima reed en liep. Alleen. Het starten na dagen stilstand was een dingetje.

Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2023 17:43 #205024 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Slecht starten en draaien B16B
Mijn eerste verdenking gaat uit naar valse lucht. Kun je checken met remmenreiniger. Spuit die op je inlaatspruitstuk pakking en op de carburateurs.
Even zoeken op dit forum,  is al vele malen beschreven. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
15-10-2023 18:42 #205025 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Slecht starten en draaien B16B
Waren de vlotterkamers wel goed gevuld? Het lijkt ook op te weinig druk van de benzinepomp.

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2023 20:42 - 15-10-2023 20:47 #205027 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Slecht starten en draaien B16B
Bij de B16B is valse lucht een groot probleem, dus eerst - zoals Han al zegt - met remmenreiniger checken of dat zo is. Bij valse lucht gaat hij sneller lopen waarde je de remmenreiniger spuit, check dit rond het inlaatspruitstuk. Ik vermoed dat je nog de benzinepomp hebt met de glazen bol, hopelijk een filter ervoor geplaatst want ook vuil uit de tank of uit elkaar gevallen euro 95 kan dit slecht starten veroorzaken, pomp checken op werking. Er is een revisiesetje voor verkrijgbaar bij het VKO. Gebruik je nog de contactpuntjes bij de ontsteking, dan ook checken op inbranden en bij twijfel vervangen mét de condensator. Rustig deze oorzaken checken, dan kom je er wel.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2023 21:44 #205061 door Bert Wisse
Beantwoord door Bert Wisse in topic Slecht starten en draaien B16B
Hallo meedenkers,
inmiddels overgegaan tot demontage van de carburateurs met in de nabijheid origineel werplaatshandboek en onderdelenboek.
Bij de ontmanteling stelde ik vast dat de bewegende delen inwendig allemaal stroef gingen. Na enig polijsten en zorgvuldig schoonmaken is het wachten even op een setje ringen pakkingen van VKO en dan alles weer monteren.
Ik beschik echter niet over het SVO 2369 om de zittingen voor de naald te centreren. Iemand een tip?

Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
18-10-2023 19:11 #205079 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Slecht starten en draaien B16B
Hoi Bert, ik heb ook een B16B Amazon met 2x SU H4. Je kan de naald met bus centreren zonder extra gereedschap. Zorg eerst dat de naald goed in de zuiger is gemonteerd, dwz de rand gelijk met de zuiger.
Draai verolgens de onderste moer een beetje los, zodat de sproeierbuis los komt. Laat dan de zuiger met de naald in de carburateur enkele malen rustig zakken. De sproeierbuis zal verschuiven totdat de naald geheel in de sproeierbuis past. Draai dan de moer van de sproeierbuis weer vast. Controleer of de zuiger met naald probleemloos op en neer gaat. Zo niet, procedure herhalen.
Ik heb dit al vaker gedaan met goed resultaat. Daarna opnieuw afstellen. Begin met 1,5 slag naar beneden, en daarna met lopende motor afstellen. Zorg dat beide carbs gelijk lopen. Dit moet je controleren met speciaal gereedschap dat het vacuum op de luchtinlaat meet.
Ik hoop dat het je zo gaat lukken! Veel succes.

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2023 15:14 #205097 door Bert Wisse
Beantwoord door Bert Wisse in topic Slecht starten en draaien B16B
Dank voor de tip Frans, ik denk dat het dan wel moet lukken. Inmiddels is alles schoon en zet ik het eerdaags weer in elkaar. Tevens maar gedaan: benzinepomp revisierente geplaatst, nieuwe bougiekabels en condensator. Kap en rotor waren al nieuw. 
Maareh, het gereedschap om het vacuüm te meten?

Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2023 16:33 - 19-10-2023 16:34 #205102 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Slecht starten en draaien B16B
Om het vacuum en vervroeging te kunnen meten kun je een vacuum meter kopen, die zijn niet zo duur. Ik heb jaren gewoon eraan gezogen, dat is minder nauwkeurig maar werkt wel ... en kost niks
www.datona.nl/vacuummeter-datona/

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
19-10-2023 19:48 #205113 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Slecht starten en draaien B16B
Je stelt de beide carburateurs synchroon met de luchtfilters gedemonteerd. Dan kan je met een Car Balancer (of vergelijkbaar) de inlaat luchtaanzuiging meten. Deze moet op beide gelijk staan. Afstellen doe je door de koppeling tussen de 2 carbs los te draaien, en dan elk afzonderlijk met de stelschroef instellen op gelijke aanzuiging en stationair toerental ca 600-800 rpm.
In de Volvo handboeken staat hoe je de SU H4 afstelt.
Op de foto's de door mij gebruikte Car Balancer, en tevens een foto van een oud exemplaar dat ook wel zal voldoen.

Afstellen is niet gemakkelijk en vergt veel geduld en oefening! Veel succes.
(ik vermoed dat Ed naar een vacuummeter verwijst waarmee je het vacuum op het inlaatspruitstuk kan meten, dus aan de achterzijde van een carb. De Car Balancer meet het vacuum aan de ingang van een carburateur.)

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2023 22:47 - 02-11-2023 16:41 #205117 door Bert Wisse
Beantwoord door Bert Wisse in topic Slecht starten en draaien B16B
Dank voor de goede aanwijzingen heren. Hier kan ik mee aan de slag en inmiddels is er al een vacuümmeter ter beschikking. Dat is toch mooi!
wordt vervolgd 

inmiddels is de revisie uitgebreid naar nieuwe gasklepstangen. Alles weer gemonteerd en vlot starten en een rustige loop.
Echter, als de motor een poosje draait neemt het toerental toe. De stationairschroeven staan op hun minimale stand; de vacuummeter slaat bij de voorste carburateur helemaal uit en het toerental kan alleen dus naar boven worden beïnvloed.
Er blijven dus nog wat vragen over.
zelf denk ik dat in het verleden de glasklepstangen eens vervangen zijn en dat de stand van de hevels niet goed zijn bepaald. Hierdoor gaat de gasklep dus niet op het juiste moment open c.q. dicht en kan het toerental niet worden veranderd zoals het zou moeten. Door mij zijn die posities wel overgenomen, maar iktwijfel er nu dus aan.
wie het weet, mag het zeggen.

Bert Wisse
Erica
P1200 1958
P221 1964
P 130 1969
V70R 2003
XC70 D5 2008

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.